Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 99.994 | 96.465 | 96.370 | 96.868 | 96.868 |
1e voortgangsrapportage 2022 | -52 | 882 | 1.979 | 876 | 874 |
2e voortgangsrapportage 2022 | 24.887 | 9.380 | 12.667 | 13.716 | 6.371 |
Wijziging tot de begroting 2023-2026 | 0 | 326 | 326 | 326 | 326 |
Totale baten tot de begroting | 124.830 | 107.052 | 111.342 | 111.786 | 104.439 |
Mutaties in deze begroting (baten) | |||||
1. Autonome ontwikkelingen | 0 | -629 | -629 | -628 | -629 |
Actualisatie rente taakvelden en rente taakveld Treasury | 0 | -625 | -625 | -624 | -625 |
Salarissen ambtelijke organisatie 2023 | 0 | -4 | -4 | -4 | -4 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 0 | -140 | 170 | 441 | 622 |
Aanpassing storting voorziening dubieuze belastingdebiteuren | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
OZB-woningen | 0 | 0 | 0 | 76 | 152 |
Reisdocumenten en rijbewijzen | 0 | -140 | 170 | 365 | 470 |
5. Collegeprogramma | 0 | -683 | -683 | -683 | -683 |
Herijken lokale belastingen | 0 | -387 | -387 | -387 | -387 |
Niet verhogen OZB in 2023 (amendement A1) | 0 | -296 | -296 | -296 | -296 |
Totaal gemuteerde baten | 0 | -1.452 | -1.142 | -871 | -690 |
Totale baten in deze begroting | 124.830 | 105.600 | 110.200 | 110.915 | 103.749 |
Lasten | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 24.624 | 23.327 | 23.109 | 23.147 | 23.048 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 1.094 | 790 | 959 | 544 | 542 |
2e voortgangsrapportage 2022 | 20.097 | 3.424 | 3.983 | 3.790 | 4.025 |
Wijzigingen tot de begroting 2023-2026 | 0 | -2.351 | -2.377 | -2.390 | -2.402 |
Totale lasten tot de begroting | 45.816 | 25.190 | 25.674 | 25.091 | 25.213 |
Mutaties in deze begroting (lasten) | |||||
1. Autonome ontwikkelingen | 0 | -735 | -464 | -836 | -633 |
Aanpassing doorbelasting salarissen en overhead aan grondexploitaties | 0 | 8 | 66 | -16 | -2 |
Aanpassing rente grondexploitaties | 0 | -162 | -58 | 165 | 113 |
Actualisatie rente taakvelden en rente taakveld Treasury | 0 | 67 | 165 | -362 | -133 |
Bijdrage aan SDL onderdelen bestuur en inkoop | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Bijdrage GR Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Bijdrage Regionale ICT-Dienst (RID) | 0 | 163 | 163 | 163 | 163 |
Salarissen ambtelijke organisatie 2023 | 0 | -4 | -4 | -4 | -4 |
Salarissen college B&W | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stijgende brandstofkosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stijgende gas- en elektriciteitskosten | 0 | 32 | 32 | 32 | 32 |
Vergoeding raads- en commissieleden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval stelpost indexatie 2023 | 0 | -847 | -835 | -822 | -810 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 0 | 2 | 226 | 184 | 230 |
Aanpassing storting voorziening dubieuze belastingdebiteuren | 0 | -1 | -1 | -1 | -1 |
Actualisatie afschrijvingen MJB 2023-2026 | 0 | -9 | -15 | -2 | 4 |
Contributies & abonnementen griffie | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Formatie uitvoering Jeugd en Wmo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Hardware diversen | 0 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Juridisch rechtskundig advies | 0 | 60 | 60 | 0 | 0 |
Live Chat | 0 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Mutaties afvalstoffenheffing 2023 | 0 | -209 | -209 | -209 | -209 |
OZB-woningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reisdocumenten en rijbewijzen | 0 | -50 | 180 | 185 | 225 |
Software diversen | 0 | 27 | 27 | 27 | 27 |
Thuiswerkregeling | 0 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Uitbreiding budget mobiele hardware | 0 | 74 | 74 | 74 | 74 |
Verbreden OOV functie | 0 | 70 | 70 | 70 | 70 |
3. Nieuw beleid | 0 | 171 | 171 | 171 | 171 |
Uitbreiding formatie griffie t.b.v. ondersteuning raad | 0 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Uitbreiding formatie vergunningverlening | 0 | 76 | 76 | 76 | 76 |
5. Collegeprogramma | 0 | 1.037 | 482 | 288 | 112 |
Communiceren in begrijpelijke taal | 0 | 25 | 5 | 5 | 5 |
Coördineren participatie | 0 | 20 | 20 | 0 | 0 |
Doorontwikkelen en uitbreiden aanpak vroegsignalering schulden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extra formatie handhavingsinzet op straat | 0 | 6 | 6 | 6 | 6 |
Groeien naar een aantrekkelijker werkgever | 0 | 345 | 445 | 445 | 445 |
Herijken integraal accommodatiebeleid 2020-2040 | 0 | 0 | 0 | 20 | 0 |
Herijken lokale belastingen | 0 | -8 | -8 | -8 | -8 |
Implementatie samenhangende objectenregistratie (SOR) | 0 | 32 | 32 | 0 | 0 |
Integraal beleidsplan openbare ruimte | 0 | -455 | -565 | -565 | -565 |
Niet verhogen OZB in 2023 (amendement A1) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opstellen dienstverleningsbeleid | 0 | 22 | 0 | 0 | 12 |
Uitbreiden online dienstverlening | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 |
Uitbreiding bestuurssecretariaat | 0 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Uitbreiding formatie ruimtelijke ordening en vergunningverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeren economische agenda Zevenaar | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verbeteren digitaal documentenbeheer | 0 | 78 | 70 | 60 | 60 |
Verbeteren functioneel beheer informatievoorziening | 0 | 129 | 129 | 77 | 77 |
Verbeteren van de datahuishouding en het datagedreven werken | 0 | 128 | 168 | 168 | 0 |
Vernieuwen Integraal HuisvestingPlan (IHP) - onderwijshuisvesting | 0 | 85 | 0 | 0 | 0 |
Voorbereiding organisatieontwikkeling | 0 | 500 | 100 | 0 | 0 |
Watertakenplan 2022-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wethouders in nieuw college | 0 | 55 | 55 | 55 | 55 |
Totaal gemuteerde lasten | 0 | 475 | 415 | -193 | -121 |
Totale lasten tot de begroting | 45.816 | 25.665 | 26.089 | 24.898 | 25.093 |
Resultaat voor bestemming | 79.014 | 79.935 | 84.110 | 86.017 | 78.656 |
Onttrekkingen | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 825 | 111 | 111 | 111 | 111 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 1.027 | 166 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2022 | 6.366 | 66 | 0 | 0 | 0 |
Wijzigingen tot de begroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen reserves | 8.218 | 343 | 111 | 111 | 111 |
Toevoegingen | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2022 | 6.464 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzigingen tot de begroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen reserves | 6.464 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserve mutaties | 1.754 | 343 | 111 | 111 | 111 |
Resultaat na bestemming | 80.768 | 80.278 | 84.222 | 86.128 | 78.767 |
Toelichting financiële ontwikkelingen
1. Autonome ontwikkelingen
Aanpassing doorbelasting salarissen en overhead aan grondexploitaties
De gewijzigde doorbelasting van salaris- en overheadkosten aan grondexploitaties heeft een effect op de meerjarenbegroting. In de begroting 2022-2025 is rekening gehouden dat vanaf 2025 de doorbelasting aan Zevenaar-Oost bedrijven achterwege blijft door het afsluiten van deze grondexploitatie. Dit is in de begroting 2023-2026 vanaf 2024 tot en met 2026 meer gefaseerd verwerkt. De verwachting is echter dat in de nabije toekomst een nieuwe grondexploitatie zal worden geopend, te weten 7PoortII. Dit zal naar verwachting opnieuw leiden tot een doorbelasting van salarissen en overhead wat dan een positief gevolg heeft voor het meerjarenbeeld. Het is echter nu nog te vroeg om daar rekening mee te houden. |
---|
Aanpassing rente grondexploitaties
Als gevolg van de herziening van de grondexploitaties per 1 januari 2022 en de gewijzigde rekenrente wordt de doorbelasting rente grondexploitaties aangepast. Door een gunstiger meerjarenverloop van de boekwaarde en een lager rentepercentage wordt vanaf 2024 minder rente toegerekend aan de grondexploitaties. Dit betekent een nadeel voor het begrotingssaldo. Voor 2023 wordt een voordeel verwacht. |
---|
Actualisatie rente taakvelden en rente taakveld Treasury
De afwijkingen worden voornamelijk veroorzaakt door de toevoeging aan de GREX verliesvoorziening, het afsluiten van grondexploitaties waardoor daar minder rente naar kan worden doorbelast, de verkoop van een kavel op 7Poort (€ 20.347.000) en de rente kortlopende geldleningen. |
---|
Bijdrage aan SDL onderdelen bestuur en inkoop
Volgens de begroting van SDL wordt de bijdrage van Zevenaar voor het onderdeel Bestuur € 24.000 en voor Inkoop € 144.000. |
---|
Bijdrage GR Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
In de regionale agenda van de GMR is in de begroting 2023 voor het regiobureau € 115.000 opgenomen en voor de bijdrage aan The Economic Board € 45.000. Dit betekent voor de gemeente een verhoging van € 5.000. |
---|
Bijdrage Regionale ICT-Dienst (RID)
We sluiten in onze raming aan bij de begroting 2023 van de RID. De verhoging betreft met name prijs- en looninflatie. Daarnaast zien we een stijging van de onderhoudskosten van applicaties en softwarelicenties. Het overheidsportaal voor informatieveiligheid vergt extra budget. De verhoging van het budget bedraagt € 163.000. |
---|
Salarissen ambtelijke organisatie 2023
We ramen de salarissen volgens de actuele loonkosten per afdeling voor 2023. We hanteren de loonkostenstijging zoals die is ingeschat door het CPB van 3,3 %. Verder is een aantal personele aanpassingen doorvertaald, zoals de groei in tredes van individuele medewerkers en plaatsing in de functieschaal. |
---|
Salarissen college B&W
De autonome loonontwikkeling ramen we bij. De stelpost voor indexatie zetten we in als financiële dekking, waardoor het resultaat budgettair neutraal blijft. Dit staat los van de financiële gevolgen van de 5e wethouder in het nieuwe college welke op een afzonderlijke post staat geraamd. |
---|
Stijgende brandstofkosten
Wereldwijde ontwikkelingen leiden, naast een grondstoffentekort en stijgende gas- en elektriciteitskosten, tot hogere brandstofprijzen. Vanaf 2023 verwachten wij hierdoor een tekort van € 280.000. Deze dekken wij uit de stelpost inflatie 2023. |
---|
Stijgende gas- en elektriciteitskosten
Wereldwijde ontwikkelingen leiden, naast hogere brandstofprijzen, tevens tot hogere gas- en elektriciteitskosten. Aangezien gas werd geleverd via Gazprom hebben we deze overeenkomst vervroegd stopgezet (per 1 oktober 2022). In 2022 hebben we dan ook samen met de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen een nieuwe aanbesteding gehouden. Tevens hebben we het elektriciteitscontract opnieuw aanbesteed. Wij verwachten dat het gastarief verdubbelt en dat de elektriciteitskosten stijgen met 10%. Daar houden we met deze wijziging rekening mee. In 2023 nemen wij deze inschatting vervolgens opnieuw onder de loep en passen deze waar nodig aan. Per saldo betekent dit dat de gaskosten stijgen met € 90.000 en de elektriciteitskosten met € 41.000. Deze kostenstijgingen kunnen we deels compenseren door de lagere ozb kosten (€ 45.000) op het gemeentehuis |
---|
Vergoeding raads- en commissieleden
Voor de nieuwe raad- en commissieleden is een berekening gemaakt en het verschil ramen we bij. |
---|
Vrijval stelpost indexatie 2023
Op basis van de septembercirculaire 2021 en meicirculaire 2022 is een stelpost opgenomen voor indexatie van salarissen en kostenstijging (inflatie). Deze stelpost is bij deze begroting als dekking ingezet. |
---|
2. Actualisatie bestaand beleid
Aanpassing storting voorziening dubieuze belastingdebiteuren
Aanpassing van de storting dubieuze belastingdebiteuren (o,5%) aan de meest recente stand van de belastingopbrengsten. |
---|
Actualisatie afschrijvingen MJB 2023-2026
Door fasering van de voorgenomen investeringen in de jaarrekening 2021, begroting 2022 en MJB worden de ramingen qua afschrijving geactualiseerd en aangepast. De afschrijving op materiele vaste activa vindt plaats in het jaar volgend na gereedmelding. |
---|
Contributies & abonnementen griffie
Het budget wordt verhoogd voor het abonnement op de online dagmail van de raadsgriffie. Raads-en commissieleden ontvangen daarmee alle mails op één moment per dag. Dit werkt efficiënt en effectief. |
---|
Formatie uitvoering Jeugd en Wmo
Op basis van een caseloadberekening is gebleken dat er een structureel tekort aan formatie is binnen de afdeling maatschappelijke dienstverlening van 15 fte. De afgelopen jaren is dit opgevangen door het inhuren van externe expertise en zijn deze kosten met incidentele middelen gedekt. Deze incidentele middelen (herindeling, corona) zijn niet meer beschikbaar. |
---|
Hardware diversen
De raming verhogen we gelet op de niet-standaard benodigde aanschaf van hardware. Zoals telefoons en mobiele printers van de boa's en de beeldschermen voor beschikbaarheid bij de vergaderruimten. |
---|
Juridisch rechtskundig advies
De komende twee jaar verwachten we extra inzet met name op het dossier van de raadsenquête en alle daarmee verband houdende zaken. We stellen voor in 2023 en 2024 het basisbudget van € 60.000 op te hogen naar € 120.000. |
---|
Live Chat
Sinds enkele jaren maken we gebruik van de Live Chat voor de communicatie met onze inwoners. De kosten hiervan worden tot en met 2022 ten laste gebracht van het budget voor de doorontwikkeling van de dienstverlening uit het collegeprogramma 2018-2022. |
---|
Mutaties afvalstoffenheffing 2023
In 2023 hebben we te maken met diverse kostenstijgingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hogere personeels- en brandstofkosten. Deze kostenstijgingen beïnvloeden ook de begroting van de RDL. Zij betalen hierdoor een hogere vergoeding aan de gemeente Zevenaar. Voor het jaar 2023 leidt dat voor gemeente Zevenaar tot een voordeel van € 109.000. Binnen de gemeentelijke begroting houden we ook rekening met een aantal stijgende kostenposten. Denk hierbij aan hogere inzamelkosten als gevolg van ondergrondse containers en hogere verwerkingskosten GFT. De verwerkingskosten restafval dalen daarentegen. Per saldo stijgen de kosten met € 6.000. De wijzigingen binnen de RDL en de gemeente Zevenaar leiden per saldo tot een voordeel van € 139.000. Deze verrekenen wij binnen de afvalstoffenheffing en is daarmee budgettair neutraal. De financiële effecten zijn verdeeld over de programma’s 0, 2, 3 en 7. |
---|
OZB-woningen
Per 2025 en 2026 verwachten we € 76.000 meerinkomsten OZB-woningen vanwege de bouw van 200 woningen. |
---|
Reisdocumenten en rijbewijzen
Op basis van de overzichten van de te verlopen reisdocumenten en rijbewijzen, hebben we de begrote bedragen geactualiseerd. Dit heeft voor de jaren 2023 tot en met 2026 het volgende effect. |
---|
Software diversen
Onze huidige softwareleverancier heeft de ondersteuning van de applicatie Key2Parkeren beëindigd. De vervangende software van de nieuwe leverancier is duurder. Daarnaast voeren we de kosten op van Engage! software ten behoeve van het modelleren van processen. In totaal een verhoging van € 27.000. |
---|
Thuiswerkregeling
We voeren € 20.000 structureel budget op voor de uitvoering van de vernieuwde thuiswerkregeling voor medewerkers. Met deze regeling geven we inhoud aan aantrekkelijk werkgeverschap en het hybride werken. Medewerkers kunnen hiermee aanspraak maken op een tegemoetkoming in de kosten voor de aanschaf van arbo- en ICT-voorzieningen. |
---|
Uitbreiding budget mobiele hardware
Digitalisering heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Dat komt bijvoorbeeld door de inzichten die we hebben gekregen naar aanleiding van de coronacrisis (thuiswerken, videoconferencing) maar ook omdat we steeds meer maatschappelijke opgaven via een digitale wijze van samenwerken aanpakken. Dit alles om de dienstverlening aan burgers en bedrijven te verbeteren en ook om een aantrekkelijke moderne werkgever te zijn. Concreet houdt dit in dat we steeds meer medewerkers voorzien van een smartphone en/of een laptop die aansluit bij de hedendaagse behoefte. De extra afschrijvingslasten komen uit op € 73.750 per jaar. |
---|
Verbreden OOV functie
De afgelopen 2 jaar is de uitbreiding van formatie bij OOV (Openbare Orde en Veiligheid) noodzakelijk gebleken. Deze was echter afgedekt met incidentele middelen. Met name de grotere vraagstukken als ondermijning, de toename van de inzet van burgemeestersbevoegdheden en maatschappelijke onrust (overlast jeugd en personen met verward gedrag) nemen toe, ook in complexiteit. Het taakveld van OOV is de laatste jaren breder en diverser geworden. We maken de uitbreiding structureel, in combinatie met de aanvraag in het collegeprogramma, zodat we het taakveld OOV verder kunnen verbreden en robuuster maken. We rekenen met 1 fte oftewel € 70.000. |
---|
3. Nieuw beleid
Uitbreiding formatie griffie t.b.v. ondersteuning raad
Een goede ondersteuning van de raad is essentieel voor het versterken van de democratie. Naast uitvoerende en procesmatige taken wordt meer een beroep op de griffie gedaan voor strategisch advies en ontwikkeling van de raad als bestuursorgaan. Dit in samenhang met een steeds complexere werkomgeving voor de raad en de toename van politieke partijen. Uitbreiding van de ondersteuning door de griffie aan de raad is structureel noodzakelijk, in combinatie met een extra bode en de nodige advisering door communicatie, P&O en juridische zaken. Bedrag is € 95.000 per jaar. |
---|
Uitbreiding formatie vergunningverlening
Er is een ontwikkeling dat de wetgeving steeds meer wordt ontwikkeld door middel van de zogenaamde open normen. De Omgevingswet, Besluit Bouwwerken Leefomgeving, Wet Kwaliteitsborging Bouwen en de transformatie sociaal domein zijn hier voorbeelden van. Op basis van flexibele regels mogen er lokale regels worden vastgesteld. Dit vraagt specialisatie en extra capaciteit. Beleidswerkzaamheden binnen de afdeling Vergunning, Toezicht en Handhaving zijn versnipperd belegd en voorziet voornamelijk tot het taakveld handhaving. Nieuwe wetgeving vraagt dus uitbreiding van inzet en een centrale borging van dit (uitvoerings)beleid. Ook willen we beter uitvoering geven aan de beleidscyclus BIG-8 waarbij vastgesteld beleid tijdig wordt geëvalueerd. De Omgevingswet vraagt een nadrukkelijke sturing op de complexe vergunningaanvragen in verband met kortere termijnen (van 26 van 8 weken). Strakke regie op aanvragen en het voorzien van procesverbeteringen binnen de Omgevingsvergunningen vallen ook binnen deze functie. Wij ramen daarom € 76.000 om de formatie met 1 fte uit te breiden. Het gaat hierbij om de functie medewerker beleidsuitvoering I. |
---|
5. Collegeprogramma
Communiceren in begrijpelijke taal
We communiceren in begrijpelijke taal, in onze brieven en e-mails. Op onze websites zijn beleidsdocumenten en documenten die online gedeeld worden begrijpelijk geschreven. We trainen medewerkers hierin wanneer ze in dienst komen. We zorgen ervoor dat iedereen, ook bezoekers met een beperking, onze website kunnen gebruiken omdat deze voldoen aan de meest recente richtlijnen voor digitale toegankelijkheid. Voor de verplichte onderzoeken naar digitale toegankelijkheid hebben we structureel € 5.000 per jaar nodig. Om een impuls te geven aan de digitale toegankelijkheid hebben we een incidenteel bedrag van € 20.000 nodig. |
---|
Coördineren participatie
Participatie is een rode draad in het collegeprogramma. Een tijdelijke programmamanager brengt de verschillende initiatieven op het gebied van participatie samen. Voor inhuur in 2023 en 2024 ramen we € 20.000. |
---|
Doorontwikkelen en uitbreiden aanpak vroegsignalering schulden
Wij richten ons op het doorontwikkelen en uitbreiden van aanpak in de uitvoering door onze schuldhulpverleningsconsulenten, conform de evaluatie van december 2021. Hiervoor is extra capaciteit noodzakelijk (0,5 fte, € 39.000) binnen team schuldhulpverlening (SHV). |
---|
Extra formatie handhavingsinzet op straat
Nog dit jaar zullen wij de evaluatie van het toezicht- en handhavingsbeleid met u delen. Uit deze evaluatie komt naar voren dat een nadere professionaliseringsslag moet worden gemaakt. Dit komt ook naar voren uit de opgestelde benchmark. Voor het vergroten van de zichtbaarheid van de boa's in buurten en wijken en het verhogen van het veiligheidsgevoel is een capaciteitsuitbreiding nodig. Dit moet resulteren in een veiligere leefomgeving door verbeterde samenwerking intern en met de politie. Hiervoor ramen wij € 184.000: 1,8 fte extra straatcapaciteit en 1,25 fte extra coördinatie en informatieanalyse. Vanaf 2022 wordt structureel € 37.000 uitgekeerd via het gemeentefonds als impuls voor extra capaciteit voor boa's in de openbare ruimte. Dit bedrag is meegenomen in het bedrag van € 184.000. Daarnaast ramen wij € 1.500 eenmalig en € 8.500 structureel voor het benodigde materieel. |
---|
Groeien naar een aantrekkelijker werkgever
We gaan een pakket aan maatregelen nemen om (nieuwe) medewerkers binnen de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt te boeien en te binden aan de gemeente Zevenaar als werkgever. |
---|
Herijken integraal accommodatiebeleid 2020-2040
Eind 2020 heeft u het integraal accommodatieplan (IAP) vastgesteld. Dit is een strategisch plan dat aangeeft welke accommodaties wij willen behouden en welke wij op termijn willen afstoten. Ook geeft het plan aan voor welke maatschappelijke doelgroepen wij in principe huisvesting aanbieden en voor welke functies. De beleidskaders nemen we elke collegeperiode opnieuw onder de loep om rekening te kunnen houden met actuele ontwikkelingen en inzichten. Specifieke aandachtspunten bij de herijking van het IAP zijn verduurzaming en het kijken of leegstaande gemeentelijke panden een nieuwe functie kunnen krijgen in de buurt, wijk of dorp bij voorkeur in combinatie met wonen. Om hier invulling aan te geven vragen wij in 2025 eenmalig € 20.000 aan om externe expertise in te zetten. |
---|
Herijken lokale belastingen
De herijking van de lokale belastingen is onderdeel van het collegeprogramma. We ramen structureel inkomsten af (= nadeel) bij de hondenbelasting, vermakelijkhedenretributie en precariobelasting. Dit resulteert in een structureel nadeel van € 409.000. |
---|
Implementatie samenhangende objectenregistratie (SOR)
Met de nieuwe landelijke registratie worden verschillende bestaande (geo) basisregistraties meer in samenhang gebracht. Het gaat voor de gemeente om de Basisregistraties Grootschalige Topografie, Adressen en gebouwen en Waardering Onroerende Zaken. Dit vergt bestandsaanpassingen zodat gegevens over objecten in de fysieke werkelijkheid beter in samenhang kunnen worden benut voor bijvoorbeeld de aanpak van maatschappelijke opgaven rond stikstof of energietransitie. Voor het invoeren ramen wij incidenteel in 2023 en 2024 € 32.000 per jaar. |
---|
Integraal beleidsplan openbare ruimte
Het integraal beleidsplan openbare ruimte (IBOR) bevat de doelstellingen van de gemeente Zevenaar voor het beheer, onderhoud en vervanging van de openbare ruimte voor de komende tien jaar. We streven naar een aantrekkelijke en uitnodigende buitenruimte waar mensen elkaar ontmoeten, kinderen kunnen spelen en men kan sporten/bewegen. Daarnaast houden wij in het onderhoud rekening met biodiversiteit, duurzaamheid en circulariteit, zodat we inspelen op de gevolgen van klimaatverandering. Daarvoor is het noodzakelijk dat de basis op orde is. Dit betekent uitgaande van het areaal in 2022 dat er voldoende budget moet zijn voor het uitvoeren van regulier en groot onderhoud en het plegen van vervangingsinvesteringen. De wijzigingen in de budgetten hebben wij voor de jaren vanaf 2023 gebaseerd op IBOR en het bijbehorende raadsvoorstel. De wijzigingen voor 2022 zijn opgenomen in de 2e voortgangsrapportage. De kapitaallasten behorende tot de investeringen voor 2026 hebben we, in afwijking met IBOR, geraamd op 2026. Hier hebben we voor gekozen omdat de meerjarenbegroting t/m 2026 loopt en we dus niet kunnen ramen in 2027. Dit leidt, t.o.v. IBOR, tot eenmalig hogere kosten in 2026. Dit corrigeren we in de 1e voortgangsrapportage 2023. Verder hebben we ervoor gekozen om de afschrijvingslasten uit de vervangingsinvesteringen 2022 in de 2e voortgangsrapportage op te nemen. Qua presentatie lijkt dit hierdoor tot een voordeel te leiden in deze wijziging t.o.v. IBOR. Tenslotte zijn de rentelasten centraal geraamd. Deze wijzigingen leiden tot een stijging van de kosten oplopend van € 996.000 in 2023 tot € 1.344.000 in 2026. Wij stellen voor deze te dekken uit de stelpost groei. Deze bedraagt in 2023 € 550.000 en stijgt daarna naar € 660.000 structureel. Het restant brengen wij ten laste van het begrotingsresultaat. |
---|
Niet verhogen OZB in 2023 (amendement A1)
In de raadsvergadering van 02-11-2022 is amendement A1 aanvaard. Hierin is opgenomen de OZB tariefsverhoging van 2,3% in 2023 niet |
---|
Opstellen dienstverleningsbeleid
Iedereen binnen onze gemeente is verantwoordelijk voor een goede dienstverlening aan inwoners en ondernemers. We stellen een dienstverleningsplan op. Hierin formuleren we onze ambities, (meetbare) doelen en daarbij horende resultaten op het gebied van dienstverlening, zodat we de komende jaren onze dienstverlening steeds verder verbeteren. Voor het opstellen van het nieuwe beleid is incidenteel een bedrag van € 10.000 nodig. We voeren om de drie jaren een burgerpeiling uit om de tevredenheid van inwoners van onze gemeente te meten. De uitkomsten van deze burgerpeiling nemen we mee in het opstellen en evalueren van het dienstverleningsbeleid. Voor deze burgerpeiling is in de jaren 2023 en 2026 een budget van € 12.000 nodig. |
---|
Uitbreiden online dienstverlening
We zorgen ervoor dat inwoners zoveel mogelijk online kunnen regelen. Betrouwbaarheid en veiligheid staan daarbij voorop. We bouwen digitale formulieren, die waar nodig in te vullen zijn met DigiD, e-Herkenning en e-iDas. We implementeren de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer, die inwoners het recht geeft om hun zaken met de gemeente digitaal te regelen en zorgen ervoor dat we de inwoners, die minder digitaal vaardig zijn kunnen ondersteunen bij hun aanvraag. Om alle huidige aanvragen te digitaliseren en harmoniseren (vanuit wet Wmebv) hebben we voor één jaar 0,5 fte nodig. De kosten hiervoor bedragen € 50.000. |
---|
Uitbreiding bestuurssecretariaat
Het nieuwe college bestaat uit vijf wethouders. Dit heeft een uitbreiding van het bestuurssecretariaat tot gevolg van 0,5 fte. |
---|
Uitbreiding formatie ruimtelijke ordening en vergunningverlening
Op basis van de ervaring van afgelopen jaren is gebleken dat er een structureel tekort is aan formatie binnen de afdeling VTH en Ruimtelijke Ontwikkeling van 5 fte. |
---|
Uitvoeren economische agenda Zevenaar
Wij willen blijven werken aan de uitvoering van de economische agenda Zevenaar. Wij stellen voor om de bezuiniging in 2019 van 0,35 fte op het bedrijvenloket terug te draaien en de formatie structureel uit te breiden naar 0,6 fte. De kosten hiervoor bedragen structureel € 41.000. Daarnaast stellen wij voor om € 250.000 beschikbaar te stellen in zowel 2025 als in 2026 voor het toekomstbestendig maken van een bedrijventerrein in Lobith en/of Giesbeek. De structurele afschrijvingslasten die hier uit voortkomen (€ 12.500) starten vanaf 2027. Daardoor ziet u deze niet gepresenteerd in bovenstaande financiële tabellen. |
---|
Verbeteren digitaal documentenbeheer
Belangrijk element in het coalitieakkoord is een goede zorg voor de informatie die we “in huis” hebben. We werken systematisch aan het verder op orde en in control brengen van het (digitaal) informatiebeheer. Dit doen we met een informatiebeheerplan (2023) en met een kwaliteitssysteem informatiebeheer (2023). |
---|
Verbeteren functioneel beheer informatievoorziening
We ramen incidenteel 2 x € 52.000 voor inhuur, waarmee we de verbeteringen en adviezen doorvoeren uit het rapport Nulmeting gemeente Zevenaar. |
---|
Verbeteren van de datahuishouding en het datagedreven werken
We ontwikkelen een datastrategie met uitwerkingen op het gebied van governance, vertrouwelijkheid, kwaliteit en bewustwording. We werken systematisch aan het datagedreven werken in het management, organisatie, data en technologie. Benodigd is de inzet van een strategisch adviseur datasturing voor 1 fte in 2023-2025, aangevuld met een business intelligence beheerder voor 0,5 fte in 2023-2025. De voorbereiding van een vooruitkijkende data-analyse vraagt € 40.000 in 2024 en 2025. We ramen genoemde bedragen incidenteel. Deze digitaliseringswerkzaamheden zullen na 2025 onderdeel uitmaken van de reguliere taken van bestaande functies. |
---|
Vernieuwen Integraal HuisvestingPlan (IHP) - onderwijshuisvesting
Samen met het onderwijs stellen we een nieuw 'Integraal HuisvestingsPlan' (IHP) 2024-2044 op. Voor het actualiseren van het IHP is extra capaciteit nodig (€60.000). Eén van de uitkomsten kan leiden tot sloop en vervangende nieuwbouw van schoolgebouwen. Daarnaast is budget nodig (€ 25.000) voor een haalbaarheidsonderzoek, voor de spreiding van scholen, met name, op het 'Gelders Eiland'. |
---|
Voorbereiding organisatieontwikkeling
We werken stapsgewijs naar een vernieuwde organisatie. Voor de voorbereiding en het proces van de organisatieontwikkeling vragen we incidenteel € 600.000 aan. Dit bestaat met name uit inzet van expertise, organisatieadvies en tijdelijke inhuur van kwartiermakers. |
---|
Watertakenplan 2022-2026
Het Watertakenplan De Liemers (WTP) 2022-2026 is een integraal beleidsplan voor stedelijk water, riolering en zuivering voor de regio Liemers. In dit plan hebben de Liemerse waterorganisaties, gemeenten Zevenaar, Duiven en Westervoort en Waterschap Rijn en IJssel hun beleid en plannen verwoord voor hun watertaken. Door hierin gezamenlijk op te trekken, worden kwaliteit, duurzaamheid en doelmatigheid geborgd voor zowel de korte als lange termijn. De plannen hebben wij in de raadsvergadering van september 2022 uitgebreid aan u voorgelegd. Met dit watertakenplan zorgen we voor: De wijzigingen in de budgetten en de stijgende vervangingsinvesteringen hebben wij voor de jaren 2023 t/m 2026 gebaseerd op het watertakenplan. De wijzigingen voor 2022 zijn opgenomen in de 2e voortgangsrapportage. Er wordt de komende jaren meer geïnvesteerd dan in voorgaande jaren. Desondanks is er geen stijging van het riooltarief noodzakelijk. Uit de doorrekening van het nieuwe WTP blijkt dat de rioolheffing vanaf 2023 gelijk kan blijven (exclusief jaarlijkse indexatie) voor de komende planperiode (tot en met 2026). Vanaf 2027 zal de heffing gedurende circa 25 jaar met 2% per jaar moeten stijgen om kostendekkend te blijven. |
---|
Wethouders in nieuw college
Het nieuwe college bestaat uit vijf wethouders met elk 0,9 fte. De salarislasten van de uitbreiding komen uit op € 55.000. |
---|