Ontwikkeling op veiligheid In de afgelopen jaren zien we binnen onze gemeente een verschuiving in de aard, de hoeveelheid, de vergrote impact en de ernst van de problematieken en casuïstiek binnen Openbare Orde & Veiligheid (OOV). Kort gezegd merken we dat er in Zevenaar vaker sprake is van stedelijke problematieken. Casuïstiek die we voor enkele jaren geleden voornamelijk in de grotere steden en gemeenten zagen, zien we nu ook in Zevenaar terug. Een aantal voorbeelden van de verschuivende problematiek in aard en ernst zijn: de toename van de ondermijnende criminaliteit, demonstraties, criminele jeugdgroep, complexe zorg- en veiligheidscasuïstiek. Tot slot heeft de realisatie (in de nabije toekomst) van de Fashion Outlet Zevenaar (FOZ) impact op het programma veiligheid. Er moet extra aandacht moeten zijn voor de aanpak van mobiel banditisme, aanpak winkeldiefstallen en zorgen voor een veilig en leefbaar winkelgebied. Ondersteuning van de burgemeester Zoals hiervoor omschreven komen steeds meer onderwerpen op de agenda van de burgemeester te staan en daarmee op de agenda van OOV. Dit komt niet alleen voort uit de druk van inwoners die maatschappelijke onveiligheid voelen, ook vanuit de landelijke politiek neemt de druk toe. Steeds vaker wordt de uitvoering van kabinetsbesluiten direct of indirect (via de veiligheidsregio’s) bij gemeenten neergelegd. Denk hierbij aan de coronacrisis, opvang Oekraïners en het asiel- en vluchtelingenbeleid. De laatste jaren is ook een toename van het aantal bevoegdheden en toename van de inzet van deze bevoegdheden geweest. Deze (inzet van) extra bevoegdheden zorgt voor meer druk en tijdsbesteding op de veiligheidsportefeuille. En die druk vraagt om adequate ambtelijke ondersteuning. Ondermijning Voor de komende jaren is het van belang om de aanpak van ondermijnende criminaliteit te laten landen in de gehele gemeentelijke organisatie. Door de bewustwording te vergroten (zowel binnen de organisatie als onder onze inwoners en ondernemers), kan de interne weerbaarheid van onze organisatie worden verstevigd. Daarnaast willen we meer verantwoordelijkheid creëren door belangrijke functies bij de aanpak van ondermijnende criminaliteit in kaart te brengen. Collega’s moeten fungeren als schakel tussen het team openbare orde en veiligheid en de afdeling waarin de betreffende collega actief is. Als laatste moeten op een aantal beleidsstukken en werkprocessen stappen worden gezet (belangrijkste hierbij zijn het Bibob-beleid en de aanpak zorgfraude). |