8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Wat kost het?

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Baten

Primitieve begroting 2022-2025

3.392

21.499

7.497

18.442

18.442

1e voortgangsrapportage 2022

314

219

-17

-17

-17

2e voortgangsrapportage 2022

-1.999

-16.298

22.380

-20.716

1.445

Wijziging tot de begroting 2023-2026

0

22

22

22

22

Totale baten tot de begroting

1.707

5.440

29.882

-2.269

19.892

Mutaties in deze begroting (baten)

5. Collegeprogramma

0

260

260

260

260

Uitbreiding formatie ruimtelijke ordening en vergunningverlening

0

200

200

200

200

Uitvoeringskosten Omgevingswet

0

60

60

60

60

Totaal gemuteerde baten

0

260

260

260

260

Totale baten in deze begroting

1.707

5.700

30.142

-2.009

20.152

Lasten

Primitieve begroting 2022-2025

8.400

22.660

8.657

19.665

19.665

1e voortgangsrapportage 2022

-1.866

298

-77

-2

-2

2e voortgangsrapportage 2022

-2.358

-15.448

23.145

-19.716

1.445

Wijzigingen tot de begroting 2023-2026

0

346

346

346

346

Totale lasten tot de begroting

4.176

7.856

32.071

293

21.453

Mutaties in deze begroting (lasten)

1. Autonome ontwikkelingen

0

14

15

28

22

Aanpassing doorbelasting salarissen en overhead aan grondexploitaties

0

9

9

9

9

Aanpassing rente grondexploitaties

0

0

0

0

0

Actualisatie rente taakvelden en rente taakveld Treasury

0

5

6

19

13

2. Actualisatie bestaand beleid

0

1

-499

-499

1

A7: Beschikbaar stellen krediet plan woningbouw Zevenaar 2022

0

0

-500

-500

0

Aanpassing storting voorziening dubieuze belastingdebiteuren

0

1

1

1

1

4. Administratieve wijzigingen

0

0

0

0

0

Samenvoegen opbrengstcategorie leges

0

0

0

0

0

5. Collegeprogramma

0

744

759

714

714

Actualiseren woonvisies

0

75

0

0

0

Intensiveren participatie bij ruimtelijke plannen en wonen

0

50

50

50

50

Inzetten doorstroommakelaar

0

-45

45

0

0

Realiseren rivierklimaatpark

0

0

0

0

0

Regionale agenda Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen 2023-2025

0

42

42

42

42

Uitbreiding formatie ruimtelijke ordening en vergunningverlening

0

372

372

372

372

Uitvoeringskosten Omgevingswet

0

250

250

250

250

Totaal gemuteerde lasten

0

759

275

243

737

Totale lasten tot de begroting

4.176

8.615

32.346

536

22.191

Resultaat voor bestemming

-2.469

-2.915

-2.204

-2.545

-2.039

Onttrekkingen

Primitieve begroting 2022-2025

3.337

0

0

0

0

1e voortgangsrapportage 2022

602

375

0

0

0

2e voortgangsrapportage 2022

-116

616

1.000

1.000

0

Wijzigingen tot de begroting 2023-2026

0

0

0

0

0

Meerjarenbegroting 2023-2026

0

-45

-455

-500

0

Totaal onttrekkingen reserves

3.823

946

545

500

0

Toevoegingen

Primitieve begroting 2022-2025

0

0

0

0

0

1e voortgangsrapportage 2022

3.102

0

0

0

0

2e voortgangsrapportage 2022

Wijzigingen tot de begroting 2023-2026

0

0

0

0

0

Meerjarenbegroting 2023-2026

0

0

0

0

0

Totaal toevoegingen reserves

3.102

0

0

0

0

Saldo reserve mutaties

721

946

545

500

0

Resultaat na bestemming

-1.747

-1.969

-1.659

-2.045

-2.039

Toelichting financiële ontwikkelingen

1. Autonome ontwikkelingen
Aanpassing doorbelasting salarissen en overhead aan grondexploitaties

De gewijzigde doorbelasting van salaris- en overheadkosten aan grondexploitaties heeft een effect op de meerjarenbegroting. In de begroting 2022-2025 is rekening gehouden dat vanaf 2025 de doorbelasting aan Zevenaar-Oost bedrijven achterwege blijft door het afsluiten van deze grondexploitatie. Dit is in de begroting 2023-2026 vanaf 2024 tot en met 2026 meer gefaseerd verwerkt. De verwachting is echter dat in de nabije toekomst een nieuwe grondexploitatie zal worden geopend, te weten 7PoortII. Dit zal naar verwachting opnieuw leiden tot een doorbelasting van salarissen en overhead wat dan een positief gevolg heeft voor het meerjarenbeeld. Het is echter nu nog te vroeg om daar rekening mee te houden.

Aanpassing rente grondexploitaties

Als gevolg van de herziening van de grondexploitaties per 1 januari 2022 en de gewijzigde rekenrente wordt de doorbelasting rente grondexploitaties aangepast. Door een gunstiger meerjarenverloop van de boekwaarde en een lager rentepercentage wordt vanaf 2024 minder rente toegerekend aan de grondexploitaties. Dit betekent een nadeel voor het begrotingssaldo. Voor 2023 wordt een voordeel verwacht.

Actualisatie rente taakvelden en rente taakveld Treasury

De afwijkingen worden voornamelijk veroorzaakt door de toevoeging aan de GREX verliesvoorziening, het afsluiten van grondexploitaties waardoor daar minder rente naar kan worden doorbelast, de verkoop van een kavel op 7Poort (€ 20.347.000) en de rente kortlopende geldleningen.

2. Actualisatie bestaand beleid
A7: Beschikbaar stellen krediet plan woningbouw Zevenaar 2022

Middels amendement A7 heeft de raad op 2 november 2022 besloten om voor 2023 de onttrekking inzake plan woningbouw Zevenaar 2022 voor de continuïteit van het regieteam vanuit de bestemmingsreserve als maximum vast te stellen op € 500.000. Voor de jaren 2024 en 2025 blijft het resterende bedrag van 1 miljoen beschikbaar. Op basis van de resultaten eind 2023 zal de raad besluiten tot vervolg en het beschikbaar stellen van de overige gevraagde middelen.

Aanpassing storting voorziening dubieuze belastingdebiteuren

Aanpassing van de storting dubieuze belastingdebiteuren (o,5%) aan de meest recente stand van de belastingopbrengsten.

4. Administratieve wijzigingen
Samenvoegen opbrengstcategorie leges

Opbrengstcategorie 80309 Leges - gemeente als categoroe 80310 Leges - overige wordt gebruikt. Deze twee voegen we samen en laten ecl 80310 vervallen en voegen de ramingen toe aan ecl 80309 en passen de omschrijving aan te weten 80209 Leges gemeente en andere rechten

5. Collegeprogramma
Actualiseren woonvisies

Eind 2023 moeten de woonvisies zijn geactualiseerd. Hierbij kijken we kritisch naar de bestaande beleidsregels. We zetten in op sneller en efficiënter werken. We nemen de specifieke doelgroepen zoals woon-zorg en huisvesting internationale arbeiders mee, net als kwaliteit van de bestaande voorraad en verduurzaming. Ook stimuleren we het toevoegen van meer levensloopbestendige woningen. Hiervoor is extra externe expertise en onderzoek door een adviesbureau noodzakelijk. De geraamde kosten bedragen € 75.000 in 2023.

Intensiveren participatie bij ruimtelijke plannen en wonen

Wij willen inwoners meer betrekken bij ruimtelijke ordening en wonen o.a. bij gebiedsgericht werken, de omgevingsvisie en bouwplannen. Hiervoor stellen wij een werkgroep "planinitiatieven wonen" in. Voor o.a. de uitvoering van participatie (bijv. flyers, uitnodigingsbrieven, ruimtes huren, koffie /thee enz.), voor ondersteuning, inzetten digitaal platform en/of dataverzameling is vanaf 2023 een bedrag van structureel € 50.000 benodigd.

Inzetten doorstroommakelaar

Wij willen experimenteren met een doorstroommakelaar.  Deze zetten we in om inwoners (op eigen verzoek) te adviseren over welke woonsituatie het beste bij hen past. De doorstroommakelaar past niet binnen de bestaande formatie en zal moeten worden ingehuurd. Inzet is dat woningbouwcorporaties hieraan gaan bijdragen. Wij stellen voor om hiervoor gedurende twee jaar € 45.000 beschikbaar te stellen. In de loop van 2024 zal de inzet geëvalueerd worden. Hiervoor zetten wij het restant bedrag van € 90.000 in dat in de raadsvergadering van 3 november 2021 beschikbaar is gesteld uit de algemene reserve voor de personele capaciteit voor het ontwikkelen van een plan voor woningbouw ten behoeve van starters en doorstroming.

Realiseren rivierklimaatpark

Op basis van de samenwerkingsovereenkomst die in oktober 2020 gesloten is met de gemeenten Arnhem, Duiven, Rheden, Westervoort, het waterschap Rijn en IJssel, de provincie Gelderland, de staat der Nederlanden en Natuurmonumenten nemen we in 2022 een besluit over toezegging van financiën voor de uitvoering van maatregelen in het Rivierklimaatpark. Van de gemeente Zevenaar wordt een bijdrage verwacht voor het verkeerveiliger maken van de Marsweg, opwaardering van de entrees van het gebied, algemene kwaliteitsimpuls en de aanleg van struinroutes. Wij stellen voor om hiervoor € 1.200.000 beschikbaar te stellen in 2026. De structurele kapitaallasten (€ 30.000 vanaf 2031) zijn nog niet verwerkt in deze meerjarenbegroting.

Regionale agenda Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen 2023-2025

Voor 2022 zijn de opgaven van de regionale agenda met incidentele middelen gedekt via een onttrekking uit de Algemene Reserve. Nu de deelname in de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen een meer structureel karakter krijgt is dit niet meer mogelijk. Dat betekent dat in onze meerjarenbegroting hiervoor een structureel bedrag moet worden vrijgemaakt van € 4,90 (bedrag per inwoner) x 45.000 (aantal inwoners) = € 220.000 (afgerond). Hiervan kan structureel € 10.000 gedekt worden uit de bijdrage RPW welke al wel in de begroting is opgenomen.

Uitbreiding formatie ruimtelijke ordening en vergunningverlening

Op basis van de ervaring van afgelopen jaren is gebleken dat er een structureel tekort is aan formatie binnen de afdeling VTH en Ruimtelijke Ontwikkeling van 5 fte.
De formatie binnen deze afdelingen is niet meegegroeid met de maatschappelijke opgaven waar wij voor staan. De afgelopen jaren is dit opgevangen door het inhuren van externe expertise en zijn deze kosten met incidentele middelen gedekt (legesinkomsten, grondexploitaties). Om de kwetsbaarheid  te verminderen en de expertise in de eigen organisatie te  borgen willen wij geschikte medewerkers gaan werven. Om binnen de (wettelijke) termijnen te kunnen reageren op ingekomen aanvragen (Omgevingsvergunningen, conceptaanvragen) vraagt dit een structureel budget van € 206.000 voor de afdeling VTH. Binnen de afdeling RO is uitbreiding van de vaste beleidskracht nodig van € 166.000 om te kunnen voorzien in de landelijke en regionale opgaven alsook de bestuurlijke ambities. Zo zal in het kader van de verdere implementatie van de Omgevingswet de komende jaren uitvoering moeten worden gegeven aan de transitie naar het nieuwe regime (o.a. een Omgevingsplan) en het verder eigen maken van de nieuwe regelgeving en processen. Beleidsmatig blijft inzet vereist voor de Verstedelijkingsstrategie hetgeen we samen met de andere Liemerse gemeenten oppakken en moeten we de komende jaren uitvoering en vorm geven aan regionale samenwerking voor de ruimtelijke vraagstukken. Met daarbij ook de andere extra opgaven en de toenemende complexe vraagstukken en procedures, zal het werkaanbod naar verwachting de komende jaren onverminderd hoog blijven.
Uit meeropbrengst van leges kan € 200.000 worden gedekt waardoor per saldo € 172.000 drukt op de begroting.

Uitvoeringskosten Omgevingswet

Naar verwachting treedt op 1 januari 2023 de Omgevingswet in werking. De VNG heeft in samenwerking met een aantal gemeenten het structureel effectenmodel Omgevingswet ontwikkeld. Aan de hand van dit model zijn de structurele effecten van de Omgevingswet in beeld gebracht. Omdat er nog inhoudelijke beleidskeuzes gemaakt moeten worden is uitgegaan van een aantal aannames over o.a. vroegtijdige participatie, overname van de zogenaamde bruidsschat en de opzet van de nieuwe omgevingsplannen (globaal of gedetailleerd). Het gevolg van de stelselwijziging wordt op basis van toepassing van het model becijferd op een structureel tekort van € 190.000 voor o.a. extra kosten software en licenties, vooroverleg (o.a. adviezen brandweer, odra) en beheerskosten digitaal stelsel Omgevingswet. De kosten die we hier inzichtelijk hebben gemaakt zijn gebaseerd op de informatie waar we op dit moment over beschikken. Het is dan ook een prognose van de te verwachten financiële gevolgen. Immers er staat nog niet definitief vast dat de Omgevingswet ook daadwerkelijk per 1 januari 2023 inwerking treedt. In oktober/november 2022 komt daarover duidelijkheid. Verder zijn nog diverse zaken rond de stelselwijziging in voorbereiding en in ontwikkeling. Deze kunnen leiden tot nieuwe inzichten en vragen om financiële bijstellingen. Goede monitoring van de kosten ook na de invoering van de Omgevingswet is daarom van groot belang.

Toelichting mutaties reserves

2. Actualisatie bestaand beleid
A7: Beschikbaar stellen krediet plan woningbouw Zevenaar 2022

Middels amendement A7 heeft de raad op 2 november 2022 besloten om voor 2023 de onttrekking inzake plan woningbouw Zevenaar 2022 voor de continuïteit van het regieteam vanuit de bestemmingsreserve als maximum vast te stellen op € 500.000. Voor de jaren 2024 en 2025 blijft het resterende bedrag van 1 miljoen beschikbaar. Op basis van de resultaten eind 2023 zal de raad besluiten tot vervolg en het beschikbaar stellen van de overige gevraagde middelen.

5. Collegeprogramma
Inzetten doorstroommakelaar

Wij willen experimenteren met een doorstroommakelaar.  Deze zetten we in om inwoners (op eigen verzoek) te adviseren over welke woonsituatie het beste bij hen past. De doorstroommakelaar past niet binnen de bestaande formatie en zal moeten worden ingehuurd. Inzet is dat woningbouwcorporaties hieraan gaan bijdragen. Wij stellen voor om hiervoor gedurende twee jaar € 45.000 beschikbaar te stellen. In de loop van 2024 zal de inzet geëvalueerd worden. Hiervoor zetten wij het restant bedrag van € 90.000 in dat in de raadsvergadering van 3 november 2021 beschikbaar is gesteld uit de algemene reserve voor de personele capaciteit voor het ontwikkelen van een plan voor woningbouw ten behoeve van starters en doorstroming.

Deze pagina is gebouwd op 11/23/2022 11:02:30 met de export van 11/23/2022 10:39:38