Paragrafen

Bedrijfsvoering

Communicatie

Onze samenleving is voortdurend in beweging. De communicatie vanuit de gemeente sluit hierbij aan en verandert mee. Alleen door samenwerking met inwoners en partners kunnen we problemen oplossen en samen zorgen dat het prettig wonen, werken en leven is in onze gemeente. Daarom faciliteren wij participatie en laten we de uitvoering, waar mogelijk en wenselijk, aan de inwoner over. Om verbinding met en tevredenheid over de gemeente te krijgen, zetten we in op herkenbaarheid, openheid, heldere communicatie én trots.  

Communicatie is een belangrijk instrument voor de gemeente. Iedereen binnen onze organisatie communiceert. Communicatie is niet alleen vertellen, maar vooral luisteren en aandacht geven. Dit komt ook duidelijk naar voren in de besturingsfilosofie en het coalitieakkoord 2022-2026 ‘Het moet anders en het gaat anders, samen!’.
Beide documenten geven richting aan hoe over de verbinding met inwoners wordt gedacht. Zo willen we werken vanuit een open cultuur en duidelijk zijn in wat we doen en waarom. ‘We willen prettig samenwerken en een verbindende gemeente zijn. We willen weten wat er speelt en leeft in de verschillende kernen en we kijken wat er wel kan in plaats van niet.’

De volgende zeven hoofdlijnen vormen de basis van onze communicatie in de periode 2022-2026:
1)   Optimale informatievoorziening en dienstverlening
2)   Van buiten naar binnen
3)   Steeds meer in gesprek
4)   Trots op Zevenaar
5)   Buiten winnen is binnen beginnen
6)   Online waar het kan, offline waar nodig
7)   Vooruitstrevend en vernieuwend

Wat gaan we doen?

  • In 2022 is het nieuwe college geïnstalleerd. We werken aan de profilering van de nieuwe wethouders.
  • We lanceren een toegankelijke en gebruiksvriendelijke gemeentelijke website waar inwoners en ondernemers informatie kunnen vinden en digitaal zaken kunnen regelen.
  • We zetten betaalde campagnes in om geselecteerde doelgroepen die ons online (nog) niet volgen te bereiken.
  • In 2023 groeien we op alle social mediakanalen met minstens 10%
  • We introduceren een participatieplatform, zodat participatie (naast offline) ook online kan plaatsvinden.
  • We gaan aan de slag met een ‘menu’ voor participatie en dit maakt standaard deel uit van communicatietrajecten.
  • We blijven experimenteren met (nieuwe) online communicatietools om in gesprek te gaan/blijven met inwoners.
  • We leveren een bijdrage aan de doorontwikkeling van de arbeidsmarktcommunicatie.
  • We voeren een nulmeting uit naar de waardering van de gemeentelijke communicatie.  
Deze pagina is gebouwd op 11/23/2022 11:02:30 met de export van 11/23/2022 10:39:38