Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 415 | 415 | 415 | 415 | 415 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 134 | -150 | -150 | -150 | -150 |
2e voortgangsrapportage 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijziging tot de begroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten tot de begroting | 549 | 265 | 265 | 265 | 265 |
Mutaties in deze begroting (baten) | |||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal gemuteerde baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten in deze begroting | 549 | 265 | 265 | 265 | 265 |
Lasten | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 5.805 | 5.832 | 5.997 | 6.118 | 6.093 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 278 | -329 | -337 | -387 | -288 |
2e voortgangsrapportage 2022 | 1.667 | 67 | 70 | 70 | 70 |
Wijzigingen tot de begroting 2023-2026 | 0 | 53 | 53 | 53 | 53 |
Totale lasten tot de begroting | 7.750 | 5.623 | 5.782 | 5.854 | 5.927 |
Mutaties in deze begroting (lasten) | |||||
1. Autonome ontwikkelingen | 0 | 102 | 133 | 260 | 222 |
Actualisatie rente taakvelden en rente taakveld Treasury | 0 | 78 | 109 | 237 | 198 |
Stijgende gas- en elektriciteitskosten | 0 | 24 | 24 | 24 | 24 |
2. Actualisatie bestaand beleid | 0 | 69 | 159 | 133 | 91 |
Actualisatie afschrijvingen MJB 2023-2026 | 0 | 1 | 90 | 65 | 22 |
Beheer en onderhoud wandelkeuzenetwerk | 0 | 9 | 9 | 9 | 9 |
Mutaties afvalstoffenheffing 2023 | 0 | 60 | 60 | 60 | 60 |
5. Collegeprogramma | 0 | 583 | 536 | 637 | 723 |
Actualiseren verkeers- en mobiliteitsbeleid | 0 | 0 | 26 | 0 | 0 |
Beschermen zwakke verkeersdeelnemers | 0 | 20 | 0 | 0 | 0 |
Inspelen op toename verkeer | 0 | 0 | 0 | 30 | 0 |
Integraal beleidsplan openbare ruimte | 0 | 460 | 437 | 526 | 642 |
Optimaliseren verkeersveiligheid | 0 | 37 | 7 | 7 | 7 |
Regionale agenda Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen 2023-2025 | 0 | 66 | 66 | 66 | 66 |
Verbeteren aansluiting fietsstraat Babberichseweg met centrum | 0 | 0 | 0 | 8 | 8 |
Totaal gemuteerde lasten | 0 | 755 | 828 | 1.030 | 1.036 |
Totale lasten tot de begroting | 7.750 | 6.378 | 6.610 | 6.884 | 6.963 |
Resultaat voor bestemming | -7.201 | -6.112 | -6.345 | -6.619 | -6.698 |
Onttrekkingen | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 19 | 59 | 59 | 54 | 19 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 32 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2022 | 1.519 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzigingen tot de begroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | -7 | -7 | 21 | 21 |
Totaal onttrekkingen reserves | 1.570 | 52 | 52 | 75 | 40 |
Toevoegingen | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 0 | 42 | 39 | 11 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2022 | |||||
Wijzigingen tot de begroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | -42 | -39 | -11 | 0 |
Totaal toevoegingen reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserve mutaties | 1.570 | 52 | 52 | 75 | 40 |
Resultaat na bestemming | -5.631 | -6.060 | -6.293 | -6.544 | -6.658 |
Toelichting financiële ontwikkelingen
1. Autonome ontwikkelingen
Actualisatie rente taakvelden en rente taakveld Treasury
De afwijkingen worden voornamelijk veroorzaakt door de toevoeging aan de GREX verliesvoorziening, het afsluiten van grondexploitaties waardoor daar minder rente naar kan worden doorbelast, de verkoop van een kavel op 7Poort (€ 20.347.000) en de rente kortlopende geldleningen. |
---|
Stijgende gas- en elektriciteitskosten
Wereldwijde ontwikkelingen leiden, naast hogere brandstofprijzen, tevens tot hogere gas- en elektriciteitskosten. Aangezien gas werd geleverd via Gazprom hebben we deze overeenkomst vervroegd stopgezet (per 1 oktober 2022). In 2022 hebben we dan ook samen met de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen een nieuwe aanbesteding gehouden. Tevens hebben we het elektriciteitscontract opnieuw aanbesteed. Wij verwachten dat het gastarief verdubbelt en dat de elektriciteitskosten stijgen met 10%. Daar houden we met deze wijziging rekening mee. In 2023 nemen wij deze inschatting vervolgens opnieuw onder de loep en passen deze waar nodig aan. Per saldo betekent dit dat de gaskosten stijgen met € 90.000 en de elektriciteitskosten met € 41.000. Deze kostenstijgingen kunnen we deels compenseren door de lagere ozb kosten (€ 45.000) op het gemeentehuis |
---|
2. Actualisatie bestaand beleid
Actualisatie afschrijvingen MJB 2023-2026
Door fasering van de voorgenomen investeringen in de jaarrekening 2021, begroting 2022 en MJB worden de ramingen qua afschrijving geactualiseerd en aangepast. De afschrijving op materiele vaste activa vindt plaats in het jaar volgend na gereedmelding. |
---|
Beheer en onderhoud wandelkeuzenetwerk
Het afgelopen jaar hebben wij in onze gemeente het wandelnetwerk aangelegd. De kosten van het beheer en onderhoud zijn echter nog niet opgenomen in onze begroting. Wij stellen voor om hier structureel € 9.000 voor beschikbaar te stellen. |
---|
Mutaties afvalstoffenheffing 2023
In 2023 hebben we te maken met diverse kostenstijgingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hogere personeels- en brandstofkosten. Deze kostenstijgingen beïnvloeden ook de begroting van de RDL. Zij betalen hierdoor een hogere vergoeding aan de gemeente Zevenaar. Voor het jaar 2023 leidt dat voor gemeente Zevenaar tot een voordeel van € 109.000. Binnen de gemeentelijke begroting houden we ook rekening met een aantal stijgende kostenposten. Denk hierbij aan hogere inzamelkosten als gevolg van ondergrondse containers en hogere verwerkingskosten GFT. De verwerkingskosten restafval dalen daarentegen. Per saldo stijgen de kosten met € 6.000. De wijzigingen binnen de RDL en de gemeente Zevenaar leiden per saldo tot een voordeel van € 139.000. Deze verrekenen wij binnen de afvalstoffenheffing en is daarmee budgettair neutraal. De financiële effecten zijn verdeeld over de programma’s 0, 2, 3 en 7. |
---|
5. Collegeprogramma
Actualiseren verkeers- en mobiliteitsbeleid
In 2020 heeft de raad het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (GVVP) 2020-2030 vastgesteld. Het plan heeft een doorkijk tot 2030. Wij willen het bestaande GVVP actualiseren en omvormen tot een bredere mobiliteitsvisie. Voor het opstellen van een bredere mobiliteitsvisie (inclusief het houden van een enquête) vragen wij € 25.000 beschikbaar te stellen voor 2024. |
---|
Beschermen zwakke verkeersdeelnemers
Bij onderhoud of het opnieuw inrichten van wegen houden we rekening met de bescherming van fietsers, voetgangers en mensen met een beperking. We stimuleren fietsen door goede en veilige fietspaden. We zorgen voor voldoende ruimte om fietsen te kunnen parkeren. Binnen de gemeentelijke verkeersvisie hanteren we in onze prioritering de thema’s fietsverkeer, voetgangers en openbaar vervoer boven landbouwverkeer en autoverkeer. Met het oog hierop willen wij een onderzoek laten uitvoeren naar de toegankelijkheid in het centrum. Wij stellen voor om hiervoor in 2023 € 20.000 beschikbaar te stellen. |
---|
Inspelen op toename verkeer
Bij de actualisering van het gemeentelijk verkeer- en vervoerplan zoeken we een oplossing om de toename van verkeer op verschillende plekken in de gemeente in goede en veilige banen te leiden. Ontwikkelingen die in Zevenaar spelen met betrekking tot woningbouw, bedrijvigheid en overige projecten zullen verkeer genereren en de verkeersafwikkeling op ons wegennet gaat door bepaalde projecten anders plaatsvinden. Om dit in goede banen te leiden en bereikbaarheid voor de toekomst te garanderen voeren we verkeersonderzoeken uit. Wij stellen voor om hiervoor € 30.000 beschikbaar te stellen in 2025. |
---|
Integraal beleidsplan openbare ruimte
Het integraal beleidsplan openbare ruimte (IBOR) bevat de doelstellingen van de gemeente Zevenaar voor het beheer, onderhoud en vervanging van de openbare ruimte voor de komende tien jaar. We streven naar een aantrekkelijke en uitnodigende buitenruimte waar mensen elkaar ontmoeten, kinderen kunnen spelen en men kan sporten/bewegen. Daarnaast houden wij in het onderhoud rekening met biodiversiteit, duurzaamheid en circulariteit, zodat we inspelen op de gevolgen van klimaatverandering. Daarvoor is het noodzakelijk dat de basis op orde is. Dit betekent uitgaande van het areaal in 2022 dat er voldoende budget moet zijn voor het uitvoeren van regulier en groot onderhoud en het plegen van vervangingsinvesteringen. De wijzigingen in de budgetten hebben wij voor de jaren vanaf 2023 gebaseerd op IBOR en het bijbehorende raadsvoorstel. De wijzigingen voor 2022 zijn opgenomen in de 2e voortgangsrapportage. De kapitaallasten behorende tot de investeringen voor 2026 hebben we, in afwijking met IBOR, geraamd op 2026. Hier hebben we voor gekozen omdat de meerjarenbegroting t/m 2026 loopt en we dus niet kunnen ramen in 2027. Dit leidt, t.o.v. IBOR, tot eenmalig hogere kosten in 2026. Dit corrigeren we in de 1e voortgangsrapportage 2023. Verder hebben we ervoor gekozen om de afschrijvingslasten uit de vervangingsinvesteringen 2022 in de 2e voortgangsrapportage op te nemen. Qua presentatie lijkt dit hierdoor tot een voordeel te leiden in deze wijziging t.o.v. IBOR. Tenslotte zijn de rentelasten centraal geraamd. Deze wijzigingen leiden tot een stijging van de kosten oplopend van € 996.000 in 2023 tot € 1.344.000 in 2026. Wij stellen voor deze te dekken uit de stelpost groei. Deze bedraagt in 2023 € 550.000 en stijgt daarna naar € 660.000 structureel. Het restant brengen wij ten laste van het begrotingsresultaat. |
---|
Optimaliseren verkeersveiligheid
Om verkeersonveilige situaties te kunnen inventariseren en om beter te kunnen ondersteunen bij lokale initiatieven stellen wij voor om € 7.000 structureel beschikbaar te stellen: € 2.000 voor het uitbreiden van de fietsverlichtingscampagne "licht aan in het donker" met aandacht voor o.a. vitaliteit en verkeersveiligheid van ouderen en € 5.000 voor het investeren in een digitale tool waarin snelheidsgegevens ingezien kunnen worden voor alle wegen in de gemeente. Deze tool werd tot voor kort door de provincie beschikbaar gesteld. Voor de vervanging van twee snelheidsdisplays vragen wij eenmalig € 30.000 in 2023. |
---|
Regionale agenda Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen 2023-2025
Voor 2022 zijn de opgaven van de regionale agenda met incidentele middelen gedekt via een onttrekking uit de Algemene Reserve. Nu de deelname in de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen een meer structureel karakter krijgt is dit niet meer mogelijk. Dat betekent dat in onze meerjarenbegroting hiervoor een structureel bedrag moet worden vrijgemaakt van € 4,90 (bedrag per inwoner) x 45.000 (aantal inwoners) = € 220.000 (afgerond). Hiervan kan structureel € 10.000 gedekt worden uit de bijdrage RPW welke al wel in de begroting is opgenomen. |
---|
Verbeteren aansluiting fietsstraat Babberichseweg met centrum
Bij onderhoud of het opnieuw inrichten van wegen houden we rekening met de bescherming van fietsers, voetgangers en mensen met een beperking. We stimuleren fietsen door goede en veilige fietspaden. De aansluiting van de fietsstraat Babberichseweg met de bestaande situatie op de Didamsestraat is lastig. Om een goede aansluiting te hebben moet de gehele parkeerplaats aan de Didamsestraat gereconstrueerd worden. Dit valt echter buiten het bestaande project. |
---|
Toelichting mutaties reserves
2. Actualisatie bestaand beleid
Actualisatie afschrijvingsreserves ivm fasering investeringen
Door fasering van de voorgenomen investeringen in de jaarrekening 2021, de 2e VGR in 2022 en de MJB 2023-2026 worden de ramingen qua afschrijving uit de afschrijvingsreserves geactualiseerd en aangepast. |
---|