Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 779 | 779 | 779 | 779 | 779 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 756 | 549 | 527 | 527 | 527 |
2e voortgangsrapportage 2022 | 176 | 23 | 23 | 23 | 15 |
Wijziging tot de begroting 2023-2026 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Totale baten tot de begroting | 1.710 | 1.355 | 1.333 | 1.333 | 1.325 |
Mutaties in deze begroting (baten) | |||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal gemuteerde baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten in deze begroting | 1.710 | 1.355 | 1.333 | 1.333 | 1.325 |
Lasten | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 8.745 | 8.579 | 8.516 | 8.497 | 8.487 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 1.447 | 780 | 778 | 784 | 784 |
2e voortgangsrapportage 2022 | 615 | 733 | 290 | 240 | 40 |
Wijzigingen tot de begroting 2023-2026 | 0 | 278 | 278 | 278 | 278 |
Totale lasten tot de begroting | 10.807 | 10.370 | 9.862 | 9.798 | 9.589 |
Mutaties in deze begroting (lasten) | |||||
1. Autonome ontwikkelingen | 0 | 201 | 215 | 244 | 220 |
Actualisatie rente taakvelden en rente taakveld Treasury | 0 | 6 | 20 | 49 | 44 |
Bijdrage Streekarchivariaat | 0 | 25 | 25 | 25 | 6 |
Stijgende gas- en elektriciteitskosten | 0 | 170 | 170 | 170 | 170 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 0 | -2 | -9 | -9 | -60 |
Actualisatie afschrijvingen MJB 2023-2026 | 0 | -2 | -9 | -9 | -60 |
3. Nieuw beleid | 0 | 17 | 0 | 0 | 0 |
Motie Stolpersteine | 0 | 17 | 0 | 0 | 0 |
4. Administratieve wijzigingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Samenvoegen opbrengstcategorie leges | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. Collegeprogramma | 0 | 1.033 | 1.010 | 939 | 1.034 |
Bomen planten voor elke nieuwgeboren inwoner | 0 | 0 | 12 | 13 | 17 |
Doelmatiger subsidiebeleid | 0 | 135 | 70 | 70 | 70 |
Doelmatiger subsidiebeleid / herziening taakstellende bezuiniging DoeDuiten | 0 | -25 | -25 | -25 | -25 |
Doorontwikkelen prestatieafspraken Kunstwerk! | 0 | 45 | 45 | 0 | 0 |
Gemeentelijke bijdrage aan stichting Muziekstad Zevenaar | 0 | 10 | 0 | 0 | 0 |
Integraal beleidsplan openbare ruimte | 0 | 455 | 501 | 542 | 621 |
Klimaatadaptatie | 0 | 78 | 97 | 61 | 73 |
Opstellen en uitvoeren beleidsnotitie erfgoed | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 |
Regionale agenda Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen 2023-2025 | 0 | 28 | 28 | 28 | 28 |
Stimuleren aangepast sporten | 0 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Uitvoeren beleidskader vrijetijdseconomie Zevenaar 2030 | 0 | 238 | 238 | 230 | 230 |
Verbeteren speel- en ontmoetingsplekken | 0 | 0 | 25 | 0 | 0 |
Totaal gemuteerde lasten | 0 | 1.249 | 1.217 | 1.174 | 1.193 |
Totale lasten tot de begroting | 10.807 | 11.619 | 11.079 | 10.972 | 10.782 |
Resultaat voor bestemming | -9.097 | -10.264 | -9.746 | -9.640 | -9.457 |
Onttrekkingen | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 198 | 150 | 105 | 105 | 105 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 492 | 6 | 6 | 6 | 6 |
2e voortgangsrapportage 2022 | 2.868 | 644 | 250 | 200 | 0 |
Wijzigingen tot de begroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | 71 | 71 | 76 | 76 |
Totaal onttrekkingen reserves | 3.558 | 870 | 432 | 386 | 186 |
Toevoegingen | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 79 | 172 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2022 | 2.637 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzigingen tot de begroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen reserves | 2.716 | 172 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserve mutaties | 842 | 699 | 432 | 386 | 186 |
Resultaat na bestemming | -8.255 | -9.565 | -9.315 | -9.253 | -9.271 |
Toelichting financiële ontwikkelingen
1. Autonome ontwikkelingen
Actualisatie rente taakvelden en rente taakveld Treasury
De afwijkingen worden voornamelijk veroorzaakt door de toevoeging aan de GREX verliesvoorziening, het afsluiten van grondexploitaties waardoor daar minder rente naar kan worden doorbelast, de verkoop van een kavel op 7Poort (€ 20.347.000) en de rente kortlopende geldleningen. |
---|
Bijdrage Streekarchivariaat
In de begroting van het Streekarchivariaat is de bijdrage voor Zevenaar geraamd op € 160.000. De verhoging van € 25.000 is inclusief de tijdelijke inhuur in verband met het project aansluiting op het E-depot. |
---|
Stijgende gas- en elektriciteitskosten
Wereldwijde ontwikkelingen leiden, naast hogere brandstofprijzen, tevens tot hogere gas- en elektriciteitskosten. Aangezien gas werd geleverd via Gazprom hebben we deze overeenkomst vervroegd stopgezet (per 1 oktober 2022). In 2022 hebben we dan ook samen met de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen een nieuwe aanbesteding gehouden. Tevens hebben we het elektriciteitscontract opnieuw aanbesteed. Wij verwachten dat het gastarief verdubbelt en dat de elektriciteitskosten stijgen met 10%. Daar houden we met deze wijziging rekening mee. In 2023 nemen wij deze inschatting vervolgens opnieuw onder de loep en passen deze waar nodig aan. Per saldo betekent dit dat de gaskosten stijgen met € 90.000 en de elektriciteitskosten met € 41.000. Deze kostenstijgingen kunnen we deels compenseren door de lagere ozb kosten (€ 45.000) op het gemeentehuis |
---|
2. Actualisatie bestaand beleid
Actualisatie afschrijvingen MJB 2023-2026
Door fasering van de voorgenomen investeringen in de jaarrekening 2021, begroting 2022 en MJB worden de ramingen qua afschrijving geactualiseerd en aangepast. De afschrijving op materiele vaste activa vindt plaats in het jaar volgend na gereedmelding. |
---|
3. Nieuw beleid
Motie Stolpersteine
In de raadsvergadering van 24 februari 2021 is raadsbreed een motie aangenomen om in de gemeente Zevenaar Stolpersteine te leggen om zo de slachtoffers van het nazisme uit de Joodse gemeenschap in de gemeente een naam te geven, te herdenken en bewustwording te bevorderen. Daarnaast stellen wij voor om de herdenkingsplaquette die in het gemeentehuis aan het Raadhuisplein hing een nieuwe plek te geven. Voor de uitvoering hiervan vragen wij in totaal € 17.000. |
---|
4. Administratieve wijzigingen
Samenvoegen opbrengstcategorie leges
Opbrengstcategorie 80309 Leges - gemeente als categoroe 80310 Leges - overige wordt gebruikt. Deze twee voegen we samen en laten ecl 80310 vervallen en voegen de ramingen toe aan ecl 80309 en passen de omschrijving aan te weten 80209 Leges gemeente en andere rechten |
---|
5. Collegeprogramma
Bomen planten voor elke nieuwgeboren inwoner
Voor elke nieuwgeboren inwoner planten we een boom. Dit zijn er jaarlijks zo’n vierhonderd. Op deze manier kan in vier jaar tijd het bomenbestand in de gemeenten met zo’n 5% worden uitgebreid. We investeren de komende vier jaar € 100.000 voor de aanschaf van de nieuwe bomen. Per jaar verhoogt dit de afschrijvingslasten met € 1.700. Daarnaast houden we vanaf 2024 rekening met € 10.000 structurele onderhoudskosten. Deze onderhoud- en afschrijvingslasten brengen we ten laste van het begrotingsresultaat. |
---|
Doelmatiger subsidiebeleid
Wij willen subsidies beter benutten om onze beleidsdoelstellingen te bereiken. Tevens verbeteren wij de vindbaarheid en rechtmatigheid van onze subsidies. Wij herzien daartoe onze subsidiesystematiek in de komende jaren. Daarnaast is, als gevolg van de harmonisering van de regeling in 2021, een structurele verhoging van de subsidiebudgetten noodzakelijk met € 15.000. Voor de herziening van de taakstelling (terugdraaien bezuiniging) culturele festivals is vanaf 2023 structureel € 30.000 nodig. |
---|
Doelmatiger subsidiebeleid / herziening taakstellende bezuiniging DoeDuiten
Wij wijzigen de insteek van de subsidieregeling 'DoeDuiten'. Wij willen inwoners meer betrekken bij de toetsing van initiatieven en de toekenning van het budget. Hiervoor willen wij gaan werken met een voucher systeem. In 2023 werken we dit concept verder uit. Hiervoor is structureel een budget nodig van € 100.000. Voor € 25.000 dekken we dit door inzet van projectsubsidies (incidentele subsidies). |
---|
Doorontwikkelen prestatieafspraken Kunstwerk!
Met prestatieafspraken geven wij richting aan de rol die Kunstwerk! speelt bij het bevorderen van de gezondheid en het welzijn van onze inwoners. Wij hebben bijzondere aandacht voor activiteiten die bijdragen aan preventie en participatie. Ook stellen wij Kunstwerk! in staat zich te blijven ontwikkelen. Met het oog op de herafweging die wij op de effectiviteit van preventieve voorzieningen willen maken, schorten wij de huidige taakstelling op 'Kunstwerk!/volwasseneneducatie' met een jaar op. Wij zien dat het onderdeel ‘volwasseneducatie’ niet langer op zichzelf staat (zoals destijds de voormalige Volksuniversiteit), maar dat de activiteiten samenvloeien met de taken van de bibliotheek. Deze activiteiten ondersteunen juist onze doelstellingen in het sociaal domein. |
---|
Gemeentelijke bijdrage aan stichting Muziekstad Zevenaar
In de raadsvergadering van 2 november 2022 is bij de vaststelling van de meerjarenbegroting 2023-2026 een amendement aanvaard (A6) om de gemeentelijke bijdrage aan stichting Muziekstad Zevenaar voor 2023 incidenteel te verhogen met € 10.000 (tot € 25.000). |
---|
Integraal beleidsplan openbare ruimte
Het integraal beleidsplan openbare ruimte (IBOR) bevat de doelstellingen van de gemeente Zevenaar voor het beheer, onderhoud en vervanging van de openbare ruimte voor de komende tien jaar. We streven naar een aantrekkelijke en uitnodigende buitenruimte waar mensen elkaar ontmoeten, kinderen kunnen spelen en men kan sporten/bewegen. Daarnaast houden wij in het onderhoud rekening met biodiversiteit, duurzaamheid en circulariteit, zodat we inspelen op de gevolgen van klimaatverandering. Daarvoor is het noodzakelijk dat de basis op orde is. Dit betekent uitgaande van het areaal in 2022 dat er voldoende budget moet zijn voor het uitvoeren van regulier en groot onderhoud en het plegen van vervangingsinvesteringen. De wijzigingen in de budgetten hebben wij voor de jaren vanaf 2023 gebaseerd op IBOR en het bijbehorende raadsvoorstel. De wijzigingen voor 2022 zijn opgenomen in de 2e voortgangsrapportage. De kapitaallasten behorende tot de investeringen voor 2026 hebben we, in afwijking met IBOR, geraamd op 2026. Hier hebben we voor gekozen omdat de meerjarenbegroting t/m 2026 loopt en we dus niet kunnen ramen in 2027. Dit leidt, t.o.v. IBOR, tot eenmalig hogere kosten in 2026. Dit corrigeren we in de 1e voortgangsrapportage 2023. Verder hebben we ervoor gekozen om de afschrijvingslasten uit de vervangingsinvesteringen 2022 in de 2e voortgangsrapportage op te nemen. Qua presentatie lijkt dit hierdoor tot een voordeel te leiden in deze wijziging t.o.v. IBOR. Tenslotte zijn de rentelasten centraal geraamd. Deze wijzigingen leiden tot een stijging van de kosten oplopend van € 996.000 in 2023 tot € 1.344.000 in 2026. Wij stellen voor deze te dekken uit de stelpost groei. Deze bedraagt in 2023 € 550.000 en stijgt daarna naar € 660.000 structureel. Het restant brengen wij ten laste van het begrotingsresultaat. |
---|
Klimaatadaptatie
Het deltaplan ruimtelijke adaptatie (DPRA) is een plan van Nederlandse overheden om wateroverlast, hittestress, droogte en de gevolgen van overstromingen (veiligheid) te beperken. Het doel is dat Nederland in 2050 klimaatbestendig en waterrobuust is ingericht. Het uitvoeringsprogramma bevat drie typen maatregelen: maatregelen in het kader van hittestress, wateroverlast en droogte. De maatregelen die hittestress tegen gaan worden bekostigd uit de algemene middelen. Maatregelen tegen wateroverlast en droogte worden bekostigd uit het watertakenplan. Deze verdeling is aangehouden omdat gelden uit het watertakenplan wettelijk alleen besteed mogen worden aan water en riool gerelateerde zaken en niet aan hittestress maatregelen. |
---|
Opstellen en uitvoeren beleidsnotitie erfgoed
Wij gaan een beleidsnotitie erfgoed opstellen en uitvoeren. Hierbij betrekken wij actief onze inwoners, ondernemers en instellingen. Voor het opstellen van de beleidsnotitie inclusief het participatietraject stellen wij voor om in 2023 € 50.000 beschikbaar te stellen. Voor de hiermee samenhangende uitvoeringskosten zullen in samenhang met het beleid in een later stadium aanvullende voorstellen worden gedaan. |
---|
Regionale agenda Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen 2023-2025
Voor 2022 zijn de opgaven van de regionale agenda met incidentele middelen gedekt via een onttrekking uit de Algemene Reserve. Nu de deelname in de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen een meer structureel karakter krijgt is dit niet meer mogelijk. Dat betekent dat in onze meerjarenbegroting hiervoor een structureel bedrag moet worden vrijgemaakt van € 4,90 (bedrag per inwoner) x 45.000 (aantal inwoners) = € 220.000 (afgerond). Hiervan kan structureel € 10.000 gedekt worden uit de bijdrage RPW welke al wel in de begroting is opgenomen. |
---|
Stimuleren aangepast sporten
De bezuinigingstaakstelling op 'Uniek sporten' wordt teruggedraaid en onderzoeken of we via het subsidiebeleid of door verdere samenwerking met verenigingen, zorgaanbieders en het onderwijs aangepast sporten verder kunnen stimuleren. |
---|
Uitvoeren beleidskader vrijetijdseconomie Zevenaar 2030
Jaarlijks wordt € 382.000 aan toeristenbelasting ontvangen. In het coalitieakkoord is aangegeven dat de inkomsten uit de toeristenbelasting worden ingezet voor recreatie en toerisme. Wij stellen voor om het totale bedrag in te zetten voor o.a. toeristische infrastructuur, ontwikkeling van aanbod voor dag- en verblijfsrecreatie, samenwerking en goed gastheerschap. Hiervoor is al € 151.000 (in 2023 en 2024 € 144.000) structureel beschikbaar. In 2023 gaan wij het beleidskader vrijetijdseconomie monitoren. Per jaar stellen wij een uitvoeringsagenda op waarin staat welke onderwerpen we kunnen gaan uitvoeren met de bestaande inkomsten vanuit de toeristenbelasting en voor welke onderwerpen/grotere projecten wij eventueel apart naar de raad gaan voor het aanvragen van incidentele middelen. Wij stellen u voor om aanvullend structureel € 230.000 (in 2023 en 2024 € 238.000) extra beschikbaar te stellen. |
---|
Verbeteren speel- en ontmoetingsplekken
Wij onderzoeken de behoefte en gewenste spreiding voor speel- en ontmoetingsplekken voor de jeugd tot 18 jaar. In een nog op te stellen nota speelplekken brengen wij de fysieke speel- en ontmoetingslocaties in kaart. We kijken daarbij in ieder geval naar een goede verdeling tussen en binnen de kernen, de (natuurlijke) inrichting van de speel- of ontmoetingsplek en of iedereen hier kan spelen of verblijven (inclusiviteit). In iedere inspectieronde van de speelplekken nemen we standaard een toets op inclusiviteit op. In het kader van de herinrichting Angerlo gaan we een speelplek inclusief inrichten. Dit kan als voorbeeld dienen voor de nog op te stellen nota speelplekken. Voor het opstellen hiervan vragen we voor 2024 een eenmalig budget van € 25.000. |
---|
Toelichting mutaties reserves
2. Actualisatie bestaand beleid
Actualisatie afschrijvingsreserves ivm fasering investeringen
Door fasering van de voorgenomen investeringen in de jaarrekening 2021, de 2e VGR in 2022 en de MJB 2023-2026 worden de ramingen qua afschrijving uit de afschrijvingsreserves geactualiseerd en aangepast. |
---|