4.1 Voorzien in gezonde en duurzame leer- en ontwikkelomgeving voor kinderen |
---|
4.1.1 Wij vernieuwen het Integraal HuisvestingsPlan (IHP) | 2023-2024 |
---|---|
We stellen samen met het onderwijs een nieuw Integraal Huisvestings Plan (IHP) 2024-2044 op. Hierbij gaan we onder meer uit van een goede spreiding van de schoollocaties, zo dicht mogelijk bij waar kinderen wonen. Het uitgangspunt bij (nieuwe) verzoeken voor onderwijshuisvesting is dat wij eerst nadrukkelijk kijken naar leegstaande lokalen en gebouwen en hoe deze weer geschikt te maken zijn voor moderne en adequate onderwijshuisvesting, voordat we over gaan tot (vervangende) nieuwbouw of uitbreiding. Tevens onderzoeken we manieren om verduurzaming van schoolgebouwen te stimuleren en verwerken de uitkomsten in het nieuwe IHP. Daarnaast hebben we aandacht voor groene en uitdagende buitenruimten en goede ventilatie van schoolgebouwen. |
4.1.2 Wij onderzoeken de invulling van de locatie Vestersbos 4 | 2022-2022 |
---|---|
Goede onderwijshuisvesting is een gemeentelijke kerntaak. Wij maken altijd een zorgvuldige belangenafweging bij een locatiekeuze. Het lopende onderzoek naar mogelijkheden voor onderwijshuisvesting op Vestersbos ronden wij in samenspraak met de schoolbesturen af. Tegelijkertijd laten wij voor Vestersbos de mogelijkheden voor woningbouw op deze locatie nog eens onderzoeken en op haalbaarheid toetsen door een onafhankelijk bureau. We gebruiken hiervoor zoveel mogelijk de bestaande onderzoeken die geactualiseerd kunnen worden. Wij adviseren hierover aan de gemeenteraad om zo tot een afgewogen keuze te komen tussen woningbouw of onderwijshuisvesting. |
Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam | Openbaar belang en doel | Bijdrage |
---|
Gemeenschappelijke regeling
Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL) | Op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs werken de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar samen in een Gemeenschappelijke Regeling Huisvesting Voortgezet Onderwijs Liemers. Door deze samenwerking kunnen er in alle drie de gemeenten grote renovaties en nieuwbouw plaatsvinden, die de gemeenten zelfstandig moeilijk kunnen realiseren. | 539 |
---|
Verplichte beleidsindicatoren (BBV)
Beleidsindicatoren | ||||||||
Naam | Jaar meting | Gelderland | Zevenaar | Begroting | Begroting 2026 |
---|
Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)
2021 | 2,40 | 1,30 | 1,30 | 1,30 | ||||
Toelichting | Van absoluut verzuim is sprake als leerplichtige jeugdigen tussen de 5 en 16 jaar of jeugdigen van 16 of 17 jaar die nog vallen onder de kwalificatieplicht niet staan ingeschreven op een school en ook niet zijn vrijgesteld van de inschrijvingsplicht. De genoemde waarden geven het aantal absoluut verzuimers weer per 1.000 leerlingen. Het gaat hier om schooljaar 2020 - 2021. Zevenaar (1,3) zit hiermee onder het provinciale en landelijke gemiddelde (Gelderland (2,4) en Nederland (2,5), wat positief is. |
Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)
2021 | 17,00 | 32,00 | 32,00 | 20,00 | ||||
Toelichting | Van relatief verzuim is sprake als leerplichtige jeugdigen gedurende 4 opeenvolgende lesweken meer dan 16 uur ongeoorloofd verzuimen. De afgelopen jaren zien we steeds een stijging in verzuimaantallen. Corona zorgde even voor een dip maar we zien dat de oude stijgende trend weer langzaam doorzet. Onze consulenten zetten in op de aanpak van verzuim op scholen, wat leidt tot (gewenst) gevolg dat scholen beter en sneller verzuim registreren en melden. |
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (% deelnemers aan VO en MBO)
2021 | 1,70 | 1,80 | 1,70 | 1,70 | ||||
Toelichting | Voortijdig schoolverlaters zijn jongeren tussen de 12 en 23 jaar zonder startkwalificatie die langer dan een maand geen onderwijs volgen of niet staan ingeschreven op een school. Er zijn in Zevenaar meer jongeren voortijdig van school gegaan. Dit kan komen doordat er meer jongeren eerder begonnen met werken. Met name in de horeca en de toerisme is er een tekort aan personeel. Aan de andere kant kan de uitval te maken hebben met de corona-maatregelen in het onderwijs. Hierbij valt te denken aan thuisonderwijs en/of samenhangende mentale problemen. Daarnaast hebben jongeren door de maatregelen zich niet goed kunnen oriënteren en mogelijk een 'verkeerde' opleiding gekozen. We verwachten dat het percentage de komende jaren weer zal dalen. |