Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 12.216 | 11.572 | 11.207 | 11.207 | 11.207 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 745 | 29 | 113 | 29 | 29 |
2e voortgangsrapportage 2022 | 2.831 | 3.188 | 260 | 1.547 | 1.551 |
Wijziging tot de begroting 2023-2026 | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Totale baten tot de begroting | 15.792 | 14.792 | 11.582 | 12.785 | 12.789 |
Mutaties in deze begroting (baten) | |||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal gemuteerde baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten in deze begroting | 15.792 | 14.792 | 11.582 | 12.785 | 12.789 |
Lasten | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 62.087 | 60.156 | 59.055 | 59.134 | 59.134 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 1.856 | 529 | 529 | 529 | 529 |
2e voortgangsrapportage 2022 | 8.020 | 3.612 | 1.082 | 1.082 | 1.080 |
Wijzigingen tot de begroting 2023-2026 | 0 | 1.867 | 1.879 | 1.892 | 1.904 |
Totale lasten tot de begroting | 71.964 | 66.164 | 62.545 | 62.637 | 62.647 |
Mutaties in deze begroting (lasten) | |||||
1. Autonome ontwikkelingen | 0 | 449 | 539 | 654 | 839 |
Aanpassen bijdrage BVO DRAN (doelgroepenvervoer) | 0 | 83 | 128 | 220 | 306 |
Actualisatie rente taakvelden en rente taakveld Treasury | 0 | 1 | 1 | 3 | 2 |
Actualiseren bijdragen aan de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling sociaal domein centraal Gelderland | 0 | 231 | 216 | 202 | -43 |
Actualiseren/herverdelen budgetten exploitatielasten RSD | 0 | 48 | 48 | 48 | 48 |
Stijgende gas- en elektriciteitskosten | 0 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Volumestijging Wmo 2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 321 |
Voortzetting dienstverlening met Scalabor voor uitvoering WSW | 0 | 80 | 140 | 175 | 200 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 0 | 1.030 | 1.030 | 1.030 | 1.030 |
Actualisatie afschrijvingen MJB 2023-2026 | 0 | -5 | -5 | -5 | -5 |
Formatie uitvoering Jeugd en Wmo | 0 | 1.035 | 1.035 | 1.035 | 1.035 |
3. Nieuw beleid | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 |
Ontwikkelen/uitwerken dorpenplan Lathum | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 |
5. Collegeprogramma | 0 | 390 | 276 | 276 | 259 |
Armoedebestrijding - inkomensgrens en voorkomen armoedeval | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire ruimte voor preventieve voorzieningen | 0 | 134 | 0 | 0 | 0 |
Doelmatiger subsidiebeleid / herziening taakstellende bezuiniging DoeDuiten | 0 | 50 | 100 | 100 | 100 |
Doorontwikkelen en uitbreiden aanpak vroegsignalering schulden | 0 | 39 | 39 | 39 | 39 |
Onderzoek verduurzaming dorpshuizen | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 |
Optimaliseren AED-netwerk | 0 | 17 | 17 | 17 | 0 |
Stimuleren gebruik AED | 0 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Waardering mantelzorgers | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Totaal gemuteerde lasten | 0 | 2.268 | 1.845 | 1.960 | 2.128 |
Totale lasten tot de begroting | 71.964 | 68.432 | 64.389 | 64.597 | 64.775 |
Resultaat voor bestemming | -56.172 | -53.640 | -52.807 | -51.812 | -51.986 |
Onttrekkingen | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 242 | 143 | 26 | 26 | 26 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 584 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2022 | 531 | 67 | -2 | -2 | -2 |
Wijzigingen tot de begroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen reserves | 1.356 | 210 | 24 | 24 | 24 |
Toevoegingen | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2022 | |||||
Wijzigingen tot de begroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserve mutaties | 1.356 | 210 | 24 | 24 | 24 |
Resultaat na bestemming | -54.816 | -53.430 | -52.783 | -51.787 | -51.962 |
Toelichting financiële ontwikkelingen
1. Autonome ontwikkelingen
Aanpassen bijdrage BVO DRAN (doelgroepenvervoer)
De bijdrage aan de BVO DRAN wordt aangepast aan de meerjarenbegroting 2023-2026 van de BVO DRAN. |
---|
Actualisatie rente taakvelden en rente taakveld Treasury
De afwijkingen worden voornamelijk veroorzaakt door de toevoeging aan de GREX verliesvoorziening, het afsluiten van grondexploitaties waardoor daar minder rente naar kan worden doorbelast, de verkoop van een kavel op 7Poort (€ 20.347.000) en de rente kortlopende geldleningen. |
---|
Actualiseren bijdragen aan de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling sociaal domein centraal Gelderland
De bijdragen voor 2023-2026 aan de MGR voor de modules Werkgeverschap SW (WgSW), Onderwijs en Werkgeversservicepunt (WSP) zijn aangepast aan de gewijzigde (concept) meerjarenbegroting van de gemeenschappelijke regeling. De aanpassingen betreffen de verwachte loonkostenstijging (CAO-ontwikkeling). De bijdrage voor de WgSW is, naast de CAO-ontwikkeling, bijgesteld om te laten aansluiten op het werkelijke aantal SW-medewerkers per oktober van het voorgaande jaar. |
---|
Actualiseren/herverdelen budgetten exploitatielasten RSD
Betreft actualisering/herverdeling van de budgetten voor de exploitatiebijdrage aan de gemeenschappelijke regeling (GR) SDL/RSD voor werk en inkomen/dienstverlening. Deze zijn aangepast aan de vastgestelde meerjarenraming van de GR. Per saldo resulteert dit in een structureel nadeel van € 48.000. |
---|
Stijgende gas- en elektriciteitskosten
Wereldwijde ontwikkelingen leiden, naast hogere brandstofprijzen, tevens tot hogere gas- en elektriciteitskosten. Aangezien gas werd geleverd via Gazprom hebben we deze overeenkomst vervroegd stopgezet (per 1 oktober 2022). In 2022 hebben we dan ook samen met de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen een nieuwe aanbesteding gehouden. Tevens hebben we het elektriciteitscontract opnieuw aanbesteed. Wij verwachten dat het gastarief verdubbelt en dat de elektriciteitskosten stijgen met 10%. Daar houden we met deze wijziging rekening mee. In 2023 nemen wij deze inschatting vervolgens opnieuw onder de loep en passen deze waar nodig aan. Per saldo betekent dit dat de gaskosten stijgen met € 90.000 en de elektriciteitskosten met € 41.000. Deze kostenstijgingen kunnen we deels compenseren door de lagere ozb kosten (€ 45.000) op het gemeentehuis |
---|
Volumestijging Wmo 2026
Er wordt rekening gehouden met een jaarlijkse stijging van het aantal aanvragen bij de Wmo die toe te rekenen zijn aan de vergrijzing van de bevolking. Het gaat met name om hulp bij het huishouden, maar geldt ook voor Wmo-begeleiding en de verstrekking van voorzieningen (rolstoelen, scootmobielen en woningaanpassingen). De volumestijging is opgenomen in de begroting t/m 2025. Jaarlijks moet het laatste jaar van de nieuwe cyclus hieraan worden toegevoegd. Met deze wijziging wordt het jaar 2026 aangepast met € 321.000. |
---|
Voortzetting dienstverlening met Scalabor voor uitvoering WSW
Voor de uitvoering van WSW (sociale werkvoorziening) is het contract met Scalabor BV verlengd, voor de begeleiding en ontwikkeling van SW-medewerkers, voor de periode 2023 t/m 2025. Als gevolg van de daling van het aantal SW-medewerkers en de vergrijzing van de SW doelgroep heeft Scalabor aangegeven de dienstverlening voor de Wsw niet onder dezelfde voorwaarden te kunnen blijven doen. De financiële bijdrage van de deelnemende gemeenten is nodig voor dekking van verwachte oplopende tekorten. |
---|
2. Actualisatie bestaand beleid
Actualisatie afschrijvingen MJB 2023-2026
Door fasering van de voorgenomen investeringen in de jaarrekening 2021, begroting 2022 en MJB worden de ramingen qua afschrijving geactualiseerd en aangepast. De afschrijving op materiele vaste activa vindt plaats in het jaar volgend na gereedmelding. |
---|
Formatie uitvoering Jeugd en Wmo
Op basis van een caseloadberekening is gebleken dat er een structureel tekort aan formatie is binnen de afdeling maatschappelijke dienstverlening van 15 fte. De afgelopen jaren is dit opgevangen door het inhuren van externe expertise en zijn deze kosten met incidentele middelen gedekt. Deze incidentele middelen (herindeling, corona) zijn niet meer beschikbaar. |
---|
3. Nieuw beleid
Ontwikkelen/uitwerken dorpenplan Lathum
De dorpsraad Lathum heeft samen met het bestuur van dorpshuis 'Het Gebouw' en het kerkbestuur van de NH-kerk en het naastgelegen gebouwtje De Wheme, SpectrumElan en de provincie Gelderland een start gemaakt met een dorpenplan Lathum (Lathum Later). Voor de verdere uitwerking van de plannen wordt bij de provincie Gelderland een subsidie/ondersteuning aangevraagd, de zgn. 'Dorpendeal'. In een Dorpendeal maken inwoners, gemeenten, ondernemers, maatschappelijke organisaties en de provincie Gelderland nieuwe afspraken om samen te werken aan de leefbaarheid en versterken van de (sociale) verbondenheid van een wijk of dorp. De 'Dorpendeal' Provincie Gelderland loopt tot en met 31 december 2023. De bijdrage is minimaal € 25.000 en maximaal € 400.000 per gemeente. Het betreft een subsidie op basis van de zgn. 50%/50% regeling. D.w.z. de gemeente Zevenaar zal eveneens 50% tot een maximum van € 400.000 beschikbaar moeten stellen. |
---|
5. Collegeprogramma
Armoedebestrijding - inkomensgrens en voorkomen armoedeval
Voor het evalueren van de beleidsnota armoede en schulden voor 2019-2022 en het opstellen van een nieuwe beleidsnota is in 2023 extra capaciteit nodig. |
---|
Budgettaire ruimte voor preventieve voorzieningen
Door meer te investeren in de opbouw van sociale netwerken van inwoners en daarnaast de voorliggende -en preventieve voorzieningen te versterken, willen we de instroom in zorg de komende jaren verlagen en een snellere uitstroom uit zorg bevorderen. In 2023 gaan we onderzoeken welke ondersteuning echt nodig is en welke ondersteuning kan ook in het voorveld, eigen netwerk op of eigen kracht worden opgelost. Dit resulteert mogelijk in nieuw preventief en voorliggend aanbod, maar ook in opdrachtwijziging van huidige samenwerkingspartners. Vooruitlopend daarop schorten we een aantal bezuinigingsvoorstellen op. Namelijk die van Caleidoz (€ 67.000) en Sociaal Raadslieden (€ 67.000). We vragen daarom voor 2023 een bedrag van €134.000. Voor 2024 en verder komen wij met een plan, inclusief financiële effecten. |
---|
Doelmatiger subsidiebeleid / herziening taakstellende bezuiniging DoeDuiten
Wij wijzigen de insteek van de subsidieregeling 'DoeDuiten'. Wij willen inwoners meer betrekken bij de toetsing van initiatieven en de toekenning van het budget. Hiervoor willen wij gaan werken met een voucher systeem. In 2023 werken we dit concept verder uit. Hiervoor is structureel een budget nodig van € 100.000. Voor € 25.000 dekken we dit door inzet van projectsubsidies (incidentele subsidies). |
---|
Doorontwikkelen en uitbreiden aanpak vroegsignalering schulden
Wij richten ons op het doorontwikkelen en uitbreiden van aanpak in de uitvoering door onze schuldhulpverleningsconsulenten, conform de evaluatie van december 2021. Hiervoor is extra capaciteit noodzakelijk (0,5 fte, € 39.000) binnen team schuldhulpverlening (SHV). |
---|
Onderzoek verduurzaming dorpshuizen
Wij willen de energielasten van de dorpshuizen structureel naar beneden brengen. Voor dorpshuizen in eigendom van stichtingen onderzoeken wij in 2022/2023 welke geschikte maatregelen wij toe kunnen passen. Hiervoor vragen wij incidenteel een bedrag van € 15.000. |
---|
Optimaliseren AED-netwerk
Voor het optimaliseren van het AED-netwerk onderzoeken we of aanvullingen wenselijk zijn en welke vormen van beheer nodig zijn. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden van een subsidieregeling voor opleidingen. Het hiervoor benodigde incidentele budget van € 50.000 wordt ingezet in de periode 2023 tot en met 2025. |
---|
Stimuleren gebruik AED
In de raadsvergadering van 2 november 2022 is bij de vaststelling van de meerjarenbegroting 2023-2026 een amendement aanvaard (A4) om structureel € 20.000 in de meerjarenbegroting 2023-2026 op te nemen om het gebruik van AED's te stimuleren. Bedrag word ingezet voor subsidie om particuliere initiatieven te ondersteunen in aanschaf, scholing, ondersteuning bij vervanging en onderhoud van AED's. |
---|
Waardering mantelzorgers
De inzet van mantelzorgers is van groot belang. We onderzoeken hoe mantelzorgers een waardering gegeven kan worden, aanvullend op de bestaande mantelzorgondersteuning. |
---|