Paragrafen

Bedrijfsvoering

Informatievoorziening en automatisering

Informatievoorziening
We leven in een informatiesamenleving. Dit zien we o.a. aan de razendsnelle ontwikkeling van ICT. Om deze ontwikkeling bij te kunnen houden, moeten we in staat zijn om snel en flexibel te handelen. Hiervoor hebben we informatiekundige kennis in eigen huis nodig, maar ook partners om ons heen die mee kunnen in de veranderende vraag. RID de Liemers is een belangrijke partner als uitvoeringsorganisatie. Er zal in Liemers verband een toekomstvisie voor RID de Liemers worden opgesteld waarin ook duidelijk wordt of de RID robuust genoeg is om de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien. In het uitwerken van de opdracht worden medewerkers, directie/gemeentesecretaris en bestuurders van de verschillende organisaties betrokken.

Digitalisering van dienstverlening en een efficiënt werkende gemeente vragen om goed georganiseerde informatievoorziening. Maar informatievoorziening is meer dan dat, want het is ook randvoorwaardelijk voor het behalen van maatschappelijke doelen. De realisatie van de digitale transformatie van de gemeente Zevenaar gaat gepaard met een goede centraal georganiseerde informatievoorziening op het gebied van het functioneel beheer van gemeentelijke applicaties. De komende jaren zullen gebruikt worden om de centrale informatievoorziening in te richten en te positioneren in de organisatie.

Wij positioneren ons als een slimme volger op dit terrein: we proberen op ons niveau kansen aan te pakken, vooral gericht op dienstverlening, initiatieven uit de lokale samenleving en bedrijfsvoering. Centraal staan bedrijfscontinuïteit van bestaande ICT- en informatievoorzieningen en het toepassen van wettelijke regels en het uitvoeren van afspraken (“samen organiseren”) die via de VNG zijn gemaakt.

Datagedreven sturen
Datagedreven sturing maakt het mogelijk om op basis van het verzamelen en analyseren van data te sturen op gemeentelijke thema’s. Hiervoor is enerzijds de juiste data (applicatie-inrichting, invoer, verwerking, kwaliteitsbeheer) nodig en anderzijds de competentie om deze data goed te interpreteren. De afgelopen jaren is geëxperimenteerd met dashboarding en is een datawarehouse gerealiseerd. In de komende periode ontwikkelen en voeren we een datastrategie uit, die richting en prioriteit geeft aan het uitrollen van datagedreven sturen in de gemeente.

Digitaal archiefbeheer
Het bewaren en toegankelijk houden van de digitale informatie krijgt meer nadruk in onze dagelijkse werkzaamheden. Een volgende stap in het digitaal archiefbeheer, de ontwikkeling onder de noemer "e-depot", wordt steeds meer tastbaar. Daarbij sluiten we aan bij projecten op dit gebied in de regio (Streekarchivariaat). De komende jaren bereiden we ons verder voor om de aansluiting op een e-depot te realiseren. In 2023-2024 is helder en concreet welke opties er zijn voor duurzame opslag van onze digitale archieven en weten we wat we moeten regelen om aan te sluiten (2024-2025) op de digitale infrastructuur van een e-depot.

Wet open overheid
De Wet open overheid (Woo) is sinds 1 mei 2022 in werking getreden. Vanaf dat moment had gemeente Zevenaar haar werkproces ingericht voor het afhandelen van Woo-verzoeken (voorheen: Wob-verzoeken). De komende jaren ligt de nadruk op het trainen van medewerkers in ‘schrijven voor openbaarheid’ en het actief openbaar maken (lees: publiceren via platform PLOOI op www.overheid.nl) van 11 informatiecategorieën: wet- en regelgeving, organisatiegegevens, raadsstukken, bestuursstukken, stukken van adviescolleges, convenanten, jaarplannen en -verslagen, Wob/Woo-verzoeken, onderzoeken, beschikkingen, klachten. We volgen hierin de landelijke planning.

Deze pagina is gebouwd op 11/23/2022 11:02:30 met de export van 11/23/2022 10:39:38