Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 68 | 68 | 68 | 68 | 68 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2022 | 73 | 48 | 48 | 48 | 48 |
Wijziging tot de begroting 2023-2026 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Totale baten tot de begroting | 142 | 121 | 121 | 121 | 121 |
Mutaties in deze begroting (baten) | |||||
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal gemuteerde baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale baten in deze begroting | 142 | 121 | 121 | 121 | 121 |
Lasten | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 3.566 | 3.565 | 3.565 | 3.564 | 3.564 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 72 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2022 | -2 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Wijzigingen tot de begroting 2023-2026 | 0 | 224 | 224 | 224 | 224 |
Totale lasten tot de begroting | 3.636 | 3.799 | 3.799 | 3.798 | 3.798 |
Mutaties in deze begroting (lasten) | |||||
1. Autonome ontwikkelingen | 0 | 151 | 151 | 153 | 152 |
Actualisatie rente taakvelden en rente taakveld Treasury | 0 | 2 | 2 | 4 | 3 |
Bijdrage aan VGGM onderdeel Brandweer | 0 | 148 | 148 | 148 | 148 |
Stijgende gas- en elektriciteitskosten | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 |
5. Collegeprogramma | 0 | 448 | 307 | 307 | 307 |
Bestrijden van ernstige overlast en criminaliteit | 0 | 260 | 120 | 120 | 120 |
Extra formatie handhavingsinzet op straat | 0 | 188 | 187 | 187 | 187 |
Totaal gemuteerde lasten | 0 | 599 | 457 | 459 | 458 |
Totale lasten tot de begroting | 3.636 | 4.398 | 4.256 | 4.257 | 4.256 |
Resultaat voor bestemming | -3.494 | -4.277 | -4.135 | -4.136 | -4.135 |
Onttrekkingen | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzigingen tot de begroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal onttrekkingen reserves | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toevoegingen | |||||
Primitieve begroting 2022-2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1e voortgangsrapportage 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2022 | |||||
Wijzigingen tot de begroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen reserves | |||||
Saldo reserve mutaties | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat na bestemming | -3.479 | -4.277 | -4.135 | -4.136 | -4.135 |
Toelichting financiële ontwikkelingen
1. Autonome ontwikkelingen
Actualisatie rente taakvelden en rente taakveld Treasury
De afwijkingen worden voornamelijk veroorzaakt door de toevoeging aan de GREX verliesvoorziening, het afsluiten van grondexploitaties waardoor daar minder rente naar kan worden doorbelast, de verkoop van een kavel op 7Poort (€ 20.347.000) en de rente kortlopende geldleningen. |
---|
Bijdrage aan VGGM onderdeel Brandweer
De bijdrage aan VGGM voor het onderdeel Brandweer is vastgesteld op € 2.782.000. Naast de reguliere loon- en prijsindex heeft het Algemeen Bestuur besloten extra middelen beschikbaar te stellen voor de noodzakelijke versterking van de bedrijfsvoering. |
---|
Stijgende gas- en elektriciteitskosten
Wereldwijde ontwikkelingen leiden, naast hogere brandstofprijzen, tevens tot hogere gas- en elektriciteitskosten. Aangezien gas werd geleverd via Gazprom hebben we deze overeenkomst vervroegd stopgezet (per 1 oktober 2022). In 2022 hebben we dan ook samen met de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen een nieuwe aanbesteding gehouden. Tevens hebben we het elektriciteitscontract opnieuw aanbesteed. Wij verwachten dat het gastarief verdubbelt en dat de elektriciteitskosten stijgen met 10%. Daar houden we met deze wijziging rekening mee. In 2023 nemen wij deze inschatting vervolgens opnieuw onder de loep en passen deze waar nodig aan. Per saldo betekent dit dat de gaskosten stijgen met € 90.000 en de elektriciteitskosten met € 41.000. Deze kostenstijgingen kunnen we deels compenseren door de lagere ozb kosten (€ 45.000) op het gemeentehuis |
---|
5. Collegeprogramma
Bestrijden van ernstige overlast en criminaliteit
In de afgelopen jaren zien we binnen onze gemeente een verschuiving in de aard, de hoeveelheid, de vergrote impact en de ernst van de problematieken binnen OOV. Casuïstiek die we voor enkele jaren geleden voornamelijk in de grotere steden zagen, zien we nu ook in Zevenaar terug. Voorbeelden van de verschuivende problematiek in aard en ernst zijn de toename van ondermijnende criminaliteit, demonstraties, criminele jeugdgroep, het aanwijzen van een veiligheidsrisicogebied en complexe zorg- en veiligheidscasuïstiek. De investeringen van de speerpunten uit het collegeprogramma kunnen niet los gezien worden van de brede ontwikkelingen die spelen binnen het vakgebied. Vanuit OOV voeren we regie, na de prioritering in de gezagsdriehoek, op de criminele jeugdgroep en het terugdringen van de overlast. Samen met het team zorg en veiligheid en de politie zorgen we voor een zorgvuldige en adequate hulpverlening bij huiselijk geweld en overlastgevende personen. We steken in op het terugdringen van meldingen van personen met verward gedrag en beter begeleiden naar passende hulp. Samen met onze inwoners werken we aan een leefbare en veilige omgeving in alle kernen waarin iedereen zich veilig voelt. We continueren de inzet van het kernteam ondermijning in samenwerking met onze partners uit het RIEC (regionaal informatie- en expertisecentrum)-verband. We geven uitvoering aan het project Ariadne waarin we samen met politie en Provincie criminaliteit rondom vakantieparken bestrijden, samen met het platform veilig ondernemen kijken we naar mogelijkheden om de veiligheid in het buitengebied te vergroten. |
---|
Extra formatie handhavingsinzet op straat
Nog dit jaar zullen wij de evaluatie van het toezicht- en handhavingsbeleid met u delen. Uit deze evaluatie komt naar voren dat een nadere professionaliseringsslag moet worden gemaakt. Dit komt ook naar voren uit de opgestelde benchmark. Voor het vergroten van de zichtbaarheid van de boa's in buurten en wijken en het verhogen van het veiligheidsgevoel is een capaciteitsuitbreiding nodig. Dit moet resulteren in een veiligere leefomgeving door verbeterde samenwerking intern en met de politie. Hiervoor ramen wij € 184.000: 1,8 fte extra straatcapaciteit en 1,25 fte extra coördinatie en informatieanalyse. Vanaf 2022 wordt structureel € 37.000 uitgekeerd via het gemeentefonds als impuls voor extra capaciteit voor boa's in de openbare ruimte. Dit bedrag is meegenomen in het bedrag van € 184.000. Daarnaast ramen wij € 1.500 eenmalig en € 8.500 structureel voor het benodigde materieel. |
---|