Programma's

6. Sociaal domein

Algemeen

Omschrijving

Dit programma gaat over de beleidsvelden maatschappelijke ontwikkeling, jeugd, arbeidsparticipatie, leefbaarheid en wijkgericht werken, vrijwilligers- en mantelzorgbeleid. Samen vormen deze beleidsvelden het Sociaal Domein. Hier rekenen we ook natuur- en milieueducatie toe. Voor het realiseren van de opgaven in het Sociaal Domein nemen we ook onderdelen uit de beleidsvelden sport, cultuur, veiligheid, ruimtelijke ordening en volkshuisvesting, gezondheid en onderwijs mee die bij andere programma's zijn ondergebracht.
Begin 2020 is de Beleidsvisie Sociaal Domein 2020-2023 vastgesteld. Dit is een visie op hoofdlijnen voor het brede Sociaal Domein. We werken aan een samenhangend en integraal beleid. Hierbij sluiten we aan op de belevingswereld van de Zevenaarse inwoners en op de sociale structuren in onze gemeente. De visie draagt bij aan het realiseren van de ambities en doelstellingen binnen het sociaal domein.
Hierbij gelden de volgende randvoorwaarden: financiële beheersbaarheid, goed opdrachtgever-opdrachtnemerschap en datagestuurd werken.
De ambities voor het sociaal domein zijn: we doen (alleen) wat nodig is; eer inwoners in Zevenaar leven in een (sociaal) veilige omgeving; meer inwoners doen zo zelfstandig mogelijk mee aan de maatschappij.

We houden bij de beleidsontwikkeling en uitvoering de volgende principes in acht:

  • Rechtszekerheid – we doen wat nodig is
  • Primaire levensbehoefte – eigen verantwoordelijkheid
  • Positieve gezondheid – samen verantwoordelijk
  • Integrale benadering – de mens staat centraal
  • Van en voor inwoners – inclusieve samenleving
  • Participatie – netwerk samenleving
  • Regionale samenwerking – slim volgen in de basis en vooroplopen waar nodig

Wat willen we?

Wij willen dat iedereen kan meedoen in de samenleving. Mensen die hier hulp bij nodig hebben ondersteunen we zo goed mogelijk. We richten ons op preventie: voorkomen is beter dan genezen. Als problemen eerder gesignaleerd worden, kan er op een laagdrempelige manier een oplossing gezocht worden. Voor werkzoekenden zetten we primair in op het vinden van passend werk.

Ontwikkelingen

Ontwikkelingen Jeugd
Het Rijk en de VNG werken samen met betrokken partijen aan een hervormingsagenda jeugd die zich richt op een beter en beheersbaar jeugdstelsel. Zevenaar heeft zelf een koers bepaald met het beleidsplan jeugd, Wmo en participatie, daar houden we aan vast. Wat deze hervormingsagenda voor ons gaat betekenen is nog niet bekend. Daar komt in 2023 meer duidelijkheid over.
De regionale samenwerking rondom jeugdzorg bestaat uit een aantal gezamenlijke projecten. Die richten zich onder andere op jeugdzorg met verblijf en complexe scheidingen. Er is een regionale begroting opgesteld, waarbij de kosten over alle gemeenten verdeeld worden. Daarnaast zien we over alle vormen van jeugdhulp de wachtlijsten oplopen. Er is veel verloop van personeel bij de zorgaanbieders en het is moeilijk om aan goed personeel te komen.

Ontwikkelingen inburgering
Met ingang van 1 januari 2022 is de nieuwe Inburgeringswet van kracht. De instroom van statushouders vallend onder deze nieuwe wet is langzaam op gang gekomen. In 2022 hebben we nog te maken met de instroom van statushouders die onder de oude wet vallen en zelf hun onderwijs moeten bekostigen. Voor statushouders vallend onder de nieuwe wet is de gemeente verantwoordelijk voor o.a. de financiering van het taalonderwijs. Beide groepen worden, voor zover mogelijk, op een zo gelijke wijze behandeld en ondersteund. Het Rijk heeft te maken met een toenemende druk in de asielketen. Dit heeft tot gevolg dat van de gemeente en woningcorporaties een extra inspanning wordt gevraagd om statushouders versneld te huisvesten. In verband met het tekort aan sociale huurwoningen betekent dit dat gemeente en woningcorporaties naar andere huisvestingsvormen moeten omzien.

Ontwikkelingen organisatie
De organisatie heeft de afgelopen jaren veel consulenten jeugd en Wmo ingehuurd. Dit beïnvloedt de dienstverlening aan onze inwoners. Wij willen zoveel mogelijk af van het steeds opnieuw verdwijnen van expertise en collectief geheugen, wat ontstaat als het percentage inhuur te groot is. De onrust en druk die dit voor vaste medewerkers – maar ook onze inwoners – met zich meebrengt, beïnvloedt de prestaties van onze organisatie. In de relatie met onze zorgaanbieders dragen vaste aanspreekpunten bovendien bij aan een goede samenwerking en onderling vertrouwen. Daarom hechten wij veel waarde aan een stabiel team van consulenten. Om dit te ondersteunen willen we ons richten op vaste formatie. Daarnaast zien we ook een noodzaak om de formatie uit te breiden.

Vluchtelingen uit Oekraïne
Door de oorlog in Oekraïne is sinds maart 2022 een vluchtelingenstroom op gang gekomen. Een aantal van deze vluchtelingen is in de gemeente particulier gehuisvest (POO) of is opgevangen in de gemeentelijke opvang (GOO). Voor deze groep is een tijdelijke beschermingsrichtlijn van kracht waardoor zij toegang hebben tot inkomen, huisvesting, werk, onderwijs en gezondheidszorg. De Veiligheidsregio Midden- Gelderland coördineert binnen de regio de (crisis-) noodopvang voor de vluchtelingen uit Oekraïne. In de gemeente wordt hard gewerkt aan het bieden van voldoende (gemeentelijke) opvangplekken voor de vluchtelingen. Wij hebben drie langdurige opvanglocaties; Ganzepoelweg in Angerlo, de Pastorie in Pannerden en de Vliegenwaard in Spijk.

De Participatiewet in balans
A
fschaffen van de kostendelersnorm en de vier weken wachttijd bij een bijstandsaanvraag voor jongeren tot 27 jaar, meer bijverdienmogelijkheden voor bijstandsontvangers en een ruimer giftenbeleid. Dat zijn een paar van de versoepelingen die minister Schouten voorstelt in de aanpak van de Participatiewet die zij 21 juni 2022 presenteerde aan de Tweede Kamer. In de afgelopen maanden is door verschillende partijen gewerkt aan een nieuw beleidsplan: "Participatiewet in balans".
Met dit plan wil minister Schouten de eerste stappen zetten om de balans weer terug te brengen door meer oog te hebben voor de mens achter de uitkering. Vertrouwen moet meer centraal komen te staan. De minister wil daarbij toewerken naar een Participatiewet:
• die eenvoudiger is en een toereikend bestaansminimum biedt;
• die mensen passende ondersteuning biedt om mee te doen in de samenleving (werk of – wanneer en zolang arbeidsinschakeling (nog) niet haalbaar is - een andere vorm van participatie);
• met rechten en verplichtingen die zinvol en begrijpelijk zijn en nageleefd kunnen worden door iedere uitkeringsgerechtigde waarbij wanneer de situatie daar om vraagt proportioneel gesanctioneerd kan worden.

Ontwikkelingen minimabeleid
De minister heeft onlangs de kamer per brief aangegeven wat haar doelstellingen voor komende regeerperiode worden. De overkoepelende ambitie om te streven naar bestaanszekerheid vertaalt het kabinet naar drie kwantitatieve doelstellingen voor de aanpak geldzorgen, armoede en schulden:

• Een halvering van het aantal mensen in armoede in 2030 (t.o.v. 2015).
• Een halvering van het aantal kinderen dat in armoede opgroeit in 2025 (t.o.v. 2015).
• Een halvering van het aantal huishoudens met problematische schulden in 2030.

Dit draagt bij aan de doelstelling om het aantal mensen in armoede te halveren.
Gelet op de bijzondere rol die gemeenten hebben bij het dichterbij brengen van de doelstellingen, zijn het kabinet, de VNG en Divosa voornemens om lange termijn afspraken te maken over het gezamenlijk streven naar het borgen van bestaanszekerheid. De komende periode vindt overleg plaats over de reikwijdte van de afspraken en het proces daar naartoe.

Energietoeslag
De gemeente heeft de opdracht om een energietoeslag te verstrekken aan huishoudens met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm. Gemeente Zevenaar heeft 2400 huishoudens die aan boven genoemd criteria voldoen. Half augustus 2022 hebben we rond de 1800 inwoners een toeslag verstrekt.

Verhoging energietoeslag
We ontvangen middelen om een extra verhoging in de energietoeslag te vertrekken. De uitvoeringskosten bedragen 10% van hetgeen we ontvangen om aan toeslagen te verstrekken. De extra toeslag bedraagt 500 euro.

Flankerend beleid aanpak energiearmoede
Vanuit het rijk hebben we middelen ontvangen om in te zetten om inwoners met energiearmoede te ondersteunen. Hierbij is het wenselijk om flankerend beleid te maken op het gebied van witgoed in de bijzondere bijstand. Daarnaast wordt onderzocht of het mogelijk is om middelen vanuit het herstelplan voor instapbanen (100.000 euro) aan te wenden om energiecoaches uit de bijstand op te leiden en te betalen (vrijwilligersvergoeding).

Ontwikkelingen schuldhulpverlening
In de brief van de minister worden een aantal zaken benoemd waar middelen voor schuldhulpverlening naar toe gaan.
Het kabinet stimuleert de inzet van saneringskredieten en reserveert daarvoor in totaal € 30 miljoen voor de komende jaren. In geval ingezet wordt op saneringskredieten is er meer inzet nodig op begeleiding en nazorg.
Er wordt een waarborgfonds opgericht om gemeenten de zekerheid te geven dat de leningen terugkomen. Door het Waarborgfonds saneringskredieten kunnen alle gemeenten saneringskredieten aanbieden, ook aan jongeren en zelfstandigen.
In overleg met gemeenten worden extra middelen beschikbaar gesteld om schuldhulpverlening aan zelfstandigen te verbeteren en wordt de toegang van zelfstandigen tot saneringskredieten vereenvoudigd.

Middelen voor intensivering vroegsignalering
Vroegsignalering van schulden kan intensiever door meer signalen over betalingsachterstanden uit te wisselen en door vaker met huisbezoeken en telefoneren contact met inwoners te zoeken. De monitoringcijfers over 2021 laten zien dat honderdduizenden huishoudens hulp aangeboden krijgen. Huisbezoeken en bellen leiden het vaakst tot contact. Deze werkwijzen worden nu bij meer dan 60% van de contactpogingen ingezet. Dat kan meer. Daar wil het kabinet in overleg met gemeenten structurele financiering voor beschikbaar maken.

Nieuwe taakvelden sociaal domein
De begroting van de gemeente is ingedeeld in programma's. Deze programma's zijn weer onderverdeeld in (verplichte) taakvelden. Het Rijk heeft vanaf 2023 de taakvelden voor de Wmo en de jeugdzorg gewijzigd. De bestaande vier taakvelden verdwijnen en er komen achttien nieuwe taakvelden voor terug. Budgettair heeft dit geen gevolgen. De bestaande budgetten zijn herverdeeld over de nieuwe taakvelden. In deze programmabegroting zijn de overzichten per taakveld aangepast aan de nieuwe indeling en de herverdeelde budgetten.

Beleidskaders

Lasten & baten

bedragen x € 1.000

Lasten

68.432

42,8 %

Baten

14.792

9,5 %

Deze pagina is gebouwd op 11/23/2022 11:02:30 met de export van 11/23/2022 10:39:38