Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Baten | tableCell14 | tableCell15 | tableCell16 | tableCell17 | tableCell18 |
Primitieve begroting 2022-2025 | 151.678 | 145.431 | 127.081 | 138.519 | 138.519 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 2.047 | 1.372 | 2.295 | 1.108 | 1.106 |
2e voortgangsrapportage 2022 | 22.820 | 8.837 | 37.072 | -4.034 | 9.444 |
Wijziging tot de begroting 2023-2026 | 0 | 582 | 582 | 582 | 582 |
Totale baten tot de begroting | 176.545 | 156.222 | 167.029 | 136.175 | 149.650 |
Mutaties in deze begroting (baten) | |||||
1. Autonome ontwikkelingen | 0 | -629 | -629 | -628 | -629 |
Actualisatie rente taakvelden en rente taakveld Treasury | 0 | -625 | -625 | -624 | -625 |
Salarissen ambtelijke organisatie 2023 | 0 | -4 | -4 | -4 | -4 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 0 | -243 | 70 | 341 | 522 |
Aanpassing storting voorziening dubieuze belastingdebiteuren | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties afvalstoffenheffing 2023 | 0 | -103 | -103 | -103 | -103 |
OZB-woningen | 0 | 0 | 0 | 76 | 152 |
Perscontainer | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 |
Reisdocumenten en rijbewijzen | 0 | -140 | 170 | 365 | 470 |
5. Collegeprogramma | 0 | -176 | -116 | -182 | -187 |
Herijken lokale belastingen | 0 | -417 | -417 | -417 | -417 |
Klimaatadaptatie | 0 | 182 | 218 | 176 | 171 |
Niet verhogen OZB in 2023 (amendement A1) | 0 | -296 | -296 | -296 | -296 |
Opstellen nieuw afvalbeleid | 0 | 0 | 25 | 0 | 0 |
Uitbreiding formatie ruimtelijke ordening en vergunningverlening | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Uitvoeringskosten Omgevingswet | 0 | 60 | 60 | 60 | 60 |
Watertakenplan 2022-2026 | 0 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Totaal gemuteerde baten | 0 | -1.048 | -674 | -469 | -294 |
Totale baten in deze begroting | 176.545 | 155.174 | 166.355 | 135.705 | 149.357 |
tableCell19 | tableCell20 | tableCell21 | tableCell22 | tableCell23 | tableCell24 |
Lasten | tableCell26 | tableCell27 | tableCell28 | tableCell29 | tableCell30 |
Primitieve begroting 2022-2025 | 154.986 | 146.456 | 125.995 | 137.149 | 137.016 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 4.855 | 2.323 | 2.038 | 1.353 | 1.449 |
2e voortgangsrapportage 2022 | 23.727 | 5.687 | 30.528 | -13.172 | 6.688 |
Wijzigingen tot de begroting 2023-2026 | 0 | 582 | 582 | 582 | 582 |
Totale lasten tot de begroting | 183.567 | 155.048 | 159.143 | 125.912 | 145.734 |
Mutaties in deze begroting (lasten) | |||||
1. Autonome ontwikkelingen | 0 | -111 | 504 | 780 | 1.026 |
Aanpassen bijdrage BVO DRAN (doelgroepenvervoer) | 0 | 83 | 128 | 220 | 306 |
Aanpassen bijdrage BVO DRAN leerlingenvervoer | 0 | -93 | -10 | 8 | 54 |
Aanpassing doorbelasting salarissen en overhead aan grondexploitaties | 0 | 16 | 74 | -8 | 6 |
Aanpassing rente grondexploitaties | 0 | -162 | -58 | 165 | 113 |
Actualisatie rente taakvelden en rente taakveld Treasury | 0 | -154 | 112 | 85 | 145 |
Actualiseren bijdrage gemeenschappelijke regeling VGGM | 0 | 102 | 102 | 102 | 102 |
Actualiseren bijdragen aan de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling sociaal domein centraal Gelderland | 0 | 230 | 215 | 201 | -44 |
Actualiseren budgetten gemeenschappelijke regeling huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL) | 0 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Actualiseren/herverdelen budgetten exploitatielasten RSD | 0 | 48 | 48 | 48 | 48 |
Bijdrage aan SDL onderdelen bestuur en inkoop | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Bijdrage aan VGGM onderdeel Brandweer | 0 | 148 | 148 | 148 | 148 |
Bijdrage GR Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bijdrage Regionale ICT-Dienst (RID) | 0 | 163 | 163 | 163 | 163 |
Bijdrage Streekarchivariaat | 0 | 25 | 25 | 25 | 6 |
Indexering investeringen onderwijshuisvesting | 0 | 0 | 2 | 19 | 19 |
Salarissen ambtelijke organisatie 2023 | 0 | -4 | -4 | -4 | -4 |
Salarissen college B&W | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stijgende brandstofkosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stijgende gas- en elektriciteitskosten | 0 | 236 | 236 | 236 | 236 |
Vergoeding raads- en commissieleden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Volumestijging Wmo 2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 321 |
Voortzetting dienstverlening met Scalabor voor uitvoering WSW | 0 | 80 | 140 | 175 | 200 |
Vrijval stelpost indexatie 2023 | 0 | -847 | -835 | -822 | -810 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 0 | -365 | 966 | 928 | 1.251 |
A7: Beschikbaar stellen krediet plan woningbouw Zevenaar 2022 | 0 | 0 | -500 | -500 | 0 |
Aanpassing storting voorziening dubieuze belastingdebiteuren | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Actualisatie afschrijvingen MJB 2023-2026 | 0 | -1.528 | 69 | 87 | -131 |
Beheer en onderhoud wandelkeuzenetwerk | 0 | 9 | 9 | 9 | 9 |
Contributies & abonnementen griffie | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Formatie uitvoering Jeugd en Wmo | 0 | 1.035 | 1.035 | 1.035 | 1.035 |
Hardware diversen | 0 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Juridisch rechtskundig advies | 0 | 60 | 60 | 0 | 0 |
Live Chat | 0 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Mutaties afvalstoffenheffing 2023 | 0 | -103 | -103 | -103 | -103 |
Perscontainer | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 |
Reisdocumenten en rijbewijzen | 0 | -50 | 180 | 185 | 225 |
Software diversen | 0 | 27 | 27 | 27 | 27 |
Thuiswerkregeling | 0 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Uitbreiding budget mobiele hardware | 0 | 74 | 74 | 74 | 74 |
Verbreden OOV functie | 0 | 70 | 70 | 70 | 70 |
3. Nieuw beleid | 0 | 588 | 171 | 171 | 171 |
Motie Stolpersteine | 0 | 17 | 0 | 0 | 0 |
Ontwikkelen/uitwerken dorpenplan Lathum | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 |
Uitbreiding formatie griffie t.b.v. ondersteuning raad | 0 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Uitbreiding formatie vergunningverlening | 0 | 76 | 76 | 76 | 76 |
5. Collegeprogramma | 0 | 4.851 | 3.970 | 3.696 | 3.695 |
A5 Verbeteren luchtkwaliteit: opstellen uitvoeringsplan | 0 | 25 | 0 | 0 | 0 |
Actualiseren verkeers- en mobiliteitsbeleid | 0 | 0 | 26 | 0 | 0 |
Actualiseren woonvisies | 0 | 75 | 0 | 0 | 0 |
Armoedebestrijding - inkomensgrens en voorkomen armoedeval | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 |
Beschermen zwakke verkeersdeelnemers | 0 | 20 | 0 | 0 | 0 |
Bestrijden van ernstige overlast en criminaliteit | 0 | 260 | 120 | 120 | 120 |
Bomen planten voor elke nieuwgeboren inwoner | 0 | 0 | 12 | 13 | 17 |
Budgettaire ruimte voor preventieve voorzieningen | 0 | 134 | 0 | 0 | 0 |
Communiceren in begrijpelijke taal | 0 | 25 | 5 | 5 | 5 |
Coördineren participatie | 0 | 20 | 20 | 0 | 0 |
Doelmatiger subsidiebeleid | 0 | 135 | 70 | 70 | 70 |
Doelmatiger subsidiebeleid / herziening taakstellende bezuiniging DoeDuiten | 0 | 25 | 75 | 75 | 75 |
Doorontwikkelen en uitbreiden aanpak vroegsignalering schulden | 0 | 39 | 39 | 39 | 39 |
Doorontwikkelen prestatieafspraken Kunstwerk! | 0 | 45 | 45 | 0 | 0 |
Energietransitie: bewustwording en gedragsverandering eigen organisatie | 0 | 50 | 10 | 10 | 10 |
Energietransitie: stimuleren verduurzaming bij bedrijven en organisaties | 0 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Extra formatie handhavingsinzet op straat | 0 | 194 | 193 | 193 | 193 |
Gemeentelijke bijdrage aan stichting Muziekstad Zevenaar | 0 | 10 | 0 | 0 | 0 |
Groeien naar een aantrekkelijker werkgever | 0 | 345 | 445 | 445 | 445 |
Herijken integraal accommodatiebeleid 2020-2040 | 0 | 0 | 0 | 20 | 0 |
Herijken lokale belastingen | 0 | -8 | -8 | -8 | -8 |
Implementatie samenhangende objectenregistratie (SOR) | 0 | 32 | 32 | 0 | 0 |
Inspelen op toename verkeer | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 |
Integraal beleidsplan openbare ruimte | 0 | 446 | 359 | 488 | 684 |
Intensiveren participatie bij ruimtelijke plannen en wonen | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Inzetten doorstroommakelaar | 0 | -45 | 45 | 0 | 0 |
Klimaatadaptatie | 0 | 260 | 315 | 238 | 244 |
Onderzoek verduurzaming dorpshuizen | 0 | 15 | 0 | 0 | 0 |
Opstellen dienstverleningsbeleid | 0 | 22 | 0 | 0 | 12 |
Opstellen en uitvoeren beleidsnotitie erfgoed | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 |
Opstellen nieuw afvalbeleid | 0 | 0 | 25 | 0 | 0 |
Optimaliseren AED-netwerk | 0 | 17 | 17 | 17 | 0 |
Optimaliseren verkeersveiligheid | 0 | 37 | 7 | 7 | 7 |
Participeren in de Liemerse ambassade | 0 | 45 | 45 | 45 | 45 |
Regionale agenda Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen 2023-2025 | 0 | 210 | 210 | 210 | 210 |
Samenwerken aan een toekomstbestendig centrum Zevenaar | 0 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Stimuleren aangepast sporten | 0 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Stimuleren gebruik AED | 0 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Stimuleren verduurzaming van schoolgebouwen | 0 | 25 | 0 | 0 | 0 |
Toekomstbestendig maken bedrijventerrein Tatelaar/Hengelder | 0 | -17 | -17 | 0 | 0 |
Uitbreiden online dienstverlening | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 |
Uitbreiding bestuurssecretariaat | 0 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Uitbreiding formatie ruimtelijke ordening en vergunningverlening | 0 | 372 | 372 | 372 | 372 |
Uitvoeren beleidskader vrijetijdseconomie Zevenaar 2030 | 0 | 238 | 238 | 230 | 230 |
Uitvoeren economische agenda Zevenaar | 0 | 41 | 56 | 41 | 56 |
Uitvoeren Liemers economische visie | 0 | 60 | 60 | 60 | 60 |
Uitvoeringskosten Omgevingswet | 0 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Verbeteren aansluiting fietsstraat Babberichseweg met centrum | 0 | 0 | 0 | 8 | 8 |
Verbeteren digitaal documentenbeheer | 0 | 78 | 70 | 60 | 60 |
Verbeteren functioneel beheer informatievoorziening | 0 | 129 | 129 | 77 | 77 |
Verbeteren speel- en ontmoetingsplekken | 0 | 0 | 25 | 0 | 0 |
Verbeteren van de datahuishouding en het datagedreven werken | 0 | 128 | 168 | 168 | 0 |
Vernieuwen Integraal HuisvestingPlan (IHP) - onderwijshuisvesting | 0 | 85 | 0 | 0 | 0 |
Voorbereiding organisatieontwikkeling | 0 | 500 | 100 | 0 | 0 |
Waardering mantelzorgers | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Watertakenplan 2022-2026 | 0 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Wethouders in nieuw college | 0 | 55 | 55 | 55 | 55 |
Totaal gemuteerde lasten | 0 | 4.963 | 5.610 | 5.576 | 6.143 |
Totale lasten tot de begroting | 183.567 | 160.011 | 164.753 | 131.487 | 151.876 |
Resultaat voor bestemming | -7.022 | -4.837 | 1.602 | 4.218 | -2.520 |
Onttrekkingen | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 11.378 | 2.076 | 539 | 534 | 499 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 6.270 | 1.047 | 506 | 6 | 6 |
2e voortgangsrapportage 2022 | 10.608 | 1.519 | 1.498 | 1.198 | -2 |
Wijzigingen tot de begroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | -25 | -435 | -447 | 69 |
Totaal onttrekkingen reserves | 28.256 | 4.617 | 2.108 | 1.290 | 572 |
Toevoegingen | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 6.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 4.691 | 214 | 39 | 11 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2022 | 9.182 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzigingen tot de begroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | -42 | -39 | -11 | 0 |
Totaal toevoegingen reserves | 20.374 | 172 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserve mutaties | 7.882 | 4.445 | 2.108 | 1.290 | 572 |
Resultaat na bestemming | 860 | -392 | 3.709 | 5.508 | -1.948 |
Toelichting financiële ontwikkelingen
Hieronder vindt u een overzicht met de financiële toelichtingen van mutaties in de exploitatie die in bovenstaande tabel zijn opgenomen. Alleen zijn bij de toelichtingen de baten en lasten gesaldeerd.
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
1. Autonome ontwikkelingen | |||||
Aanpassen bijdrage BVO DRAN (doelgroepenvervoer) | -83 | -128 | -220 | -306 | |
De bijdrage aan de BVO DRAN wordt aangepast aan de meerjarenbegroting 2023-2026 van de BVO DRAN. | |||||
Aanpassen bijdrage BVO DRAN leerlingenvervoer | 93 | 10 | -8 | -54 | |
De bijdrage aan de BVO DRAN wordt aangepast aan de meerjarenbegroting 2023-2026 van de BVO DRAN. | |||||
Aanpassing doorbelasting salarissen en overhead aan grondexploitaties | -16 | -74 | 8 | -6 | |
De gewijzigde doorbelasting van salaris- en overheadkosten aan grondexploitaties heeft een effect op de meerjarenbegroting. In de begroting 2022-2025 is rekening gehouden dat vanaf 2025 de doorbelasting aan Zevenaar-Oost bedrijven achterwege blijft door het afsluiten van deze grondexploitatie. Dit is in de begroting 2023-2026 vanaf 2024 tot en met 2026 meer gefaseerd verwerkt. De verwachting is echter dat in de nabije toekomst een nieuwe grondexploitatie zal worden geopend, te weten 7PoortII. Dit zal naar verwachting opnieuw leiden tot een doorbelasting van salarissen en overhead wat dan een positief gevolg heeft voor het meerjarenbeeld. Het is echter nu nog te vroeg om daar rekening mee te houden. | |||||
Aanpassing rente grondexploitaties | 162 | 58 | -165 | -113 | |
Als gevolg van de herziening van de grondexploitaties per 1 januari 2022 en de gewijzigde rekenrente wordt de doorbelasting rente grondexploitaties aangepast. Door een gunstiger meerjarenverloop van de boekwaarde en een lager rentepercentage wordt vanaf 2024 minder rente toegerekend aan de grondexploitaties. Dit betekent een nadeel voor het begrotingssaldo. Voor 2023 wordt een voordeel verwacht. | |||||
Actualisatie rente taakvelden en rente taakveld Treasury | -471 | -736 | -710 | -770 | |
De afwijkingen worden voornamelijk veroorzaakt door de toevoeging aan de GREX verliesvoorziening, het afsluiten van grondexploitaties waardoor daar minder rente naar kan worden doorbelast, de verkoop van een kavel op 7Poort (€ 20.347.000) en de rente kortlopende geldleningen. | |||||
Actualiseren bijdrage gemeenschappelijke regeling VGGM | -102 | -102 | -102 | -102 | |
De hogere kosten van de gemeenschappelijke regeling voor Volksgezondheid (GGD/bevolkingszorg) en Jeugdgezondheidszorg (basisaanbod/maatwerk en RVP) hebben betrekking op de reguliere indexering (cao-/prijsontwikkeling), mutatie inwonersaantallen en uitbreiding wettelijke taak (Prenataal huisbezoek). Voor uitbreiding van de wettelijke taak zijn via de algemene uitkering extra middelen aan de gemeenten beschikbaar gesteld door het rijk. Daarnaast is de toename een gevolg van een nieuwe functiewaardering voor verpleegkundig medewerkers/artsen en is een inschatting gemaakt van de kosten voor versterking van de bedrijfsvoering, i.v.m. autonome ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving en ICT veiligheid. | |||||
Actualiseren bijdragen aan de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling sociaal domein centraal Gelderland | -230 | -215 | -201 | 44 | |
De bijdragen voor 2023-2026 aan de MGR voor de modules Werkgeverschap SW (WgSW), Onderwijs en Werkgeversservicepunt (WSP) zijn aangepast aan de gewijzigde (concept) meerjarenbegroting van de gemeenschappelijke regeling. De aanpassingen betreffen de verwachte loonkostenstijging (CAO-ontwikkeling). De bijdrage voor de WgSW is, naast de CAO-ontwikkeling, bijgesteld om te laten aansluiten op het werkelijke aantal SW-medewerkers per oktober van het voorgaande jaar. | |||||
Actualiseren budgetten gemeenschappelijke regeling huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL) | -10 | -10 | -10 | -10 | |
De budgetten worden in overeenstemming gebracht met de ramingen van de begroting 2023 van de GRHVOL. | |||||
Actualiseren/herverdelen budgetten exploitatielasten RSD | -48 | -48 | -48 | -48 | |
Betreft actualisering/herverdeling van de budgetten voor de exploitatiebijdrage aan de gemeenschappelijke regeling (GR) SDL/RSD voor werk en inkomen/dienstverlening. Deze zijn aangepast aan de vastgestelde meerjarenraming van de GR. Per saldo resulteert dit in een structureel nadeel van € 48.000. | |||||
Bijdrage aan SDL onderdelen bestuur en inkoop | -3 | -3 | -3 | -3 | |
Volgens de begroting van SDL wordt de bijdrage van Zevenaar voor het onderdeel Bestuur € 24.000 en voor Inkoop € 144.000. | |||||
Bijdrage aan VGGM onderdeel Brandweer | -148 | -148 | -148 | -148 | |
De bijdrage aan VGGM voor het onderdeel Brandweer is vastgesteld op € 2.782.000. Naast de reguliere loon- en prijsindex heeft het Algemeen Bestuur besloten extra middelen beschikbaar te stellen voor de noodzakelijke versterking van de bedrijfsvoering. | |||||
Bijdrage GR Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen | -5 | -5 | -5 | -5 | |
In de regionale agenda van de GMR is in de begroting 2023 voor het regiobureau € 115.000 opgenomen en voor de bijdrage aan The Economic Board € 45.000. Dit betekent voor de gemeente een verhoging van € 5.000. | |||||
Bijdrage Regionale ICT-Dienst (RID) | -163 | -163 | -163 | -163 | |
We sluiten in onze raming aan bij de begroting 2023 van de RID. De verhoging betreft met name prijs- en looninflatie. Daarnaast zien we een stijging van de onderhoudskosten van applicaties en softwarelicenties. Het overheidsportaal voor informatieveiligheid vergt extra budget. De verhoging van het budget bedraagt € 163.000. | |||||
Bijdrage Streekarchivariaat | -25 | -25 | -25 | -6 | |
In de begroting van het Streekarchivariaat is de bijdrage voor Zevenaar geraamd op € 160.000. De verhoging van € 25.000 is inclusief de tijdelijke inhuur in verband met het project aansluiting op het E-depot. | |||||
Indexering investeringen onderwijshuisvesting | 0 | -2 | -19 | -19 | |
De beschikbare investeringsbedragen (normbedragen conform de modelverordening VNG) voor nieuwbouw basisscholen Tamboerijn/Wissel en renovatie schoolgebouwen worden geactualiseerd. Het betreft aanpassing in verband met jaarlijkse indexering. | |||||
Salarissen ambtelijke organisatie 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
We ramen de salarissen volgens de actuele loonkosten per afdeling voor 2023. We hanteren de loonkostenstijging zoals die is ingeschat door het CPB van 3,3 %. Verder is een aantal personele aanpassingen doorvertaald, zoals de groei in tredes van individuele medewerkers en plaatsing in de functieschaal. | |||||
Salarissen college B&W | 0 | 0 | 0 | 0 | |
De autonome loonontwikkeling ramen we bij. De stelpost voor indexatie zetten we in als financiële dekking, waardoor het resultaat budgettair neutraal blijft. Dit staat los van de financiële gevolgen van de 5e wethouder in het nieuwe college welke op een afzonderlijke post staat geraamd. | |||||
Stijgende brandstofkosten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Wereldwijde ontwikkelingen leiden, naast een grondstoffentekort en stijgende gas- en elektriciteitskosten, tot hogere brandstofprijzen. Vanaf 2023 verwachten wij hierdoor een tekort van € 280.000. Deze dekken wij uit de stelpost inflatie 2023. | |||||
Stijgende gas- en elektriciteitskosten | -236 | -236 | -236 | -236 | |
Wereldwijde ontwikkelingen leiden, naast hogere brandstofprijzen, tevens tot hogere gas- en elektriciteitskosten. Aangezien gas werd geleverd via Gazprom hebben we deze overeenkomst vervroegd stopgezet (per 1 oktober 2022). In 2022 hebben we dan ook samen met de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen een nieuwe aanbesteding gehouden. Tevens hebben we het elektriciteitscontract opnieuw aanbesteed. Wij verwachten dat het gastarief verdubbelt en dat de elektriciteitskosten stijgen met 10%. Daar houden we met deze wijziging rekening mee. In 2023 nemen wij deze inschatting vervolgens opnieuw onder de loep en passen deze waar nodig aan. Per saldo betekent dit dat de gaskosten stijgen met € 90.000 en de elektriciteitskosten met € 41.000. Deze kostenstijgingen kunnen we deels compenseren door de lagere ozb kosten (€ 45.000) op het gemeentehuis | |||||
Vergoeding raads- en commissieleden | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Voor de nieuwe raad- en commissieleden is een berekening gemaakt en het verschil ramen we bij. | |||||
Volumestijging Wmo 2026 | 0 | 0 | 0 | -321 | |
Er wordt rekening gehouden met een jaarlijkse stijging van het aantal aanvragen bij de Wmo die toe te rekenen zijn aan de vergrijzing van de bevolking. Het gaat met name om hulp bij het huishouden, maar geldt ook voor Wmo-begeleiding en de verstrekking van voorzieningen (rolstoelen, scootmobielen en woningaanpassingen). De volumestijging is opgenomen in de begroting t/m 2025. Jaarlijks moet het laatste jaar van de nieuwe cyclus hieraan worden toegevoegd. Met deze wijziging wordt het jaar 2026 aangepast met € 321.000. | |||||
Voortzetting dienstverlening met Scalabor voor uitvoering WSW | -80 | -140 | -175 | -200 | |
Voor de uitvoering van WSW (sociale werkvoorziening) is het contract met Scalabor BV verlengd, voor de begeleiding en ontwikkeling van SW-medewerkers, voor de periode 2023 t/m 2025. Als gevolg van de daling van het aantal SW-medewerkers en de vergrijzing van de SW doelgroep heeft Scalabor aangegeven de dienstverlening voor de Wsw niet onder dezelfde voorwaarden te kunnen blijven doen. De financiële bijdrage van de deelnemende gemeenten is nodig voor dekking van verwachte oplopende tekorten. | |||||
Vrijval stelpost indexatie 2023 | 847 | 835 | 822 | 810 | |
Op basis van de septembercirculaire 2021 en meicirculaire 2022 is een stelpost opgenomen voor indexatie van salarissen en kostenstijging (inflatie). Deze stelpost is bij deze begroting als dekking ingezet. | |||||
2. Actualisatie bestaand beleid | |||||
A7: Beschikbaar stellen krediet plan woningbouw Zevenaar 2022 | 0 | 500 | 500 | 0 | |
Middels amendement A7 heeft de raad op 2 november 2022 besloten om voor 2023 de onttrekking inzake plan woningbouw Zevenaar 2022 voor de continuïteit van het regieteam vanuit de bestemmingsreserve als maximum vast te stellen op € 500.000. Voor de jaren 2024 en 2025 blijft het resterende bedrag van 1 miljoen beschikbaar. Op basis van de resultaten eind 2023 zal de raad besluiten tot vervolg en het beschikbaar stellen van de overige gevraagde middelen. | |||||
Aanpassing storting voorziening dubieuze belastingdebiteuren | -2 | -2 | -2 | -2 | |
Aanpassing van de storting dubieuze belastingdebiteuren (o,5%) aan de meest recente stand van de belastingopbrengsten. | |||||
Actualisatie afschrijvingen MJB 2023-2026 | 1.528 | -69 | -87 | 131 | |
Door fasering van de voorgenomen investeringen in de jaarrekening 2021, begroting 2022 en MJB worden de ramingen qua afschrijving geactualiseerd en aangepast. De afschrijving op materiele vaste activa vindt plaats in het jaar volgend na gereedmelding. | |||||
Beheer en onderhoud wandelkeuzenetwerk | -9 | -9 | -9 | -9 | |
Het afgelopen jaar hebben wij in onze gemeente het wandelnetwerk aangelegd. De kosten van het beheer en onderhoud zijn echter nog niet opgenomen in onze begroting. Wij stellen voor om hier structureel € 9.000 voor beschikbaar te stellen. | |||||
Contributies & abonnementen griffie | -2 | -2 | -2 | -2 | |
Het budget wordt verhoogd voor het abonnement op de online dagmail van de raadsgriffie. Raads-en commissieleden ontvangen daarmee alle mails op één moment per dag. Dit werkt efficiënt en effectief. | |||||
Formatie uitvoering Jeugd en Wmo | -1.035 | -1.035 | -1.035 | -1.035 | |
Op basis van een caseloadberekening is gebleken dat er een structureel tekort aan formatie is binnen de afdeling maatschappelijke dienstverlening van 15 fte. De afgelopen jaren is dit opgevangen door het inhuren van externe expertise en zijn deze kosten met incidentele middelen gedekt. Deze incidentele middelen (herindeling, corona) zijn niet meer beschikbaar. | |||||
Hardware diversen | -10 | -10 | -10 | -10 | |
De raming verhogen we gelet op de niet-standaard benodigde aanschaf van hardware. Zoals telefoons en mobiele printers van de boa's en de beeldschermen voor beschikbaarheid bij de vergaderruimten. | |||||
Juridisch rechtskundig advies | -60 | -60 | 0 | 0 | |
De komende twee jaar verwachten we extra inzet met name op het dossier van de raadsenquête en alle daarmee verband houdende zaken. We stellen voor in 2023 en 2024 het basisbudget van € 60.000 op te hogen naar € 120.000. | |||||
Live Chat | -8 | -8 | -8 | -8 | |
Sinds enkele jaren maken we gebruik van de Live Chat voor de communicatie met onze inwoners. De kosten hiervan worden tot en met 2022 ten laste gebracht van het budget voor de doorontwikkeling van de dienstverlening uit het collegeprogramma 2018-2022. | |||||
Mutaties afvalstoffenheffing 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
In 2023 hebben we te maken met diverse kostenstijgingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hogere personeels- en brandstofkosten. Deze kostenstijgingen beïnvloeden ook de begroting van de RDL. Zij betalen hierdoor een hogere vergoeding aan de gemeente Zevenaar. Voor het jaar 2023 leidt dat voor gemeente Zevenaar tot een voordeel van € 109.000. Binnen de gemeentelijke begroting houden we ook rekening met een aantal stijgende kostenposten. Denk hierbij aan hogere inzamelkosten als gevolg van ondergrondse containers en hogere verwerkingskosten GFT. De verwerkingskosten restafval dalen daarentegen. Per saldo stijgen de kosten met € 6.000. De wijzigingen binnen de RDL en de gemeente Zevenaar leiden per saldo tot een voordeel van € 139.000. Deze verrekenen wij binnen de afvalstoffenheffing en is daarmee budgettair neutraal. De financiële effecten zijn verdeeld over de programma’s 0, 2, 3 en 7. | |||||
OZB-woningen | 0 | 0 | 76 | 152 | |
Per 2025 en 2026 verwachten we € 76.000 meerinkomsten OZB-woningen vanwege de bouw van 200 woningen. | |||||
Reisdocumenten en rijbewijzen | -90 | -10 | 180 | 245 | |
Op basis van de overzichten van de te verlopen reisdocumenten en rijbewijzen, hebben we de begrote bedragen geactualiseerd. Dit heeft voor de jaren 2023 tot en met 2026 het volgende effect. | |||||
Software diversen | -27 | -27 | -27 | -27 | |
Onze huidige softwareleverancier heeft de ondersteuning van de applicatie Key2Parkeren beëindigd. De vervangende software van de nieuwe leverancier is duurder. Daarnaast voeren we de kosten op van Engage! software ten behoeve van het modelleren van processen. In totaal een verhoging van € 27.000. | |||||
Thuiswerkregeling | -20 | -20 | -20 | -20 | |
We voeren € 20.000 structureel budget op voor de uitvoering van de vernieuwde thuiswerkregeling voor medewerkers. Met deze regeling geven we inhoud aan aantrekkelijk werkgeverschap en het hybride werken. Medewerkers kunnen hiermee aanspraak maken op een tegemoetkoming in de kosten voor de aanschaf van arbo- en ICT-voorzieningen. | |||||
Uitbreiding budget mobiele hardware | -74 | -74 | -74 | -74 | |
Digitalisering heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Dat komt bijvoorbeeld door de inzichten die we hebben gekregen naar aanleiding van de coronacrisis (thuiswerken, videoconferencing) maar ook omdat we steeds meer maatschappelijke opgaven via een digitale wijze van samenwerken aanpakken. Dit alles om de dienstverlening aan burgers en bedrijven te verbeteren en ook om een aantrekkelijke moderne werkgever te zijn. Concreet houdt dit in dat we steeds meer medewerkers voorzien van een smartphone en/of een laptop die aansluit bij de hedendaagse behoefte. De extra afschrijvingslasten komen uit op € 73.750 per jaar. | |||||
Verbreden OOV functie | -70 | -70 | -70 | -70 | |
De afgelopen 2 jaar is de uitbreiding van formatie bij OOV (Openbare Orde en Veiligheid) noodzakelijk gebleken. Deze was echter afgedekt met incidentele middelen. Met name de grotere vraagstukken als ondermijning, de toename van de inzet van burgemeestersbevoegdheden en maatschappelijke onrust (overlast jeugd en personen met verward gedrag) nemen toe, ook in complexiteit. Het taakveld van OOV is de laatste jaren breder en diverser geworden. We maken de uitbreiding structureel, in combinatie met de aanvraag in het collegeprogramma, zodat we het taakveld OOV verder kunnen verbreden en robuuster maken. We rekenen met 1 fte oftewel € 70.000. | |||||
3. Nieuw beleid | |||||
Motie Stolpersteine | -17 | 0 | 0 | 0 | |
In de raadsvergadering van 24 februari 2021 is raadsbreed een motie aangenomen om in de gemeente Zevenaar Stolpersteine te leggen om zo de slachtoffers van het nazisme uit de Joodse gemeenschap in de gemeente een naam te geven, te herdenken en bewustwording te bevorderen. Daarnaast stellen wij voor om de herdenkingsplaquette die in het gemeentehuis aan het Raadhuisplein hing een nieuwe plek te geven. Voor de uitvoering hiervan vragen wij in totaal € 17.000. | |||||
Ontwikkelen/uitwerken dorpenplan Lathum | -400 | 0 | 0 | 0 | |
De dorpsraad Lathum heeft samen met het bestuur van dorpshuis 'Het Gebouw' en het kerkbestuur van de NH-kerk en het naastgelegen gebouwtje De Wheme, SpectrumElan en de provincie Gelderland een start gemaakt met een dorpenplan Lathum (Lathum Later). Voor de verdere uitwerking van de plannen wordt bij de provincie Gelderland een subsidie/ondersteuning aangevraagd, de zgn. 'Dorpendeal'. In een Dorpendeal maken inwoners, gemeenten, ondernemers, maatschappelijke organisaties en de provincie Gelderland nieuwe afspraken om samen te werken aan de leefbaarheid en versterken van de (sociale) verbondenheid van een wijk of dorp. De 'Dorpendeal' Provincie Gelderland loopt tot en met 31 december 2023. De bijdrage is minimaal € 25.000 en maximaal € 400.000 per gemeente. Het betreft een subsidie op basis van de zgn. 50%/50% regeling. D.w.z. de gemeente Zevenaar zal eveneens 50% tot een maximum van € 400.000 beschikbaar moeten stellen. | |||||
Uitbreiding formatie griffie t.b.v. ondersteuning raad | -95 | -95 | -95 | -95 | |
Een goede ondersteuning van de raad is essentieel voor het versterken van de democratie. Naast uitvoerende en procesmatige taken wordt meer een beroep op de griffie gedaan voor strategisch advies en ontwikkeling van de raad als bestuursorgaan. Dit in samenhang met een steeds complexere werkomgeving voor de raad en de toename van politieke partijen. Uitbreiding van de ondersteuning door de griffie aan de raad is structureel noodzakelijk, in combinatie met een extra bode en de nodige advisering door communicatie, P&O en juridische zaken. Bedrag is € 95.000 per jaar. | |||||
Uitbreiding formatie vergunningverlening | -76 | -76 | -76 | -76 | |
Er is een ontwikkeling dat de wetgeving steeds meer wordt ontwikkeld door middel van de zogenaamde open normen. De Omgevingswet, Besluit Bouwwerken Leefomgeving, Wet Kwaliteitsborging Bouwen en de transformatie sociaal domein zijn hier voorbeelden van. Op basis van flexibele regels mogen er lokale regels worden vastgesteld. Dit vraagt specialisatie en extra capaciteit. Beleidswerkzaamheden binnen de afdeling Vergunning, Toezicht en Handhaving zijn versnipperd belegd en voorziet voornamelijk tot het taakveld handhaving. Nieuwe wetgeving vraagt dus uitbreiding van inzet en een centrale borging van dit (uitvoerings)beleid. Ook willen we beter uitvoering geven aan de beleidscyclus BIG-8 waarbij vastgesteld beleid tijdig wordt geëvalueerd. De Omgevingswet vraagt een nadrukkelijke sturing op de complexe vergunningaanvragen in verband met kortere termijnen (van 26 van 8 weken). Strakke regie op aanvragen en het voorzien van procesverbeteringen binnen de Omgevingsvergunningen vallen ook binnen deze functie. Wij ramen daarom € 76.000 om de formatie met 1 fte uit te breiden. Het gaat hierbij om de functie medewerker beleidsuitvoering I. | |||||
5. Collegeprogramma | |||||
A5 Verbeteren luchtkwaliteit: opstellen uitvoeringsplan | -25 | 0 | 0 | 0 | |
Op 2 november 2022 is door de raad middels amendement A5 Verbeteren luchtkwaliteit besloten dat eenmalig € 25.000 beschikbaar wordt gesteld in 2023 voor het opstellen van een uitvoeringsplan verbeteren luchtkwaliteit en om in de winter 2022/2023 direct te kunnen starten met het geven van voorlichting over houtstook. | |||||
Actualiseren verkeers- en mobiliteitsbeleid | 0 | -26 | 0 | 0 | |
In 2020 heeft de raad het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP) 2020-2030 vastgesteld. Het plan heeft een doorkijk tot 2030. Wij willen het bestaande GVVP actualiseren en omvormen tot een bredere mobiliteitsvisie. Voor het opstellen van een bredere mobiliteitsvisie (inclusief het houden van een enquête) vragen wij € 25.000 beschikbaar te stellen voor 2024. | |||||
Actualiseren woonvisies | -75 | 0 | 0 | 0 | |
Eind 2023 moeten de woonvisies zijn geactualiseerd. Hierbij kijken we kritisch naar de bestaande beleidsregels. We zetten in op sneller en efficiënter werken. We nemen de specifieke doelgroepen zoals woon-zorg en huisvesting internationale arbeiders mee, net als kwaliteit van de bestaande voorraad en verduurzaming. Ook stimuleren we het toevoegen van meer levensloopbestendige woningen. Hiervoor is extra externe expertise en onderzoek door een adviesbureau noodzakelijk. De geraamde kosten bedragen € 75.000 in 2023. | |||||
Armoedebestrijding - inkomensgrens en voorkomen armoedeval | -15 | 0 | 0 | 0 | |
Voor het evalueren van de beleidsnota armoede en schulden voor 2019-2022 en het opstellen van een nieuwe beleidsnota is in 2023 extra capaciteit nodig. | |||||
Beschermen zwakke verkeersdeelnemers | -20 | 0 | 0 | 0 | |
Bij onderhoud of het opnieuw inrichten van wegen houden we rekening met de bescherming van fietsers, voetgangers en mensen met een beperking. We stimuleren fietsen door goede en veilige fietspaden. We zorgen voor voldoende ruimte om fietsen te kunnen parkeren. Binnen de gemeentelijke verkeersvisie hanteren we in onze prioritering de thema’s fietsverkeer, voetgangers en openbaar vervoer boven landbouwverkeer en autoverkeer. Met het oog hierop willen wij een onderzoek laten uitvoeren naar de toegankelijkheid in het centrum. Wij stellen voor om hiervoor in 2023 € 20.000 beschikbaar te stellen. | |||||
Bestrijden van ernstige overlast en criminaliteit | -260 | -120 | -120 | -120 | |
In de afgelopen jaren zien we binnen onze gemeente een verschuiving in de aard, de hoeveelheid, de vergrote impact en de ernst van de problematieken binnen OOV. Casuïstiek die we voor enkele jaren geleden voornamelijk in de grotere steden zagen, zien we nu ook in Zevenaar terug. Voorbeelden van de verschuivende problematiek in aard en ernst zijn de toename van ondermijnende criminaliteit, demonstraties, criminele jeugdgroep, het aanwijzen van een veiligheidsrisicogebied en complexe zorg- en veiligheidscasuïstiek. De investeringen van de speerpunten uit het collegeprogramma kunnen niet los gezien worden van de brede ontwikkelingen die spelen binnen het vakgebied. Vanuit OOV voeren we regie, na de prioritering in de gezagsdriehoek, op de criminele jeugdgroep en het terugdringen van de overlast. Samen met het team zorg en veiligheid en de politie zorgen we voor een zorgvuldige en adequate hulpverlening bij huiselijk geweld en overlastgevende personen. We steken in op het terugdringen van meldingen van personen met verward gedrag en beter begeleiden naar passende hulp. Samen met onze inwoners werken we aan een leefbare en veilige omgeving in alle kernen waarin iedereen zich veilig voelt. We continueren de inzet van het kernteam ondermijning in samenwerking met onze partners uit het RIEC (regionaal informatie- en expertisecentrum)-verband. We geven uitvoering aan het project Ariadne waarin we samen met politie en Provincie criminaliteit rondom vakantieparken bestrijden, samen met het platform veilig ondernemen kijken we naar mogelijkheden om de veiligheid in het buitengebied te vergroten. | |||||
Bomen planten voor elke nieuwgeboren inwoner | 0 | -12 | -13 | -17 | |
Voor elke nieuwgeboren inwoner planten we een boom. Dit zijn er jaarlijks zo’n vierhonderd. Op deze manier kan in vier jaar tijd het bomenbestand in de gemeenten met zo’n 5% worden uitgebreid. We investeren de komende vier jaar € 100.000 voor de aanschaf van de nieuwe bomen. Per jaar verhoogt dit de afschrijvingslasten met € 1.700. Daarnaast houden we vanaf 2024 rekening met € 10.000 structurele onderhoudskosten. Deze onderhoud- en afschrijvingslasten brengen we ten laste van het begrotingsresultaat. | |||||
Budgettaire ruimte voor preventieve voorzieningen | -134 | 0 | 0 | 0 | |
Door meer te investeren in de opbouw van sociale netwerken van inwoners en daarnaast de voorliggende -en preventieve voorzieningen te versterken, willen we de instroom in zorg de komende jaren verlagen en een snellere uitstroom uit zorg bevorderen. In 2023 gaan we onderzoeken welke ondersteuning echt nodig is en welke ondersteuning kan ook in het voorveld, eigen netwerk op of eigen kracht worden opgelost. Dit resulteert mogelijk in nieuw preventief en voorliggend aanbod, maar ook in opdrachtwijziging van huidige samenwerkingspartners. Vooruitlopend daarop schorten we een aantal bezuinigingsvoorstellen op. Namelijk die van Caleidoz (€ 67.000) en Sociaal Raadslieden (€ 67.000). We vragen daarom voor 2023 een bedrag van €134.000. Voor 2024 en verder komen wij met een plan, inclusief financiële effecten. | |||||
Communiceren in begrijpelijke taal | -25 | -5 | -5 | -5 | |
We communiceren in begrijpelijke taal, in onze brieven en e-mails. Op onze websites zijn beleidsdocumenten en documenten die online gedeeld worden begrijpelijk geschreven. We trainen medewerkers hierin wanneer ze in dienst komen. We zorgen ervoor dat iedereen, ook bezoekers met een beperking, onze website kunnen gebruiken omdat deze voldoen aan de meest recente richtlijnen voor digitale toegankelijkheid. Voor de verplichte onderzoeken naar digitale toegankelijkheid hebben we structureel € 5.000 per jaar nodig. Om een impuls te geven aan de digitale toegankelijkheid hebben we een incidenteel bedrag van € 20.000 nodig. | |||||
Coördineren participatie | -20 | -20 | 0 | 0 | |
Participatie is een rode draad in het collegeprogramma. Een tijdelijke programmamanager brengt de verschillende initiatieven op het gebied van participatie samen. Voor inhuur in 2023 en 2024 ramen we € 20.000. | |||||
Doelmatiger subsidiebeleid | -135 | -70 | -70 | -70 | |
Wij willen subsidies beter benutten om onze beleidsdoelstellingen te bereiken. Tevens verbeteren wij de vindbaarheid en rechtmatigheid van onze subsidies. Wij herzien daartoe onze subsidiesystematiek in de komende jaren. Daarnaast is, als gevolg van de harmonisering van de regeling in 2021, een structurele verhoging van de subsidiebudgetten noodzakelijk met € 15.000. Voor de herziening van de taakstelling (terugdraaien bezuiniging) culturele festivals is vanaf 2023 structureel € 30.000 nodig. | |||||
Doelmatiger subsidiebeleid / herziening taakstellende bezuiniging DoeDuiten | -25 | -75 | -75 | -75 | |
Wij wijzigen de insteek van de subsidieregeling 'DoeDuiten'. Wij willen inwoners meer betrekken bij de toetsing van initiatieven en de toekenning van het budget. Hiervoor willen wij gaan werken met een voucher systeem. In 2023 werken we dit concept verder uit. Hiervoor is structureel een budget nodig van € 100.000. Voor € 25.000 dekken we dit door inzet van projectsubsidies (incidentele subsidies). | |||||
Doorontwikkelen en uitbreiden aanpak vroegsignalering schulden | -39 | -39 | -39 | -39 | |
Wij richten ons op het doorontwikkelen en uitbreiden van aanpak in de uitvoering door onze schuldhulpverleningsconsulenten, conform de evaluatie van december 2021. Hiervoor is extra capaciteit noodzakelijk (0,5 fte, € 39.000) binnen team schuldhulpverlening (SHV). | |||||
Doorontwikkelen prestatieafspraken Kunstwerk! | -45 | -45 | 0 | 0 | |
Met prestatieafspraken geven wij richting aan de rol die Kunstwerk! speelt bij het bevorderen van de gezondheid en het welzijn van onze inwoners. Wij hebben bijzondere aandacht voor activiteiten die bijdragen aan preventie en participatie. Ook stellen wij Kunstwerk! in staat zich te blijven ontwikkelen. Met het oog op de herafweging die wij op de effectiviteit van preventieve voorzieningen willen maken, schorten wij de huidige taakstelling op 'Kunstwerk!/volwasseneneducatie' met een jaar op. Wij zien dat het onderdeel ‘volwasseneducatie’ niet langer op zichzelf staat (zoals destijds de voormalige Volksuniversiteit), maar dat de activiteiten samenvloeien met de taken van de bibliotheek. Deze activiteiten ondersteunen juist onze doelstellingen in het sociaal domein. | |||||
Energietransitie: bewustwording en gedragsverandering eigen organisatie | -50 | -10 | -10 | -10 | |
Voor het vergroten van het besef van de opgave om als organisatie in 2025 CO2 neutraal te zijn wordt ingezet op drie punten: (i) het vergroten van het besef van de opgave en de urgentie bij bestuurders en medewerkers; (ii) het vergroten van de ‘kennis’ wat de mogelijkheden zijn en (iii) het handelen dat gericht is op de CO2-reductie. Hiervoor stellen wij u voor om een bedrag van € 40.000 incidenteel beschikbaar te stellen in 2023 en € 10.000 structureel vanaf 2023. | |||||
Energietransitie: stimuleren verduurzaming bij bedrijven en organisaties | -30 | -30 | -30 | -30 | |
Wij willen bedrijven en organisaties stimuleren om actief met verduurzaming aan de slag te gaan. Hierbij zetten wij in op concrete en toepasbare informatievoorziening. Duurzaamheid en circulariteit krijgen prioriteit bij de ontwikkeling van nieuwe en revitalisering van bestaande bedrijfsterreinen. Wij stellen u voor om hiervoor structureel een bedrag van € 30.000 beschikbaar te stellen. | |||||
Extra formatie handhavingsinzet op straat | -194 | -193 | -193 | -193 | |
Nog dit jaar zullen wij de evaluatie van het toezicht- en handhavingsbeleid met u delen. Uit deze evaluatie komt naar voren dat een nadere professionaliseringsslag moet worden gemaakt. Dit komt ook naar voren uit de opgestelde benchmark. Voor het vergroten van de zichtbaarheid van de boa's in buurten en wijken en het verhogen van het veiligheidsgevoel is een capaciteitsuitbreiding nodig. Dit moet resulteren in een veiligere leefomgeving door verbeterde samenwerking intern en met de politie. Hiervoor ramen wij € 184.000: 1,8 fte extra straatcapaciteit en 1,25 fte extra coördinatie en informatieanalyse. Vanaf 2022 wordt structureel € 37.000 uitgekeerd via het gemeentefonds als impuls voor extra capaciteit voor boa's in de openbare ruimte. Dit bedrag is meegenomen in het bedrag van € 184.000. Daarnaast ramen wij € 1.500 eenmalig en € 8.500 structureel voor het benodigde materieel. | |||||
Gemeentelijke bijdrage aan stichting Muziekstad Zevenaar | -10 | 0 | 0 | 0 | |
In de raadsvergadering van 2 november 2022 is bij de vaststelling van de meerjarenbegroting 2023-2026 een amendement aanvaard (A6) om de gemeentelijke bijdrage aan stichting Muziekstad Zevenaar voor 2023 incidenteel te verhogen met € 10.000 (tot € 25.000). | |||||
Groeien naar een aantrekkelijker werkgever | -345 | -445 | -445 | -445 | |
We gaan een pakket aan maatregelen nemen om (nieuwe) medewerkers binnen de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt te boeien en te binden aan de gemeente Zevenaar als werkgever. | |||||
Herijken integraal accommodatiebeleid 2020-2040 | 0 | 0 | -20 | 0 | |
Eind 2020 heeft u het integraal accommodatieplan (IAP) vastgesteld. Dit is een strategisch plan dat aangeeft welke accommodaties wij willen behouden en welke wij op termijn willen afstoten. Ook geeft het plan aan voor welke maatschappelijke doelgroepen wij in principe huisvesting aanbieden en voor welke functies. De beleidskaders nemen we elke collegeperiode opnieuw onder de loep om rekening te kunnen houden met actuele ontwikkelingen en inzichten. Specifieke aandachtspunten bij de herijking van het IAP zijn verduurzaming en het kijken of leegstaande gemeentelijke panden een nieuwe functie kunnen krijgen in de buurt, wijk of dorp bij voorkeur in combinatie met wonen. Om hier invulling aan te geven vragen wij in 2025 eenmalig € 20.000 aan om externe expertise in te zetten. | |||||
Herijken lokale belastingen | -409 | -409 | -409 | -409 | |
De herijking van de lokale belastingen is onderdeel van het collegeprogramma. We ramen structureel inkomsten af (= nadeel) bij de hondenbelasting, vermakelijkhedenretributie en precariobelasting. Dit resulteert in een structureel nadeel van € 409.000. | |||||
Implementatie samenhangende objectenregistratie (SOR) | -32 | -32 | 0 | 0 | |
Met de nieuwe landelijke registratie worden verschillende bestaande (geo) basisregistraties meer in samenhang gebracht. Het gaat voor de gemeente om de Basisregistraties Grootschalige Topografie, Adressen en gebouwen en Waardering Onroerende Zaken. Dit vergt bestandsaanpassingen zodat gegevens over objecten in de fysieke werkelijkheid beter in samenhang kunnen worden benut voor bijvoorbeeld de aanpak van maatschappelijke opgaven rond stikstof of energietransitie. Voor het invoeren ramen wij incidenteel in 2023 en 2024 € 32.000 per jaar. | |||||
Inspelen op toename verkeer | 0 | 0 | -30 | 0 | |
Bij de actualisering van het gemeentelijk verkeer- en vervoerplan zoeken we een oplossing om de toename van verkeer op verschillende plekken in de gemeente in goede en veilige banen te leiden. Ontwikkelingen die in Zevenaar spelen met betrekking tot woningbouw, bedrijvigheid en overige projecten zullen verkeer genereren en de verkeersafwikkeling op ons wegennet gaat door bepaalde projecten anders plaatsvinden. Om dit in goede banen te leiden en bereikbaarheid voor de toekomst te garanderen voeren we verkeersonderzoeken uit. Wij stellen voor om hiervoor € 30.000 beschikbaar te stellen in 2025. | |||||
Integraal beleidsplan openbare ruimte | -446 | -359 | -488 | -684 | |
Het integraal beleidsplan openbare ruimte (IBOR) bevat de doelstellingen van de gemeente Zevenaar voor het beheer, onderhoud en vervanging van de openbare ruimte voor de komende tien jaar. We streven naar een aantrekkelijke en uitnodigende buitenruimte waar mensen elkaar ontmoeten, kinderen kunnen spelen en men kan sporten/bewegen. Daarnaast houden wij in het onderhoud rekening met biodiversiteit, duurzaamheid en circulariteit, zodat we inspelen op de gevolgen van klimaatverandering. Daarvoor is het noodzakelijk dat de basis op orde is. Dit betekent uitgaande van het areaal in 2022 dat er voldoende budget moet zijn voor het uitvoeren van regulier en groot onderhoud en het plegen van vervangingsinvesteringen. De wijzigingen in de budgetten hebben wij voor de jaren vanaf 2023 gebaseerd op IBOR en het bijbehorende raadsvoorstel. De wijzigingen voor 2022 zijn opgenomen in de 2e voortgangsrapportage. De kapitaallasten behorende tot de investeringen voor 2026 hebben we, in afwijking met IBOR, geraamd op 2026. Hier hebben we voor gekozen omdat de meerjarenbegroting t/m 2026 loopt en we dus niet kunnen ramen in 2027. Dit leidt, t.o.v. IBOR, tot eenmalig hogere kosten in 2026. Dit corrigeren we in de 1e voortgangsrapportage 2023. Verder hebben we ervoor gekozen om de afschrijvingslasten uit de vervangingsinvesteringen 2022 in de 2e voortgangsrapportage op te nemen. Qua presentatie lijkt dit hierdoor tot een voordeel te leiden in deze wijziging t.o.v. IBOR. Tenslotte zijn de rentelasten centraal geraamd. Deze wijzigingen leiden tot een stijging van de kosten oplopend van € 996.000 in 2023 tot € 1.344.000 in 2026. Wij stellen voor deze te dekken uit de stelpost groei. Deze bedraagt in 2023 € 550.000 en stijgt daarna naar € 660.000 structureel. Het restant brengen wij ten laste van het begrotingsresultaat. | |||||
Intensiveren participatie bij ruimtelijke plannen en wonen | -50 | -50 | -50 | -50 | |
Wij willen inwoners meer betrekken bij ruimtelijke ordening en wonen o.a. bij gebiedsgericht werken, de omgevingsvisie en bouwplannen. Hiervoor stellen wij een werkgroep "planinitiatieven wonen" in. Voor o.a. de uitvoering van participatie (bijv. flyers, uitnodigingsbrieven, ruimtes huren, koffie /thee enz.), voor ondersteuning, inzetten digitaal platform en/of dataverzameling is vanaf 2023 een bedrag van structureel € 50.000 benodigd. | |||||
Inzetten doorstroommakelaar | 45 | -45 | 0 | 0 | |
Wij willen experimenteren met een doorstroommakelaar. Deze zetten we in om inwoners (op eigen verzoek) te adviseren over welke woonsituatie het beste bij hen past. De doorstroommakelaar past niet binnen de bestaande formatie en zal moeten worden ingehuurd. Inzet is dat woningbouwcorporaties hieraan gaan bijdragen. Wij stellen voor om hiervoor gedurende twee jaar € 45.000 beschikbaar te stellen. In de loop van 2024 zal de inzet geëvalueerd worden. Hiervoor zetten wij het restant bedrag van € 90.000 in dat in de raadsvergadering van 3 november 2021 beschikbaar is gesteld uit de algemene reserve voor de personele capaciteit voor het ontwikkelen van een plan voor woningbouw ten behoeve van starters en doorstroming. | |||||
Klimaatadaptatie | -78 | -97 | -61 | -73 | |
Het deltaplan ruimtelijke adaptatie (DPRA) is een plan van Nederlandse overheden om wateroverlast, hittestress, droogte en de gevolgen van overstromingen (veiligheid) te beperken. Het doel is dat Nederland in 2050 klimaatbestendig en waterrobuust is ingericht. Het uitvoeringsprogramma bevat drie typen maatregelen: maatregelen in het kader van hittestress, wateroverlast en droogte. De maatregelen die hittestress tegen gaan worden bekostigd uit de algemene middelen. Maatregelen tegen wateroverlast en droogte worden bekostigd uit het watertakenplan. Deze verdeling is aangehouden omdat gelden uit het watertakenplan wettelijk alleen besteed mogen worden aan water en riool gerelateerde zaken en niet aan hittestress maatregelen. | |||||
Niet verhogen OZB in 2023 (amendement A1) | -296 | -296 | -296 | -296 | |
In de raadsvergadering van 02-11-2022 is amendement A1 aanvaard. Hierin is opgenomen de OZB tariefsverhoging van 2,3% in 2023 niet | |||||
Onderzoek verduurzaming dorpshuizen | -15 | 0 | 0 | 0 | |
Wij willen de energielasten van de dorpshuizen structureel naar beneden brengen. Voor dorpshuizen in eigendom van stichtingen onderzoeken wij in 2022/2023 welke geschikte maatregelen wij toe kunnen passen. Hiervoor vragen wij incidenteel een bedrag van € 15.000. | |||||
Opstellen dienstverleningsbeleid | -22 | 0 | 0 | -12 | |
Iedereen binnen onze gemeente is verantwoordelijk voor een goede dienstverlening aan inwoners en ondernemers. We stellen een dienstverleningsplan op. Hierin formuleren we onze ambities, (meetbare) doelen en daarbij horende resultaten op het gebied van dienstverlening, zodat we de komende jaren onze dienstverlening steeds verder verbeteren. Voor het opstellen van het nieuwe beleid is incidenteel een bedrag van € 10.000 nodig. We voeren om de drie jaren een burgerpeiling uit om de tevredenheid van inwoners van onze gemeente te meten. De uitkomsten van deze burgerpeiling nemen we mee in het opstellen en evalueren van het dienstverleningsbeleid. Voor deze burgerpeiling is in de jaren 2023 en 2026 een budget van € 12.000 nodig. | |||||
Opstellen en uitvoeren beleidsnotitie erfgoed | -50 | 0 | 0 | 0 | |
Wij gaan een beleidsnotitie erfgoed opstellen en uitvoeren. Hierbij betrekken wij actief onze inwoners, ondernemers en instellingen. Voor het opstellen van de beleidsnotitie inclusief het participatietraject stellen wij voor om in 2023 € 50.000 beschikbaar te stellen. Voor de hiermee samenhangende uitvoeringskosten zullen in samenhang met het beleid in een later stadium aanvullende voorstellen worden gedaan. | |||||
Optimaliseren AED-netwerk | -17 | -17 | -17 | 0 | |
Voor het optimaliseren van het AED-netwerk onderzoeken we of aanvullingen wenselijk zijn en welke vormen van beheer nodig zijn. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden van een subsidieregeling voor opleidingen. Het hiervoor benodigde incidentele budget van € 50.000 wordt ingezet in de periode 2023 tot en met 2025. | |||||
Optimaliseren verkeersveiligheid | -37 | -7 | -7 | -7 | |
Om verkeersonveilige situaties te kunnen inventariseren en om beter te kunnen ondersteunen bij lokale initiatieven stellen wij voor om € 7.000 structureel beschikbaar te stellen: € 2.000 voor het uitbreiden van de fietsverlichtingscampagne "licht aan in het donker" met aandacht voor o.a. vitaliteit en verkeersveiligheid van ouderen en € 5.000 voor het investeren in een digitale tool waarin snelheidsgegevens ingezien kunnen worden voor alle wegen in de gemeente. Deze tool werd tot voor kort door de provincie beschikbaar gesteld. Voor de vervanging van twee snelheidsdisplays vragen wij eenmalig € 30.000 in 2023. | |||||
Participeren in de Liemerse ambassade | -45 | -45 | -45 | -45 | |
De Liemerse ambassade (LA) is het knooppunt in het regionaal economisch netwerk. Met name op de arbeidsmarktproblematiek en uitvoering van de Liemers economische visie speelt de LA een rol. De jaarlijkse bijdrage bedraagt € 1,00 per inwoner. Wij stellen voor om structureel € 45.000 beschikbaar te stellen. | |||||
Regionale agenda Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen 2023-2025 | -210 | -210 | -210 | -210 | |
Voor 2022 zijn de opgaven van de regionale agenda met incidentele middelen gedekt via een onttrekking uit de Algemene Reserve. Nu de deelname in de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen een meer structureel karakter krijgt is dit niet meer mogelijk. Dat betekent dat in onze meerjarenbegroting hiervoor een structureel bedrag moet worden vrijgemaakt van € 4,90 (bedrag per inwoner) x 45.000 (aantal inwoners) = € 220.000 (afgerond). Hiervan kan structureel € 10.000 gedekt worden uit de bijdrage RPW welke al wel in de begroting is opgenomen. | |||||
Samenwerken aan een toekomstbestendig centrum Zevenaar | -20 | -20 | -20 | -20 | |
Wij zetten in op het behoud van de leefbaarheid en de economische vitaliteit (als bovenlokaal winkelgebied) van het centrum van Zevenaar. Wij starten samen met centrumondernemers en vastgoedeigenaren met het toekomstbestendig maken van het centrum. Ieder vanuit zijn eigen rol. Wij stellen voor om voor het faciliteren van een centrummanager en de professionalisering van de samenwerking tussen ondernemers, vastgoed en gemeente structureel € 20.000 beschikbaar te stellen | |||||
Stimuleren aangepast sporten | -20 | -20 | -20 | -20 | |
De bezuinigingstaakstelling op 'Uniek sporten' wordt teruggedraaid en onderzoeken of we via het subsidiebeleid of door verdere samenwerking met verenigingen, zorgaanbieders en het onderwijs aangepast sporten verder kunnen stimuleren. | |||||
Stimuleren gebruik AED | -20 | -20 | -20 | -20 | |
In de raadsvergadering van 2 november 2022 is bij de vaststelling van de meerjarenbegroting 2023-2026 een amendement aanvaard (A4) om structureel € 20.000 in de meerjarenbegroting 2023-2026 op te nemen om het gebruik van AED's te stimuleren. Bedrag word ingezet voor subsidie om particuliere initiatieven te ondersteunen in aanschaf, scholing, ondersteuning bij vervanging en onderhoud van AED's. | |||||
Stimuleren verduurzaming van schoolgebouwen | -25 | 0 | 0 | 0 | |
Voor het, door een extern bureau, uit te voeren onderzoek en organiseren van bijeenkomsten naar verduurzaming van onze schoolgebouwen vragen wij in 2023 een incidenteel budget van € 25.000. | |||||
Toekomstbestendig maken bedrijventerrein Tatelaar/Hengelder | 17 | 17 | 0 | 0 | |
De raad heeft op 2 juni 2021 een krediet van € 50.000 beschikbaar gesteld ten behoeve van een actieplan voor het toekomstbestendig maken van de bedrijventerreinen Hengelder en Tatelaar. In totaal is hiervoor € 500.000 benodigd. Met deze begrotingswijziging ramen wij de resterende € 450.000. Daarnaast vragen wij ook € 500.000 provinciale subsidie aan. Dit jaar informeren wij u over de concrete plannen. De kapitaallasten en onttrekking uit de reserve zijn reeds verwerkt in de MJB van 2021-2024. Door aanpassing in de fasering is er een voordeel in de kapitaallasten in 2023 en 2024 van € 17.000. | |||||
Uitbreiden online dienstverlening | -50 | 0 | 0 | 0 | |
We zorgen ervoor dat inwoners zoveel mogelijk online kunnen regelen. Betrouwbaarheid en veiligheid staan daarbij voorop. We bouwen digitale formulieren, die waar nodig in te vullen zijn met DigiD, e-Herkenning en e-iDas. We implementeren de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer, die inwoners het recht geeft om hun zaken met de gemeente digitaal te regelen en zorgen ervoor dat we de inwoners, die minder digitaal vaardig zijn kunnen ondersteunen bij hun aanvraag. Om alle huidige aanvragen te digitaliseren en harmoniseren (vanuit wet Wmebv) hebben we voor één jaar 0,5 fte nodig. De kosten hiervoor bedragen € 50.000. | |||||
Uitbreiding bestuurssecretariaat | -25 | -25 | -25 | -25 | |
Het nieuwe college bestaat uit vijf wethouders. Dit heeft een uitbreiding van het bestuurssecretariaat tot gevolg van 0,5 fte. | |||||
Uitbreiding formatie ruimtelijke ordening en vergunningverlening | -172 | -172 | -172 | -172 | |
Op basis van de ervaring van afgelopen jaren is gebleken dat er een structureel tekort is aan formatie binnen de afdeling VTH en Ruimtelijke Ontwikkeling van 5 fte. | |||||
Uitvoeren beleidskader vrijetijdseconomie Zevenaar 2030 | -238 | -238 | -230 | -230 | |
Jaarlijks wordt € 382.000 aan toeristenbelasting ontvangen. In het coalitieakkoord is aangegeven dat de inkomsten uit de toeristenbelasting worden ingezet voor recreatie en toerisme. Wij stellen voor om het totale bedrag in te zetten voor o.a. toeristische infrastructuur, ontwikkeling van aanbod voor dag- en verblijfsrecreatie, samenwerking en goed gastheerschap. Hiervoor is al € 151.000 (in 2023 en 2024 € 144.000) structureel beschikbaar. In 2023 gaan wij het beleidskader vrijetijdseconomie monitoren. Per jaar stellen wij een uitvoeringsagenda op waarin staat welke onderwerpen we kunnen gaan uitvoeren met de bestaande inkomsten vanuit de toeristenbelasting en voor welke onderwerpen/grotere projecten wij eventueel apart naar de raad gaan voor het aanvragen van incidentele middelen. Wij stellen u voor om aanvullend structureel € 230.000 (in 2023 en 2024 € 238.000) extra beschikbaar te stellen. | |||||
Uitvoeren economische agenda Zevenaar | -41 | -56 | -41 | -56 | |
Wij willen blijven werken aan de uitvoering van de economische agenda Zevenaar. Wij stellen voor om de bezuiniging in 2019 van 0,35 fte op het bedrijvenloket terug te draaien en de formatie structureel uit te breiden naar 0,6 fte. De kosten hiervoor bedragen structureel € 41.000. Daarnaast stellen wij voor om € 250.000 beschikbaar te stellen in zowel 2025 als in 2026 voor het toekomstbestendig maken van een bedrijventerrein in Lobith en/of Giesbeek. De structurele afschrijvingslasten die hier uit voortkomen (€ 12.500) starten vanaf 2027. Daardoor ziet u deze niet gepresenteerd in bovenstaande financiële tabellen. | |||||
Uitvoeren Liemers economische visie | -60 | -60 | -60 | -60 | |
In 2020 zijn we, samen met de gemeenten Doesburg, Duiven, Montferland en Westervoort, gestart met de uitvoering van de Liemers economische visie. Speerpunten zijn maakindustrie, logistiek, vrijetijdseconomie en detailhandel. In 2022 ronden we de eerste fase af en stellen we een nieuw uitvoeringsprogramma 2023-2026 op. Deze voeren we samen met de Liemerse gemeenten, ondernemers en onderwijsinstellingen uit binnen de Liemerse ambassade. Wij stellen voor om structureel € 60.000 beschikbaar te stellen voor het jaarlijks uitvoeringsbudget. | |||||
Uitvoeringskosten Omgevingswet | -190 | -190 | -190 | -190 | |
Naar verwachting treedt op 1 januari 2023 de Omgevingswet in werking. De VNG heeft in samenwerking met een aantal gemeenten het structureel effectenmodel Omgevingswet ontwikkeld. Aan de hand van dit model zijn de structurele effecten van de Omgevingswet in beeld gebracht. Omdat er nog inhoudelijke beleidskeuzes gemaakt moeten worden is uitgegaan van een aantal aannames over o.a. vroegtijdige participatie, overname van de zogenaamde bruidsschat en de opzet van de nieuwe omgevingsplannen (globaal of gedetailleerd). Het gevolg van de stelselwijziging wordt op basis van toepassing van het model becijferd op een structureel tekort van € 190.000 voor o.a. extra kosten software en licenties, vooroverleg (o.a. adviezen brandweer, odra) en beheerskosten digitaal stelsel Omgevingswet. De kosten die we hier inzichtelijk hebben gemaakt zijn gebaseerd op de informatie waar we op dit moment over beschikken. Het is dan ook een prognose van de te verwachten financiële gevolgen. Immers er staat nog niet definitief vast dat de Omgevingswet ook daadwerkelijk per 1 januari 2023 inwerking treedt. In oktober/november 2022 komt daarover duidelijkheid. Verder zijn nog diverse zaken rond de stelselwijziging in voorbereiding en in ontwikkeling. Deze kunnen leiden tot nieuwe inzichten en vragen om financiële bijstellingen. Goede monitoring van de kosten ook na de invoering van de Omgevingswet is daarom van groot belang. | |||||
Verbeteren aansluiting fietsstraat Babberichseweg met centrum | 0 | 0 | -8 | -8 | |
Bij onderhoud of het opnieuw inrichten van wegen houden we rekening met de bescherming van fietsers, voetgangers en mensen met een beperking. We stimuleren fietsen door goede en veilige fietspaden. De aansluiting van de fietsstraat Babberichseweg met de bestaande situatie op de Didamsestraat is lastig. Om een goede aansluiting te hebben moet de gehele parkeerplaats aan de Didamsestraat gereconstrueerd worden. Dit valt echter buiten het bestaande project. | |||||
Verbeteren digitaal documentenbeheer | -78 | -70 | -60 | -60 | |
Belangrijk element in het coalitieakkoord is een goede zorg voor de informatie die we “in huis” hebben. We werken systematisch aan het verder op orde en in control brengen van het (digitaal) informatiebeheer. Dit doen we met een informatiebeheerplan (2023) en met een kwaliteitssysteem informatiebeheer (2023). | |||||
Verbeteren functioneel beheer informatievoorziening | -129 | -129 | -77 | -77 | |
We ramen incidenteel 2 x € 52.000 voor inhuur, waarmee we de verbeteringen en adviezen doorvoeren uit het rapport Nulmeting gemeente Zevenaar. | |||||
Verbeteren speel- en ontmoetingsplekken | 0 | -25 | 0 | 0 | |
Wij onderzoeken de behoefte en gewenste spreiding voor speel- en ontmoetingsplekken voor de jeugd tot 18 jaar. In een nog op te stellen nota speelplekken brengen wij de fysieke speel- en ontmoetingslocaties in kaart. We kijken daarbij in ieder geval naar een goede verdeling tussen en binnen de kernen, de (natuurlijke) inrichting van de speel- of ontmoetingsplek en of iedereen hier kan spelen of verblijven (inclusiviteit). In iedere inspectieronde van de speelplekken nemen we standaard een toets op inclusiviteit op. In het kader van de herinrichting Angerlo gaan we een speelplek inclusief inrichten. Dit kan als voorbeeld dienen voor de nog op te stellen nota speelplekken. Voor het opstellen hiervan vragen we voor 2024 een eenmalig budget van € 25.000. | |||||
Verbeteren van de datahuishouding en het datagedreven werken | -128 | -168 | -168 | 0 | |
We ontwikkelen een datastrategie met uitwerkingen op het gebied van governance, vertrouwelijkheid, kwaliteit en bewustwording. We werken systematisch aan het datagedreven werken in het management, organisatie, data en technologie. Benodigd is de inzet van een strategisch adviseur datasturing voor 1 fte in 2023-2025, aangevuld met een business intelligence beheerder voor 0,5 fte in 2023-2025. De voorbereiding van een vooruitkijkende data-analyse vraagt € 40.000 in 2024 en 2025. We ramen genoemde bedragen incidenteel. Deze digitaliseringswerkzaamheden zullen na 2025 onderdeel uitmaken van de reguliere taken van bestaande functies. | |||||
Vernieuwen Integraal HuisvestingPlan (IHP) - onderwijshuisvesting | -85 | 0 | 0 | 0 | |
Samen met het onderwijs stellen we een nieuw 'Integraal HuisvestingsPlan' (IHP) 2024-2044 op. Voor het actualiseren van het IHP is extra capaciteit nodig (€60.000). Eén van de uitkomsten kan leiden tot sloop en vervangende nieuwbouw van schoolgebouwen. Daarnaast is budget nodig (€ 25.000) voor een haalbaarheidsonderzoek, voor de spreiding van scholen, met name, op het 'Gelders Eiland'. | |||||
Voorbereiding organisatieontwikkeling | -500 | -100 | 0 | 0 | |
We werken stapsgewijs naar een vernieuwde organisatie. Voor de voorbereiding en het proces van de organisatieontwikkeling vragen we incidenteel € 600.000 aan. Dit bestaat met name uit inzet van expertise, organisatieadvies en tijdelijke inhuur van kwartiermakers. | |||||
Waardering mantelzorgers | -100 | -100 | -100 | -100 | |
De inzet van mantelzorgers is van groot belang. We onderzoeken hoe mantelzorgers een waardering gegeven kan worden, aanvullend op de bestaande mantelzorgondersteuning. | |||||
Wethouders in nieuw college | -55 | -55 | -55 | -55 | |
Het nieuwe college bestaat uit vijf wethouders met elk 0,9 fte. De salarislasten van de uitbreiding komen uit op € 55.000. | |||||
Totaal mutaties | -6.011 | -6.284 | -6.045 | -6.436 |
Toelichting mutaties reserves
Hieronder vindt u een overzicht met de financiële toelichtingen van reservemutaties die in bovenstaande tabel zijn opgenomen. Alleen zijn bij de toelichtingen de baten en lasten gesaldeerd.
Reservemutaties (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
2. Actualisatie bestaand beleid | |||||
A7: Beschikbaar stellen krediet plan woningbouw Zevenaar 2022 | 0 | -500 | -500 | 0 | |
Middels amendement A7 heeft de raad op 2 november 2022 besloten om voor 2023 de onttrekking inzake plan woningbouw Zevenaar 2022 voor de continuïteit van het regieteam vanuit de bestemmingsreserve als maximum vast te stellen op € 500.000. Voor de jaren 2024 en 2025 blijft het resterende bedrag van 1 miljoen beschikbaar. Op basis van de resultaten eind 2023 zal de raad besluiten tot vervolg en het beschikbaar stellen van de overige gevraagde middelen. | |||||
Actualisatie afschrijvingsreserves ivm fasering investeringen | 62 | 58 | 63 | 69 | |
Door fasering van de voorgenomen investeringen in de jaarrekening 2021, de 2e VGR in 2022 en de MJB 2023-2026 worden de ramingen qua afschrijving uit de afschrijvingsreserves geactualiseerd en aangepast. | |||||
5. Collegeprogramma | |||||
Inzetten doorstroommakelaar | -45 | 45 | 0 | 0 | |
Wij willen experimenteren met een doorstroommakelaar. Deze zetten we in om inwoners (op eigen verzoek) te adviseren over welke woonsituatie het beste bij hen past. De doorstroommakelaar past niet binnen de bestaande formatie en zal moeten worden ingehuurd. Inzet is dat woningbouwcorporaties hieraan gaan bijdragen. Wij stellen voor om hiervoor gedurende twee jaar € 45.000 beschikbaar te stellen. In de loop van 2024 zal de inzet geëvalueerd worden. Hiervoor zetten wij het restant bedrag van € 90.000 in dat in de raadsvergadering van 3 november 2021 beschikbaar is gesteld uit de algemene reserve voor de personele capaciteit voor het ontwikkelen van een plan voor woningbouw ten behoeve van starters en doorstroming. | |||||
Totaal reservemutaties | 17 | -397 | -437 | 69 |