6. Sociaal domein

Wat kost het?

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Baten

Primitieve begroting 2022-2025

12.216

11.572

11.207

11.207

11.207

1e voortgangsrapportage 2022

745

29

113

29

29

2e voortgangsrapportage 2022

2.831

3.188

260

1.547

1.551

Wijziging tot de begroting 2023-2026

0

2

2

2

2

Totale baten tot de begroting

15.792

14.792

11.582

12.785

12.789

Mutaties in deze begroting (baten)

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Totaal gemuteerde baten

0

0

0

0

0

Totale baten in deze begroting

15.792

14.792

11.582

12.785

12.789

Lasten

Primitieve begroting 2022-2025

62.087

60.156

59.055

59.134

59.134

1e voortgangsrapportage 2022

1.856

529

529

529

529

2e voortgangsrapportage 2022

8.020

3.612

1.082

1.082

1.080

Wijzigingen tot de begroting 2023-2026

0

1.867

1.879

1.892

1.904

Totale lasten tot de begroting

71.964

66.164

62.545

62.637

62.647

Mutaties in deze begroting (lasten)

1. Autonome ontwikkelingen

0

449

539

654

839

Aanpassen bijdrage BVO DRAN (doelgroepenvervoer)

0

83

128

220

306

Actualisatie rente taakvelden en rente taakveld Treasury

0

1

1

3

2

Actualiseren bijdragen aan de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling sociaal domein centraal Gelderland

0

231

216

202

-43

Actualiseren/herverdelen budgetten exploitatielasten RSD

0

48

48

48

48

Stijgende gas- en elektriciteitskosten

0

6

6

6

6

Volumestijging Wmo 2026

0

0

0

0

321

Voortzetting dienstverlening met Scalabor voor uitvoering WSW

0

80

140

175

200

2. Actualisatie bestaand beleid

0

1.030

1.030

1.030

1.030

Actualisatie afschrijvingen MJB 2023-2026

0

-5

-5

-5

-5

Formatie uitvoering Jeugd en Wmo

0

1.035

1.035

1.035

1.035

3. Nieuw beleid

0

400

0

0

0

Ontwikkelen/uitwerken dorpenplan Lathum

0

400

0

0

0

5. Collegeprogramma

0

390

276

276

259

Armoedebestrijding - inkomensgrens en voorkomen armoedeval

0

15

0

0

0

Budgettaire ruimte voor preventieve voorzieningen

0

134

0

0

0

Doelmatiger subsidiebeleid / herziening taakstellende bezuiniging DoeDuiten

0

50

100

100

100

Doorontwikkelen en uitbreiden aanpak vroegsignalering schulden

0

39

39

39

39

Onderzoek verduurzaming dorpshuizen

0

15

0

0

0

Optimaliseren AED-netwerk

0

17

17

17

0

Stimuleren gebruik AED

0

20

20

20

20

Waardering mantelzorgers

0

100

100

100

100

Totaal gemuteerde lasten

0

2.268

1.845

1.960

2.128

Totale lasten tot de begroting

71.964

68.432

64.389

64.597

64.775

Resultaat voor bestemming

-56.172

-53.640

-52.807

-51.812

-51.986

Onttrekkingen

Primitieve begroting 2022-2025

242

143

26

26

26

1e voortgangsrapportage 2022

584

0

0

0

0

2e voortgangsrapportage 2022

531

67

-2

-2

-2

Wijzigingen tot de begroting 2023-2026

0

0

0

0

0

Meerjarenbegroting 2023-2026

0

0

0

0

0

Totaal onttrekkingen reserves

1.356

210

24

24

24

Toevoegingen

Primitieve begroting 2022-2025

0

0

0

0

0

1e voortgangsrapportage 2022

0

0

0

0

0

2e voortgangsrapportage 2022

Wijzigingen tot de begroting 2023-2026

0

0

0

0

0

Meerjarenbegroting 2023-2026

0

0

0

0

0

Totaal toevoegingen reserves

0

0

0

0

0

Saldo reserve mutaties

1.356

210

24

24

24

Resultaat na bestemming

-54.816

-53.430

-52.783

-51.787

-51.962

Toelichting financiële ontwikkelingen

1. Autonome ontwikkelingen
Aanpassen bijdrage BVO DRAN (doelgroepenvervoer)

De bijdrage aan de BVO DRAN wordt aangepast aan de meerjarenbegroting 2023-2026 van de BVO DRAN.
De bijdrage voor het Wmo-vervoer stijgt door een verwachte jaarlijkse toename van het vervoer (plus 3%). Daarnaast worden de kosten vanaf 1 juli 2024 hoger door invoering van zero-emissie.
De kosten dagbesteding dalen in 2023 vanwege verwachte lagere vervoersaantallen. Ook bij de dagbesteding stijgen de kosten vanaf 2024 door zero-emissie.
De uitgaven voor het jeugdvervoer stijgen doordat deze zijn aangepast aan sterk gestegen vervoer in 2021. Daarnaast wordt rekening gehouden met een jaarlijkse groei van het vervoer met 15% en zijn ook hier vanaf 2024 de kosten vanwege zero-emissie geraamd.

Actualisatie rente taakvelden en rente taakveld Treasury

De afwijkingen worden voornamelijk veroorzaakt door de toevoeging aan de GREX verliesvoorziening, het afsluiten van grondexploitaties waardoor daar minder rente naar kan worden doorbelast, de verkoop van een kavel op 7Poort (€ 20.347.000) en de rente kortlopende geldleningen.

Actualiseren bijdragen aan de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling sociaal domein centraal Gelderland

De bijdragen voor 2023-2026 aan de MGR voor de modules Werkgeverschap SW (WgSW), Onderwijs en Werkgeversservicepunt (WSP) zijn aangepast aan de gewijzigde (concept) meerjarenbegroting van de gemeenschappelijke regeling. De aanpassingen betreffen de verwachte loonkostenstijging (CAO-ontwikkeling). De bijdrage voor de WgSW is, naast de CAO-ontwikkeling, bijgesteld om te laten aansluiten op het werkelijke aantal SW-medewerkers per oktober van het voorgaande jaar.

Actualiseren/herverdelen budgetten exploitatielasten RSD

Betreft actualisering/herverdeling van de budgetten voor de exploitatiebijdrage aan de gemeenschappelijke regeling (GR) SDL/RSD voor werk en inkomen/dienstverlening. Deze zijn aangepast aan de vastgestelde meerjarenraming van de GR. Per saldo resulteert dit in een structureel nadeel van € 48.000.

Stijgende gas- en elektriciteitskosten

Wereldwijde ontwikkelingen leiden, naast hogere brandstofprijzen, tevens tot hogere gas- en elektriciteitskosten. Aangezien gas werd geleverd via Gazprom hebben we deze overeenkomst vervroegd stopgezet (per 1 oktober 2022). In 2022 hebben we dan ook samen met de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen een nieuwe aanbesteding gehouden. Tevens hebben we het elektriciteitscontract opnieuw aanbesteed. Wij verwachten dat het gastarief verdubbelt en dat de elektriciteitskosten stijgen met 10%. Daar houden we met deze wijziging rekening mee. In 2023 nemen wij deze inschatting vervolgens opnieuw onder de loep en passen deze waar nodig aan. Per saldo betekent dit dat de gaskosten stijgen met € 90.000 en de elektriciteitskosten met € 41.000. Deze kostenstijgingen kunnen we deels compenseren door de lagere ozb kosten (€ 45.000) op het gemeentehuis
Daarnaast worden we geconfronteerd met stijgende energielasten bij sportaccommodaties. We zien ons genoodzaakt om het budget hiervoor met € 150.000 te verhogen.
Dit leidt in totaliteit tot een negatief effect van € 236.000 op het begrotingsresultaat. Het gaat om een programma overstijgende wijziging.

Volumestijging Wmo 2026

Er wordt rekening gehouden met een jaarlijkse stijging van het aantal aanvragen bij de Wmo die toe te rekenen zijn aan de vergrijzing van de bevolking. Het gaat met name om hulp bij het huishouden, maar geldt ook voor Wmo-begeleiding en de verstrekking van voorzieningen (rolstoelen, scootmobielen en woningaanpassingen). De volumestijging is opgenomen in de begroting t/m 2025. Jaarlijks moet het laatste jaar van de nieuwe cyclus hieraan worden toegevoegd. Met deze wijziging wordt het jaar 2026 aangepast met € 321.000.

Voortzetting dienstverlening met Scalabor voor uitvoering WSW

Voor de uitvoering van WSW (sociale werkvoorziening) is het contract met Scalabor BV verlengd, voor de begeleiding en ontwikkeling van SW-medewerkers, voor de periode 2023 t/m 2025. Als gevolg van de daling van het aantal SW-medewerkers en de vergrijzing van de SW doelgroep heeft Scalabor aangegeven de dienstverlening voor de Wsw niet onder dezelfde voorwaarden te kunnen blijven doen. De financiële bijdrage van de deelnemende gemeenten is nodig voor dekking van verwachte oplopende tekorten.

2. Actualisatie bestaand beleid
Actualisatie afschrijvingen MJB 2023-2026

Door fasering van de voorgenomen investeringen in de jaarrekening 2021, begroting 2022 en MJB worden de ramingen qua afschrijving geactualiseerd en aangepast. De afschrijving op materiele vaste activa vindt plaats in het jaar volgend na gereedmelding.

Formatie uitvoering Jeugd en Wmo

Op basis van een caseloadberekening is gebleken dat er een structureel tekort aan formatie is binnen de afdeling maatschappelijke dienstverlening van 15 fte. De afgelopen jaren is dit opgevangen door het inhuren van externe expertise en zijn deze kosten met incidentele middelen gedekt. Deze incidentele middelen (herindeling, corona) zijn niet meer beschikbaar.
Wij willen groeien naar de benodigde vaste formatie. Hiervoor werven wij geschikte kandidaten die gaan zorgen voor een stabiel team waarmee we de expertise en het collectief geheugen ook in huis kunnen houden. Voor het bewerkstelligen van deze groei vragen wij om een structureel bedrag van € 1.035.000 beschikbaar te stellen.

3. Nieuw beleid
Ontwikkelen/uitwerken dorpenplan Lathum

De dorpsraad Lathum heeft samen met het bestuur van dorpshuis 'Het Gebouw' en het kerkbestuur van de NH-kerk en het naastgelegen gebouwtje De Wheme, SpectrumElan en de provincie Gelderland een start gemaakt met een dorpenplan Lathum (Lathum Later). Voor de verdere uitwerking van de plannen wordt bij de provincie Gelderland een subsidie/ondersteuning aangevraagd, de zgn. 'Dorpendeal'. In een Dorpendeal maken inwoners, gemeenten, ondernemers, maatschappelijke organisaties en de provincie Gelderland nieuwe afspraken om samen te werken aan de leefbaarheid en versterken van de (sociale) verbondenheid van een wijk of dorp. De 'Dorpendeal' Provincie Gelderland loopt tot en met 31 december 2023. De bijdrage is minimaal € 25.000 en maximaal € 400.000 per gemeente. Het betreft een subsidie op basis van de zgn. 50%/50% regeling. D.w.z. de gemeente Zevenaar zal eveneens 50% tot een maximum van € 400.000 beschikbaar moeten stellen.
Wij stellen u voor om in 2023 eenmalig € 400.000 te 'reserveren' om de verdere ontwikkeling van het dorpenplan te realiseren en komen, uiterlijk in het eerste kwartaal 2023, terug bij uw raad met een plan.

5. Collegeprogramma
Armoedebestrijding - inkomensgrens en voorkomen armoedeval

Voor het evalueren van de beleidsnota armoede en schulden voor 2019-2022 en het opstellen van een nieuwe beleidsnota is in 2023 extra capaciteit nodig.
Ook laten wij een minima effectrapportage door het NIBUD uitvoeren, waarbij de financiële gevolgen van het ophogen van de inkomensgrens voor inwoners inzichtelijk wordt. De uitkomsten verwerken we in de nieuwe beleidsnota armoede en schulden 2023 e.v.  

Budgettaire ruimte voor preventieve voorzieningen

Door meer te investeren in de opbouw van sociale netwerken van inwoners en daarnaast de voorliggende -en preventieve voorzieningen te versterken, willen we de instroom in zorg de komende jaren verlagen en een snellere uitstroom uit zorg bevorderen. In 2023 gaan we onderzoeken welke ondersteuning echt nodig is en welke ondersteuning kan ook in het voorveld, eigen netwerk op of eigen kracht worden opgelost. Dit resulteert mogelijk in nieuw preventief en voorliggend aanbod, maar ook in opdrachtwijziging van huidige samenwerkingspartners. Vooruitlopend daarop schorten we een aantal bezuinigingsvoorstellen op. Namelijk die van Caleidoz (€ 67.000) en Sociaal Raadslieden (€ 67.000). We vragen daarom voor 2023 een bedrag van €134.000. Voor 2024 en verder komen wij met een plan, inclusief financiële effecten.

Doelmatiger subsidiebeleid / herziening taakstellende bezuiniging DoeDuiten

Wij wijzigen de insteek van de subsidieregeling 'DoeDuiten'. Wij willen inwoners meer betrekken bij de toetsing van initiatieven en de toekenning van het budget. Hiervoor willen wij gaan werken met een voucher systeem. In 2023 werken we dit concept verder uit. Hiervoor is structureel een budget nodig van € 100.000. Voor € 25.000 dekken we dit door inzet van projectsubsidies (incidentele subsidies).

Doorontwikkelen en uitbreiden aanpak vroegsignalering schulden

Wij richten ons op het doorontwikkelen en uitbreiden van aanpak in de uitvoering door onze schuldhulpverleningsconsulenten, conform de evaluatie van december 2021. Hiervoor is extra capaciteit noodzakelijk (0,5 fte, € 39.000) binnen team schuldhulpverlening (SHV).

Onderzoek verduurzaming dorpshuizen

Wij willen de energielasten van de dorpshuizen structureel naar beneden brengen. Voor dorpshuizen in eigendom van stichtingen onderzoeken wij in 2022/2023 welke geschikte maatregelen wij toe kunnen passen. Hiervoor vragen wij incidenteel een bedrag van € 15.000.

Optimaliseren AED-netwerk

Voor het optimaliseren van het AED-netwerk onderzoeken we of aanvullingen wenselijk zijn en welke vormen van beheer nodig zijn. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden van een subsidieregeling voor opleidingen. Het hiervoor benodigde incidentele budget van € 50.000 wordt ingezet in de periode 2023 tot en met 2025.

Stimuleren gebruik AED

In de raadsvergadering van 2 november 2022 is bij de vaststelling van de meerjarenbegroting 2023-2026 een amendement aanvaard (A4) om structureel € 20.000 in de meerjarenbegroting 2023-2026 op te nemen om het gebruik van AED's te stimuleren. Bedrag word ingezet voor subsidie om particuliere initiatieven te ondersteunen in aanschaf, scholing, ondersteuning bij vervanging en onderhoud van AED's.

Waardering mantelzorgers

De inzet van mantelzorgers is van groot belang. We onderzoeken hoe mantelzorgers een waardering gegeven kan worden, aanvullend op de bestaande mantelzorgondersteuning.
De jaarlijkse waardering is afhankelijk van de invulling en de criteria. Wij gaan ervan uit dat de structurele meerkosten vanaf 2023 € 100.000 bedragen.

Toelichting mutaties reserves

Deze pagina is gebouwd op 11/23/2022 11:02:30 met de export van 11/23/2022 10:39:38