Bijlagen

Overzicht beleidsindicatoren

Naam

Jaar meting

Gelderland

Zevenaar

Begroting
2023

Begroting 2026

Programma 0. Bestuur en ondersteuning

Apparaatskosten (in € per inwoner)

652,00

700,00

Toelichting

De beleidsindicatoren van dit programma (apparaatskosten, bezetting, externe inhuur, formatie en overhead) zijn niet opgenomen op waarstaatjegemeente.nl. Daarom zijn niet alle waardes gevuld.
De apparaatskosten zijn becijferd door een totaaltelling van salarissen, inhuur, P&O, Huisvesting, Intern Beheer en I&A.  Wordt uitgedrukt in € per inwoner. De verwachte stijging zit vooral in de componenten salaris, inhuur en I&A.

Bezetting (aantal Fte per 1.000 inwoners)

6,31

6,50

Toelichting

De huidige bezetting bedraagt 284 fte, op een totale formatie van 334 fte. Uitgedrukt per 1.000 inwoners is dat 6,31.
De bezetting met eigen medewerkers is ten opzichte van voorgaande jaren gedaald. Door krapte op de arbeidsmarkt is aantrekken van gekwalificeerd personeel lastig en de inzet van inhuur en externen noodzakelijk geweest. Als gevolg van het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd of het aanvaarden van een andere functie elders hebben medewerkers de organisatie verlaten.
Door in te zetten op aantrekkelijk werkgeverschap verwachten we een iets stijgende lijn in de bezetting van functies de komende jaren.

Externe inhuur (kosten in % totale loonsom en inhuur externen)

26,00

20,00

Toelichting

Het gaat hier om de totale inhuur als % van de loonsom; landelijk komt deze indicator in onze gemeentegrootteklasse uit op ± 19%. De externe inhuur is als gevolg van inhuur op projecten en vacatures in de reguliere formatie hoger dan het landelijk gemiddelde. Door de krapte op de arbeidsmarkt verwachten we de komende jaren dat de inhuur boven de 20% blijft. In verband met het tijdelijke karakter van projecten zetten wij tijdelijke capaciteit (lees: inhuur derden) in op projecten.

Formatie (aantal Fte per 1.000 inwoners)

7,42

7,50

Toelichting

De vastgestelde formatie per 01-01-2022 is 334 fte. Dit is exclusief nieuw aangevraagde formatie voor de uitvoering van het collegeprogramma 2022-2026. In deze indicator wordt de formatie uitgerekend per 1.000 inwoners. Afhankelijk van veranderingen en ontwikkelingen in het takenpakket van gemeenten in de nabije toekomst kan deze indicator wijzigen.

Overhead (in % van totale lasten)

9,16

9,60

Toelichting

Het totaal van de loonkosten, kosten van ICT, P&O, facilitaire zaken, huisvesting en overige overhead wordt uitgedrukt in een % van de totale lasten.
De berekening van overhead sluit aan bij het taakveld 0.4 overhead.
Gelet op diverse organisatorische en externe ontwikkelingen zoals datasturing en organisatieontwikkeling zien wij een stijging van de overhead. Door een gerichte doorbelasting van kosten vanuit het taakveld overhead naar de andere taakvelden, krijgen we het werkelijke volume van de overhead steeds beter in beeld.

Programma 1. Veiligheid

Diefstal uit woningen (aantal per 1.000 inwoners)

2021

1,30

0,90

1,50

1,50

Toelichting

Het aantal diefstallen uit woning is de laatste jaren al erg laag. Dit willen we graag zo houden.

Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners)

2021

3,40

2,90

2,40

2,40

Toelichting

De komende jaren verwachten we ten opzichte van 2021 een lichte daling in de geweldsmisdrijven. De verwachting blijft onder het Gelderse gemiddelde.

Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (aantal per 1.000 inwoners)

2021

5,70

4,40

2,50

2,50

Toelichting

Onze doelstelling is, mede op basis van de activiteiten in het kader van de uitvoering van het integraal veiligheidsplan het aantal vernielingen de komende jaren niet te laten stijgen.

Verwijzingen Halt  (aantal per 10.000 jongeren)

2021

8,00

9,00

9,00

9,00

Toelichting

We zitten rond het Provinciale gemiddelde en de laatste jaren redelijk stabiel in het aantal doorverwijzingen. Als we rond dit gemiddelde kunnen blijven is dat een goed streven.

Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners)

2021

1,60

1,70

1,50

1,50

Toelichting

Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners neemt de laatste jaren toe in Zevenaar, of eigenlijk in het aantal winkeldiefstallen beter zichtbaar geworden. Winkeleigenaren in het centrum zijn meer bereid aangifte te doen. Desondanks hopen we dat het aantal winkeldiefstallen de aankomende jaren iets gaat afnemen. Enig voorbehoud moeten we hier maken. Zodra de Fashion Outlet Zevenaar is geopend, zal dit cijfer mogelijk gaan stijgen.

Programma 2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Programma 3. Economie

Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)

2021

154,00

139,80

144,30

150,00

Toelichting

We zetten in op een groei van aantal ondernemers en werkgelegenheid.

Functiemenging (%)

2021

53,40

46,60

48,00

48,00

Toelichting

We zien een dalende trend: vanaf 2020 neemt de FMI ten nadele van het aantal banen af. In 2021 is de FMI 46,6%. Dit kan verklaard worden uit de toename van het aantal woningen en de daling van de beroepsbevolking, mede als gevolg van de vergrijzing. Deze trend is ook zichtbaar in Nederland.

Programma 4. Onderwijs

Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)

2021

2,40

1,30

1,30

1,30

Toelichting

Van absoluut verzuim is sprake als leerplichtige jeugdigen tussen de 5 en 16 jaar of jeugdigen van 16 of 17 jaar die nog vallen onder de kwalificatieplicht niet staan ingeschreven op een school en ook niet zijn vrijgesteld van de inschrijvingsplicht.

De genoemde waarden geven het aantal absoluut verzuimers weer per 1.000 leerlingen. Het gaat hier om schooljaar 2020 - 2021. Zevenaar (1,3) zit hiermee onder het provinciale en landelijke gemiddelde (Gelderland (2,4) en Nederland (2,5), wat positief is.

Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)

2021

17,00

32,00

32,00

20,00

Toelichting

Van relatief verzuim is sprake als leerplichtige jeugdigen gedurende 4 opeenvolgende lesweken meer dan 16 uur ongeoorloofd verzuimen.

De afgelopen jaren zien we steeds een stijging in verzuimaantallen. Corona zorgde even voor een dip maar we zien dat de oude stijgende trend weer langzaam doorzet. Onze consulenten zetten in op de aanpak van verzuim op scholen, wat leidt tot (gewenst) gevolg dat scholen beter en sneller verzuim registreren en melden.

Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (% deelnemers aan VO en MBO)

2021

1,70

1,80

1,70

1,70

Toelichting

Voortijdig schoolverlaters zijn jongeren tussen de 12 en 23 jaar zonder startkwalificatie die langer dan een maand geen onderwijs volgen of niet staan ingeschreven op een school.

Er zijn in Zevenaar meer jongeren voortijdig van school gegaan. Dit kan komen doordat er meer jongeren eerder begonnen met werken. Met name in de horeca en de toerisme is er een tekort aan personeel. Aan de andere kant kan de uitval te maken hebben met de corona-maatregelen in het onderwijs. Hierbij valt te denken aan thuisonderwijs en/of samenhangende mentale problemen. Daarnaast hebben jongeren door de maatregelen zich niet goed kunnen oriënteren en mogelijk een 'verkeerde' opleiding gekozen. We verwachten dat het percentage de komende jaren weer zal dalen.

Programma 5. Sport, cultuur en recreatie

Niet sporters (%)

2020

49,40

53,60

47,50

46,00

Toelichting

Uit het landelijke onderzoek 'Sportgedrag en effecten coronapandemie' blijkt dat ruim een op de drie Nederlanders minder is gaan sporten tijdens de coronapandemie. Bijna een op de tien geeft aan zelfs helemaal gestopt te zijn.
Door de corona maatregelen zien we ook in Zevenaar dat de sport en daarmee de algemene fitheid en weerbaarheid hard is geraakt.

Programma 6. Sociaal domein

Personen met een bijstandsuitkering van 18 jaar en ouder (aantal per 10.000 inwoners)

2021

349,70

313,40

325,00

290,00

Toelichting

Het aantal personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners in de gemeente Zevenaar ligt in vergelijk met Gelderland lager. Vergeleken met Nederland (431,2) is het vergelijk met Zevenaar (nog) gunstiger. Het beleid is gericht om zoveel mogelijk te kunnen laten uitstromen naar de arbeidsmarkt. Met de door de raad in juni 2021 gegeven nieuwe opdracht aan de RSD voor het tijdvak 2021 t/m 2023 wordt hier extra op ingezet.

Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin

2020

5,00

5,00

5,00

5,00

Toelichting

Ons beleid is er op gericht om het aantal kinderen in armoede terug te dringen. Landelijk ligt het percentage kinderen die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen op 6%. In gemeente Zevenaar streven we naar een lager percentage dan landelijk.

Cliënten met een wmo maatwerkvoorziening

2021

70,00

89,00

91,00

97,00

Toelichting

Zevenaar heeft in vergelijking met Gelderland meer inwoners met maatwerkarrangementen vanuit de Wmo. Dit heeft verschillende oorzaken:
1. Zevenaar kent ten opzichte van Gelderland een meer vergrijsde populatie. Vergrijzing blijkt een voorspeller voor Wmo gebruik. Het aantal mensen in Zevenaar dat hulp vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) nodig heeft, is daardoor hoger.
2. In de gemeente Zevenaar zijn veel soorten van zorg en ondersteuning vanuit de Wmo als maatwerk georganiseerd. Er zijn (grote) gemeenten in Gelderland die vormen van zorg en ondersteuning als algemene voorziening hebben georganiseerd die in Zevenaar als maatwerk worden ingezet. Hulp bij het Huishouden is hier een voorbeeld van. Diverse (grote) gemeenten hebben dit als algemene voorziening georganiseerd. Aangezien er binnen de Wmo veel gebruik wordt gemaakt van Hulp bij het Huishouden heeft dit een verlagend effect op het Gelders gemiddelde. In Zevenaar hebben we Hulp bij het Huishouden georganiseerd als maatwerkvoorziening. Deze keuze verklaart voor een deel dat Zevenaar meer cliënten met een maatwerkarrangement Wmo kent.
Daarnaast zien we dat het aantal cliënten met een maatwerkarrangement Wmo nog steeds stijgt. Naast de vergrijzing in Zevenaar is de invoering van het abonnementstarief en de daaruit voortvloeiende aanzuigende werking een belangrijke verklaring.
In onze gemeente hebben 81 per 10.000 inwoners een maatwerkvoorziening ten opzichte van 62 per 10.000 inwoners in Gelderland

Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen)

2020

1,00

1,00

0,80

0,80

Toelichting

We werken nauw samen met HALT en breiden de dienstverlening verder uit. Naast spreekuren op de scholen worden er afspraken gemaakt met HALT om huisbezoeken af te leggen met een hulpverlener die al betrokken is of met het sociaal wijkteam. De jaarlijkse kosten voor contractering zullen stijgen als blijkt dat de huisbezoeken succesvol zijn en aanvullend is op andere interventies. We streven daarmee het aantal jongeren dat met een delict voor de rechter komt, te verminderen.

Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar)

2021

1,40

1,50

1,00

1,00

Toelichting

Het gemeentelijk beleid richt zich op het voorkomen van jeugdbeschermingsmaatrelgen. Als een maatregel dan toch nodig wordt geacht, voeren wij de maatregel goed uit.
Het ziekteverzuim en personeelstekort in de zorg is ook voelbaar in de jeugdbescherming. Er is (landelijk en regionaal) een groot tekort aan jeugdbeschermers en -voogden. Landelijk en regionaal probeert men hier een oplossing voor te vinden. Aan de ene kant door meer in te zetten op preventie, waardoor jeugdbescherming voorkomen kan worden. Aan de andere kant wordt nu kritischer gekeken in welke gevallen er echt gevaar dreigt voor het kind.

Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar)

2021

13,60

15,40

12,40

12,40

Toelichting

Zowel de stijging van gebruik als de toename van complexiteit per casus is een landelijke trend. Hiervoor gaven wij u al eerder de volgende oorzaken aan:
• Afnemende tolerantie voor afwijkend gedrag of ontwikkeling;
• In combinatie met ‘verbeterde’ diagnostiek leidt dat dikwijls tot eerdere diagnoses waarmee vervolgens een beroep wordt gedaan op de jeugdhulp;
• Prestatiemaatschappij
• Ouders worden steeds mondiger en nemen in combinatie met de hierboven beschreven punten minder snel genoegen met een advies om geen hulp in te zetten of minder hulp dan gevraagd/verwacht. Daarbij weten ouders steeds beter hun weg naar de jeugdhulp te vinden: via de lokale teams, maar als dat niet tot het door de ouders gewenste advies leidt, weten zij ook de weg naar de huisarts als toegangspoort tot jeugdhulp.

Er is een aantal variabelen (wetenschappelijk aangetoond dat deze bijdragen aan instroom jeugdhulp) te noemen waardoor Zevenaar hoger scoort op gebruik jeugdhulp dan het Gelders gemiddelde:
- Zevenaar heeft meer kinderen met een handicap
- Zevenaar heeft meer kinderen met een lager opleidingsniveau
- Zevenaar heeft meer kinderen met een laag geboortegewicht
- Zevenaar heeft meer volwassenen die gebruik maken van basis GGZ en/ of POH GGZ.
- Zevenaar heeft meer één-ouder- gezinnen.

Het gevoerde beleid van 2022 richtte zich op het voorkomen van de inzet van jeugdhulp en een zo kort en licht als mogelijke inzet ervan. Er zijn diverse initiatieven gestart of voortgezet:
De POH-jeugd is uitgebreid naar bijna alle huisartsen van Zevenaar. Er zijn afspraken gemaakt met het onderwijs over de inzet van jeugdhulp binnen de school. We hebben de subsidie van het omgangshuis en home start gecontinueerd, maar ook die van het de pilot buurtgezinnen.

Jongeren met jeugdreclassering (% kinderen 12 tot 23 jaar)

2021

0,30

0,20

0,30

0,30

Toelichting

Wanneer jongeren voor de rechter moeten verschijnen, kunnen ze jeugdreclassering opgelegd krijgen. Het doel van jeugdreclassering is om in samenwerking met ouder(s) of netwerk, het gedrag van de jongere te veranderen en recidive te voorkomen.

Het beleid richt zich op voorkomen van de inzet van een jeugdreclasseringsmaatregel, door ouders en jongeren daar waar nodig te ondersteunen en te ontlasten. Er is opvoedingsondersteuning ingekocht voor de ouders en verzorgers, maar ook ondersteuning voor de jongeren zelf.

Het convenant nazorg jeugdige ex-gedetineerden is getekend door de gemeente Zevenaar en betekent dat wij jeugdigen die in detentie zijn geweest passende ondersteuning zullen krijgen om recidive te voorkomen.

Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren

2020

2,00

2,00

1,30

1,00

Toelichting

Het percentage werkloze jongeren in de gemeente Zevenaar is gelijk aan het Gelders gemiddelde (2%). Er wordt ingezet om jeugdwerkloosheid te voorkomen. In het actieplan regionale aanpak jeugdwerkloosheid 2022 -2024 is de volgende ambitie opgenomen: "Iedere jongere participeert actief in de maatschappij in de vorm van het volgen van een opleiding, een traject naar werk, een omscholingstraject of het hebben van een baan. De jongeren zijn in beeld en blijven in beeld. Iedere jongere krijgt de ondersteuning op maat die nodig is om een opleiding te volgen, een traject naar werk te volgen of werk te behouden". Het jongerenloket bij de RSD is een belangrijk instrument dat hierbij wordt ingezet om de jeugdwerkloosheid verder terug te dringen.

Banen (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)

2021

792,60

655,30

700,00

720,00

Toelichting

Medio 2022 is er sprake van een "krappe" of "zeer krappe" situatie op de arbeidsmarkt. De krapte is zichtbaar in alle regio's en vrijwel alle beroepsgroepen. Naar het zich laat aanzien blijft het op korte termijn krap op de arbeidsmarkt. Dit blijkt uit enquêtes onder werkgevers en uit modellen van het Centraal Plan Bureau (CPB) voor de komende jaren. Daarbij is het wel belangrijk te noteren dat er aanzienlijke risico’s zijn voor de economische groei, zoals langdurig hoge energieprijzen als gevolg van de oorlog in Oekraïne of een forse verhoging van de rente van de ECB om de inflatie te beteugelen. We hebben het nu veelvuldig over krapte, maar bij een recessie kan dat snel veranderen. Ons beleid is erop gericht de krapte te verminderen door extra inzet op onbenut arbeidspotentieel (o.a. mensen met een uitkering, mensen zonder uitkering (niet-uitkeringsgerechtigden), vluchtelingen uit Oekraïne).  

Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar)

2020

192,60

261,00

275,00

270,00

Toelichting

In juni 2021 heeft de raad de RSD een nieuwe opdracht meegegeven. Beoogd effect  hiervan is dat meer mensen uit een uitkeringssituatie geraken (economische zelfstandigheid) en dat meer inwoners voor wie het verkrijgen van werk niet (direct) haalbaar is, mee te laten doen aan de samenleving (zelfredzaamheid). Gevolg hiervan is dat het aantal re-integratievoorzieningen toeneemt.

Netto arbeidsparticipatie (% werkzame beroepsbevolking t.o.v. beroepsbevolking)

2020

69,00

66,80

67,00

68,50

Toelichting

Het cijfer netto arbeidsparticipatie geeft aan hoeveel procent van de beroepsgeschikte bevolking ook daadwerkelijk een betaalde baan heeft. Het cijfer van de gemeente Zevenaar ligt in de buurt van de provincie Gelderland. We constateren dat er in Zevenaar de laatste jaren sprake is van een lichte stijging van de netto arbeidsparticipatie. Dit wordt gedeeltelijk verklaard door de nieuwe opdracht die door de raad in juni 2021 aan de RSD is verstrekt. Ons beleid is erop gericht om de potentiële beroepsbevolking zoveel mogelijk aan het werk te hebben en te houden.

Programma 7. Volksgezondheid en milieu

Hernieuwbare elektriciteit (%)

2020

16,30

11,70

Toelichting

Hernieuwbare elektriciteit is elektriciteit die is opgewekt uit wind, waterkracht, zon of biomassa.

Omvang huishoudelijke restafval (kg/inwoner)

2020

106,00

104,00

91,00

91,00

Toelichting

In 2021 was de hoeveelheid aan huis opgehaald restafval 97 kg per inwoner. ln 2023 verwachten wij een daling naar 91 kg vanwege de invoering van diftar bij hoogbouw. Daarna kan alleen nieuw beleid leiden tot een verdere vermindering.

Programma 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Demografische druk (%)

2022

74,00

80,10

80,00

80,00

Toelichting

De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar ligt in Zevenaar aanzienlijk hoger dan het landelijk- en Gelders gemiddelde. Dit heeft vooral te maken met de aanwezigheid van een relatief hoog aantal bejaardenhuizen en woonzorgcomplexen in Zevenaar.

Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (€)

2021

740,00

701,00

722,00

722,00

Toelichting

Deze indicator betreft het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing). Het is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de uitkomst (licht) afwijken van andere publicaties. Voor afval en riool hanteren we kostendekkendheid en voor de OZB hanteren we de inflatiecorrectie.

Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (€)

2021

800,00

803,00

816,00

816,00

Toelichting

De indicator heeft betrekking op het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing). Het is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de uitkomst (licht) afwijken van andere publicaties. Voor afval en riool hanteren we kostendekkendheid en voor de OZB hanteren we de inflatiecorrectie.

Gemiddelde WOZ-waarde (per € 1.000)

2021

281,00

234,00

298,00

345,00

Toelichting

De ontwikkeling van de woningmarkt wordt conform landelijke cijfers als volgt ingeschat:
2022 --> 2023 +16%
2023 --> 2024 +5%
2024 --> 2025 +5%
2025 --> 2026 +5%

Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen)

2021

8,00

13,20

7,50

6,00

Toelichting

In de gemeente Zevenaar zijn de afgelopen drie jaar ruim 700 woningen gerealiseerd en opgeleverd. De vraag naar woningen blijft hoog. Wij zetten daarom in op realisatie en versnelling van de opgave de komende jaren en bieden daarbij ruimte voor een jaarlijkse toevoeging van 200 woningen. Met het uiteindelijke streven naar een continue bouwstroom van 150 tot 200 woningen op jaarbasis.

Deze pagina is gebouwd op 11/23/2022 11:02:30 met de export van 11/23/2022 10:39:38