Paragrafen

Bedrijfsvoering

Personeel en organisatie

Personeel

We willen een duurzamere, aantrekkelijkere en professionelere organisatie zijn. In de komende jaren geven we hier verder vorm aan. In het licht van de organisatieontwikkeling faciliteren we onze medewerkers optimaal in hun ontwikkeling waardoor zij duurzaam en professioneel inzetbaar blijven.

Er is een aantal ontwikkelingen die de gemeente noodzaakt om een aan aantrekkelijk werkgever te zijn. Daarvoor is in 2022 de notitie aantrekkelijk werkgeverschap vastgesteld en dit is voor ons de komende jaren de leidraad om het personeelsbeleid vorm en inhoud te geven.

De arbeidsmarkt is in beweging en daardoor gaat de uitstroom van personeel stijgen. Dat noopt tot het aantrekken van nieuw personeel en met de krapte op de arbeidsmarkt moeten er andere wegen worden bewandeld om voldoende en kwalitatief goed personeel aan te kunnen trekken. Het gaat er dan vooral om hoe wij ons als werkgever onderscheiden ten opzichte van andere werkgevers. Aantrekkelijk werkgeverschap moet daaraan bijdragen.  

Ziekteverzuim

Binnen onze organisatie werken we volgens het eigen regiemodel. Dit houdt in dat we als organisatie zelf de volledige regie hebben over de verzuimbegeleiding van de medewerkers. Naast verzuimbegeleiding wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van het preventief spreekuur bij de bedrijfsarts om zo uitval te voorkomen. Doordat we meer hybride werken verwachten we dat medewerkers een betere werk-privé balans ervaren met als resultaat een verlaging van ons ziekteverzuim. Het landelijk gemiddelde percentage van gemeenten van vergelijkbare grootte is 5,80%. Onze ambitie is om hieronder te blijven. In de personeelsmonitor van het AenO fonds over 2021 wordt aangegeven dat het verzuim in de toekomst gaat toenemen als gevolg van langdurig verzuim.  

Werkelijk 2020

Werkelijk 2021

Begroting   2022

Begroting   2023

%Ziekteverzuim

4,48

4,62

5,80

5,80

Organisatie

Eind 2021 en begin 2022 zijn door de gemeentesecretaris, in samenwerking met het managementteam, de eerste stappen gezet naar een nieuwe organisatiestructuur. De bedoeling is de organisatie in te richten naar twee sturingsniveaus; strategische sturing om de maatschappelijke opgaven te vertalen naar opgaven voor de organisatie en operationele sturing om uitvoering aan de opgaven te geven. Een extern bureau gaat advies uitbrengen op welke wijze dit organisatieontwikkelproces het beste kan worden uitgevoerd en onder welke voorwaarden. Hier geven wij in 2023 verder invulling aan.   

Formatie
Onderstaand overzicht geeft de in 2022 vastgestelde formatie per afdeling aan voor het jaar 2023. Op basis van deze formatie zijn de salarislasten 2023 berekend. Deze formatie is exclusief het aangevraagde nieuwe beleid in het collegeprogramma.

Afdeling

Totaal formatie

Directeur/S&B/P&P

8,76

Griffie

2,67

Maatschappelijke Ontwikkeling

23,04

Maatschappelijke Dienstverlening

45,42

Publiekszaken

21,13

Openbare Werken

71,80

Beheer Openbare Ruimte

28,70

Ruimtelijke Ontwikkeling

22,49

Vergunning, toezicht en handhaving

28,37

Bedrijfsvoering

31,82

Financiën

17,60

Informatiebeheer

32,10

Totaal

333,91

Deze pagina is gebouwd op 11/23/2022 11:02:30 met de export van 11/23/2022 10:39:38