- Vitens N.V.
Vitens N.V.
Omschrijving
Vitens wint, zuivert en levert drinkwater en zorgt voor de instandhouding van het leidingnetwerk. Jaarlijks maakt Vitens meer dan 360 miljard liter drinkwater.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Utrecht
Partijen
De aandelen van Vitens N.V. zijn in handen van 110 aandeelhouders waaronder de provincie Friesland, provincie Gelderland, provincie Overijssel, provincie Flevoland en provincie Utrecht en het merendeel van de in deze provincies liggende gemeenten.
Beleidskaders
Beleidstafel Droogte: aanbevelingen voor het borgen van voldoende drinkwater tijdens extreem droge perioden.
Openbaar belang en doel
Waarborgen van de kwaliteit en levering van drinkwater.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. De gemeente is lid van het platform Nuval. Het platform ondersteunt de gemeenten uit Flevoland en Gelderland bij de invulling van het aandeelhouderschap in Vitens N.V..
Aandeel in %
,60
Ontwikkelingen
De waterkwaliteit is op peil gebleven en valt binnen de wettelijk gestelde normen. Dit terwijl de kwaliteit van de bronnen waaruit Vitens water wint achteruit is gegaan, waardoor meer inzet op zuivering is benodigd.
Het rapportcijfer van klanten is in 2021 met een 8,3 stabiel gebleven ten opzichte van voorgaande jaren (2020 en 2019 eveneens 8,3).Prestaties
Vitens N.V. heeft geen dividend uitgekeerd over het nettoresultaat (€ 19,4 miljoen) over boekjaar 2021. Ultimo 2021 bedraagt de solvabiliteit 30,2% (2020: 29,4%). Hiermee voldoet Vitens N.V. wel aan haar ondergrens van minimaal 30% maar niet aan haar continuïteitsdoelstelling van 35% zoals vastgelegd in haar financieel beleid.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Bijdrage gemeente
Resultaat partij
19.400
Eigen vermogen
600.300
Vreemd vermogen
1.387.800
Toelichting
De gemeente Zevenaar bezit 34.717 gewone aandelen.
Risico's
Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting. Voor de komende jaren is de verwachting dat Vitens N.V. geen dividend zal uitkeren als gevolg van de lage vastgestelde WACC voor 2021 en de verwachte lage WACC voor de jaren daarna bij ongewijzigd beleid. De financiële ratio’s van de onderneming staan onder druk door verplichte verlaging van het toegestane bedrijfsresultaat en het hogere investeringsniveau. De WACC zijn de gewogen gemiddelde kosten van het vermogen van het bedrijf.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Omschrijving
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor maatschappelijk belang.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Den Haag
Partijen
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, elf provincies en een hoogheemraadschap.
Openbaar belang en doel
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank financiert sinds 1914 de publieke sector. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA).
Aandeel in %
,02
Ontwikkelingen
BNG blijft zich richten op het maken van maatschappelijke impact. Ons doel is een stijging van de impact van onze klanten in 2023 met 10% ten opzichte van de nulmeting over het jaar 2021. We noemen specifiek het verlagen van de CO2-emissies verbonden met onze kredietportefeuille. Met ‘Ons Kompas Naar Impact’ heeft BNG ervoor gekozen om terug te gaan naar de essentie: het publieke domein en het publieke belang.
Prestaties
BNG heeft in het uitdagende jaar 2021 laten zien een betrouwbare en duurzame partner te zijn van hun klanten. BNG is erin geslaagd met gunstige leningen te voorzien in meer dan de helft van de kredietvraag in het publieke domein. Over het verslagjaar 2021 heeft BNG Bank een nettowinst gerealiseerd van EUR 236 miljoen, een 7%-stijging ten opzichte van 2020 (EUR 221 miljoen). Belangrijke oorzaak hiervan is het positieve resultaat op financiële transacties als gevolg van marktwaardeveranderingen.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Bijdrage gemeente
Resultaat partij
236.000
Eigen vermogen
5.062.000
Vreemd vermogen
143.995.000
Risico's
Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg
Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg
Omschrijving
Regionale voorziening voor het beheren van de archiefbescheiden.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Gemeenten Doesburg, Zevenaar, Duiven en Westervoort
Beleidskaders
Archiefwet 1995
Openbaar belang en doel
Het Streekarchivariaat heeft als doel het beheren van de archiefbescheiden van de deelnemende gemeenten conform de Archiefwet 1995.
Bestuurlijk belang
Deelname Algemeen Bestuur.
Aandeel in %
48,00
Ontwikkelingen
Vanuit het bestuur is de wens uitgesproken om de aansluiting op het e-depot van het Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (ECAL) te gaan realiseren. Aan een extern adviesbureau is opdracht gegeven om een plan van aanpak op te stellen waarin de stappen worden beschreven die (per deelnemende partij/gemeente) genomen moeten worden om aansluiting op het e-depot mogelijk te maken.
De werkzaamheden voor het archief van de enquêtecommissie P&O Zevenaar vergen veel capaciteit. Van de openbare en niet-openbare stukken worden overzichten gemaakt. Vervolgens dienen de openbare stukken geanonimiseerd te worden.Prestaties
Het kritisch beoordelen van de documentatiecollecties wordt voortgezet. Enkele kleinere archieven in de archiefbewaarplaatsen worden ontsloten en omgepakt. De digitale toegangen zullen door bezoekers op de studiezaal en via de website geraadpleegd kunnen worden.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Bijdrage gemeente
134
137
160
160
160
141
Resultaat partij
-1
Eigen vermogen
2
Vreemd vermogen
95
Toelichting
In de begroting van het Streekarchivariaat is de bijdrage voor Zevenaar geraamd op € 160.000. De verhoging is inclusief de tijdelijke inhuur in verband met het project aansluiting op het E-depot.
Risico's
Eventuele tekorten worden verhaald op de deelnemende gemeenten. De financiële omvang van de regeling is echter relatief klein en het risico wordt daarom gering geschat. Een recente risico-analyse van mogelijke risico's van het Streekarchivariaat heeft dit bevestigd.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)
Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)
Omschrijving
Samenwerkingsverband op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Het betreft een samenwerking tussen de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar.
Beleidskaders
IHP 2020-2036
Openbaar belang en doel
Op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs werken de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar samen in een Gemeenschappelijke Regeling Huisvesting Voortgezet Onderwijs Liemers. Door deze samenwerking kunnen er in alle drie de gemeenten grote renovaties en nieuwbouw plaatsvinden, die de gemeenten zelfstandig moeilijk kunnen realiseren.
Bestuurlijk belang
De gemeente Zevenaar benoemt een van de drie leden van het algemeen bestuur.
Aandeel in %
44,98
Ontwikkelingen
Op basis van een haalbaarheidsonderzoek naar de huisvesting van het voortgezet onderwijs in combinatie met huisvesting voor het primair onderwijs heeft de raad van Zevenaar besloten tot aanvullend onderzoek naar twee varianten voor onderwijshuisvesting op de locatie Vestersbos. Dit onderzoek wordt in 2022 afgerond. De egalisatiereserve uit voorgaande jaren is uitgeput. Als gevolg hiervan verrekenen we de kosten van de GRHVOL voortaan jaarlijks met de gemeenten Duiven en Montferland.
De gemeenschappelijke regeling moet herzien worden in verband met de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen per juli 2022.Prestaties
Haalbaarheidsonderzoek naar huisvesting van Voortgezet Onderwijs in de Liemers is uitgevoerd in 2021.
Aanpassingen Gemeenschappelijke Regeling zijn noodzakelijk vanwege de gewijzigde Wet Gemeenschappelijke Regelingen in 2022.Website
geen
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Bijdrage gemeente
845
1.100
539
553
506
493
Resultaat partij
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Risico's
De GRHVOL heeft geen rechtspersoonlijkheid en neemt geen eigen besluiten. Financiële risico's zijn hierdoor nihil. De gemeentelijke bijdrage kan wel jaarlijks verschillen, aangezien het aantal leerlingen wijzigt.
Programma
4. Onderwijs
- Leisurelands B.V.
Leisurelands B.V.
Omschrijving
Leisurelands B.V. is een recreatiebedrijf met 20 openbare recreatiegebieden. Hiervan is één gebied gelegen in Zevenaar, namelijk: Rhederlaag.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeenten Apeldoorn, Barneveld, Berg en Dal, Beuningen, Brummen, Ede, Elburg, Epe, Ermelo, Hattem, Heerde, Nijmegen, Nunspeet, Putten, Renkum, Rozendaal, Voorst, Wijchen en Zevenaar.
Beleidskaders
In 2020 is de structuurvisie voor Rivierklimaatpark vastgesteld. Deze vormt nu de kaders voor toekomstig beleid.
Openbaar belang en doel
Het doel is het publiekstoegankelijk houden van recreatievoorzieningen en -plassen. Het recreatiegebied Rhederlaag is ondergebracht in Leisurelands BV.
Bij het deelnemen aan een verbonden partij staat de vraag centraal of dit de meest geëigende vorm is om de doelstelling van de gemeente (het publieke belang) te realiseren. De gemeente ziet de instandhouding van recreatieplassen als een publiek belang. Het aandeelhouderschap in Leisurelands BV is een middel om invloed te houden op het realiseren van en het laagdrempelig toegankelijk houden van recreatieplassen in Zevenaar en omgeving.Bestuurlijk belang
Via stemrecht bij de algemene aandeelhoudersvergadering
Aandeel in %
3,45
Ontwikkelingen
Leisurelands heeft de potentie en ambitie om te investeren in de recreatiesector en te groeien binnen de kernactiviteiten. Het aantal festivals en evenementen zal de komende jaren verder groeien. Het faciliteren hiervan met bestemmingsplannen, vergunningen en draagvlak bij de omgeving zal een belangrijke taak zijn. In de ingezette maatschappelijke koers is veel oog voor de belangen van inwoners van de omgeving waarin Leisurelands actief is. De samenwerking die Leisurelands zoekt met betrokken overheden op het gebied van recreatie, energietransitie, zwemwaterveiligheid en waterhuishouding maakt dat het beleid van Leisurelands aansluit bij de ambities en wensen van lokale overheden. Door het bezoek gratis en laagdrempelig te houden zijn de inwoners verzekerd van hoogkwalitatieve recreatiegebieden.
Prestaties
Het bedrijfsresultaat kwam in 2021 uit op € 1.575.000 Dat is een afname ten opzichte van 2020, grotendeels te verklaren door meer verkopen van onroerende zaken in 2020 dan in 2021.
Ondanks het matige zomerweer verwelkomde Leisurelands in 2021 toch 3,6 miljoen strandbezoekers. In 2020 waren dit er nog 4 miljoen. Een opsteker is dat Leisurelands meer gasten mocht ontvangen in de traditioneel rustigere maanden. Dit zien zij als een bevestiging om bezoek jaarrond te stimuleren.
Recreatiegebied Rhederlaag staat met de bezoekersaantallen in de top van beste bezochte gebieden.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Bijdrage gemeente
Resultaat partij
3.909
Eigen vermogen
79.651
Vreemd vermogen
15.651
Risico's
Gezien het geringe belang van de gemeente hierin is het risico bijzonder klein. Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille. Leisurelands B.V. keert tot op heden geen dividend uit.
Programma
5. Sport, cultuur en recreatie
- Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
Omschrijving
Een gemeenschappelijke regeling, gebaseerd op een bedrijfsvoeringsorganisatie.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeenten Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen, Zevenaar en de provincie Gelderland.
Beleidskaders
- Verordening Leerlingenvervoer (gemeente Zevenaar 2018);
- Beleidsplan Sociaal Domein, inclusief Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo 2015)) en Participatiewet 2020-2023.
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur van de BVO DRAN wordt de gemeente Zevenaar vertegenwoordigd door een collegelid.
Aandeel in %
6,20
Ontwikkelingen
Eind 2020 is de businesscase doelgroepenvervoer opgeleverd waarin ook maatregelen genoemd worden voor het Leerlingenvervoer. In 2021 is voorzichtig begonnen met het onderzoeken van haalbaarheid op de te nemen maatregelen. Corona bleef daarin een beperkende factor. Er is vooral aandacht besteed aan het opnemen van doelgroepenvervoer in het proces van de nieuwe beleidsregels. In mei 2022 worden deze van kracht. Daardoor kan verdere doorontwikkeling plaatsvinden.
De gevolgen van o.a. corona laten zich nu zien. Er is een tekort aan chauffeurs wat maakt dat de oorspronkelijke afspraken niet volgens plan verlopen. Er zijn inmiddels gesprekken gestart om deze kwesties te bespreken met onze maatschappelijke partners. Hier is zowel vanuit de BVO DRAN als landelijk aandacht voor. Gemeente Zevenaar gaat invulling geven aan de laadinfra ten behoeve van de ZE-voertuigen. Hiertoe wordt een visie gemaakt.Prestaties
Geen bijzonderheden.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Bijdrage gemeente
1.429
1.404
1.576
1.799
2.024
2.156
Resultaat partij
5.987
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
13.003
Risico's
De inrichting van het doelgroepenvervoer is gebaseerd op een 'open einde' systematiek. Dit betekent dat de kosten oplopen wanneer een gemeente meer inbrengt of dat er in een periode meer ritten hebben plaatsgevonden dan begroot. Dit brengt een financieel risico met zich mee. Periodiek wordt er gerapporteerd over het volume van het aantal ritten en worden de gevolgen van verwachte toenames van ritten tijdig gecommuniceerd met de klant (gemeente). Buiten de post onvoorzien is er geen weerstandscapaciteit aanwezig bij de BVO.
Programma
6. Sociaal domein
- Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omschrijving
De Omgevingsdienst voert taken op het gebied van bouwen, milieu, handhaving en toezicht voor de deelnemende gemeenten en Provincie uit. De ODRA is vanaf 1 april 2013 operationeel.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeente Arnhem, Gemeente Doesburg, Gemeente Duiven, Gemeente Lingewaard, Gemeente Overbetuwe, Gemeente Renkum, Gemeente Rheden, Gemeente Rozendaal, Gemeente Westervoort, Gemeente Zevenaar en de Provincie Gelderland.
Beleidskaders
De Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Regio Arnhem ODRA is per 14 november 2012 in werking getreden. Per 1 april 2013 is vervolgens de Omgevingsdienst van start gegaan.
Openbaar belang en doel
Uitvoering van meerdere taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor gemeenten uit de regio Arnhem. Ook is ODRA voor de deelnemende gemeenten het aanspreekpunt voor milieuvraagstukken.
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur door een wethouder. Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf leden. Eén lid vertegenwoordigt de gemeenten Westervoort, Duiven en Zevenaar.
Aandeel in %
7,80
Ontwikkelingen
De wet- en regelgeving is dynamisch. Het is van belang om tijdig in te spelen op veranderingen voor onszelf maar ook voor de partners. Deze veranderingen kunnen plaats vinden op gemeentelijk niveau (bijv. handhavingsbeleid of gemeentelijk VTH-beleid), provinciaal niveau (bijv. provinciaal geurbeleid), nationaal niveau (bijv. Omgevingswet) of het Europese niveau (bijv. wijzigingen op het gebied van luchtkwaliteit).
De ODRA heeft met de partners een initiële begroting opgesteld door extrapolatie van de begroting en de realisatie van de voorafgaande begrotingsjaren.
Voor de begroting hanteert de ODRA de werkwijze door trendmatig te gaan begroten. Dit houdt in dat er op productgroep/productniveau samen met de partners de trends worden besproken en vertaald naar de werkprogramma’s. Voor sommige productgroepen betekent dit een neerwaartse tendens. Voor andere producten een positieve, afhankelijk van de economische en maatschappelijke ontwikkelingen.Prestaties
Er wordt uitvoering gegeven aan de VTH-taken op het gebied van milieu overeenkomstig het werkprogramma ODRA 2022. De geplande werkzaamheden die in 2022 zijn gerealiseerd worden in een jaarrekening aan de gemeenteraad verantwoord.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Bijdrage gemeente
632
619
619
619
619
619
Resultaat partij
64
Eigen vermogen
1.015
Vreemd vermogen
6.446
Toelichting
De werkzaamheden van ODRA worden bekostigd op basis van outputfinanciering. Er wordt gerapporteerd op basis van afgenomen diensten en op basis van geleverde producten. De daadwerkelijke gemaakte kosten worden verrekend met de partners van de ODRA.
Risico's
Het weerstandsvermogen is de verhouding tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de benodigde weerstandscapaciteit. Deze is positief en er is daardoor een laag risico.
Programma
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening
- Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM)
Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM)
Omschrijving
Samenwerking op het gebied van de regionale brandweertaken, ambulancevoorziening, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen en collectieve preventieve gezondheidszorg ter realisering van deskundigheidsversterking en capaciteitsvergroting.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeente Arnhem, Barneveld, Doesburg, Duiven, Ede, Lingewaard, Nijkerk, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort, Zevenaar.
Beleidskaders
- Beleidsplan veiligheidsregio 2020-2023
Openbaar belang en doel
De VGGM behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van brandweer, regionale ambulancevoorziening en GGD voor de vijftien gemeenten in de regio Gelderland-Midden.
Bestuurlijk belang
Deelname aan algemeen bestuur door burgemeester en in commissie volksgezondheid door portefeuillehouder.
Aandeel in %
6,45
Ontwikkelingen
VGGM gaat de organisatie van haar interne bedrijfsvoering versterken. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat de bedrijfsvoering krap is georganiseerd en kwetsbaar is op veel onderdelen. Met het voorstel voor de versterking is een bedrag van € 1,5 miljoen structureel per jaar gemoeid, te verdelen over de gemeentelijke bijdragen Brandweer en GGD.
Door corona, en nu ook de vluchtelingencrisis, is het belang van de veiligheidsregio vergroot en hiermee ook het op orde hebben van de bedrijfsvoering.Prestaties
Het jaar 2021 heeft voor een belangrijk deel in het teken van de COVID-19 bestrijding gestaan. De projectorganisatie is gegroeid van zo’n 400 medewerkers naar 800 medewerkers. Op piekmomenten waren bijna 2.000 medewerkers actief. Deze medewerkers waren volop bezig met testen, traceren, vaccineren en voorlichten (preventie). Direct of indirect is de gehele VGGM-organisatie geconfronteerd met de gevolgen. Op 1 januari 2021 is de 24/7 dienst voor Ede Stad gestart en zijn werkzaamheden binnen de beroepsposten in Arnhem en Ede verder geüniformeerd.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Bijdrage gemeente
3.731
4.057
4.353
4.353
4.353
4.353
Resultaat partij
1.730
Eigen vermogen
9.615
Vreemd vermogen
49.663
Risico's
VGGM heeft het risicomanagement op orde. Aan de hand van de zogenaamde 'kans x effect'-methode wordt jaarlijks een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijke risico’s en een kwantificering daarvan. VGGM vindt het eigen weerstandsvermogen op basis van deze inschatting voldoende om de risico’s af te dekken.
De bijdrage van Zevenaar aan VGGM bestaat uit de bijdragen voor brandweer, Bevolkingszorg, GGD, JGZ en RVP volgens de vastgestelde begroting van VGGM, aangevuld met maatwerk voor JGZ.Programma
1. Veiligheid
- MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland
MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland
Omschrijving
De MGR (Modulaire Gemeenschappelijke Regeling) biedt een algemeen kader voor samenwerking op het gebied van het sociaal domein binnen de regio Centraal Gelderland en voorziet in samenwerkingsmodules. Zevenaar neemt deel aan de modules: Inkoop, Werkgevers Service Punt (WSP), Regionaal Bureau Leerplicht (Onderwijs), Werkgeverschap Sociale Werkvoorziening (WgSW) en Beheer.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
11 regiogemeenten nemen deel aan de algemene regeling: Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar. Het aantal deelnemende gemeenten per samenwerkingsmodule verschilt.
Beleidskaders
De MGR is een uitvoeringsorganisatie. Opdrachtgeverschap gemeenten verloopt via de bestuurscommissies van de verschillende modules. De afspraken worden jaarlijks vastgelegd in de begroting van de MGR met daarbij een uitvoeringsprogramma voor het komende jaar.
Openbaar belang en doel
Regionale samenwerking in het sociaal domein moet leiden tot kwalitatief goede en efficiënte dienstverlening aan de inwoners van de 11 deelnemende gemeenten. Daarbij is het lokale beleid leidend. De MGR is van en voor de samenwerkende gemeenten.
Bestuurlijk belang
Deelname aan het algemeen bestuur en de verschillende bestuurscommissies.
Aandeel in %
8,70
Ontwikkelingen
Er is geen sprake van nieuw beleid of andere wijzigingen met een betekenisvolle financiële impact. Wel ontwikkelt de MGR zich verder op het gebied van integraliteit, netwerksamenwerking en ketenoptimalisatie in het sociaal domein. Zo wordt bijvoorbeeld vanuit de module Inkoop zorg bezien of uitvoeringstaken, die nu bij de gemeenten liggen, efficiënter regionaal georganiseerd kunnen worden. Kennis, kunde en continuïteit moet hierbij worden geborgd en dubbel werk moet worden voorkomen.
- De module Inkoop zet in 2023 in op verbetering van de contractmonitoring. De verdere decentralisatie van Beschermd Wonen leidt tot een nieuwe contractering. In overleg met gemeenten wordt op grond van ervaringen in 2021 voor wat betreft contractmonitoring, data-analyses, communicatie en bedrijfsvoerende taken van de gemeenten bepaald of en zo ja welke taken de module inkoop in 2022 regionaal gaat oppakken. Daarmee is in deze begroting nog geen rekening gehouden.
- De module Onderwijs. Het RBL verwacht een toename van het aantal- en complexer wordende verzuimmeldingen ten gevolge van corona.
- De module WSP blijft inzetten op advisering over inclusief werkgeverschap richting ondernemers en verbetert de samenwerking met werkzoekendendienstverleners, zoals de RSD en het onderwijs.
- De module WgSW blijft het formeel werkgeverschap invullen van ruim 1.800 SW medewerkers (waarvan 161 medewerkers uit Zevenaar).Prestaties
Zorg
Voor onze inwoners die dat nodig hebben is kwalitatief goede en passende zorg beschikbaar. Verhoging van de kwaliteit van zorg, efficiency in de uitvoering van taken, lastendruk-verlaging bij aanbieders, door eenduidige uitvoering en versnelling van de transformatie door bundeling van kennis en inkoopkracht.Onderwijs
Het RBL volgt de schoolloopbaan van 73.000 leerlingen vanaf 5 jaar, totdat ze een startkwalificatie hebben behaald of 23 jaar worden, met als doel het bieden van professionele ondersteuning in de netwerksamenwerking aan leerplichtige jongeren (tot 18 jaar) waarbij de school-loopbaan niet altijd soepel verloopt. Deze samenwerking zorgt ervoor dat jongeren die ongeoorloofd verzuimen de draad op school weer oppakken en naar een diploma toewerken. De regionale aanpak van voortijdig schoolverlaten vormt een sluitend regionaal vangnet om jongeren te helpen bij het vinden van een passende plek in onderwijs, werk, zorg of een combinatie hiervan. Met als doel een zo zelfstandige mogelijke deelname aan de maatschappij.WSP
Onze belangen behartigen op het gebied van de dienstverlening aan werkgevers in relatie tot het plaatsen van de doelgroepen waarvoor wij een re-integratie-verantwoordelijkheid hebben.
Kengetallen voor de te behalen prestaties zijn:
• de vacature-vervulling die afhankelijk is van het aantal door gemeenten en UWV aangedragen werkfitte werkzoekenden.
• de vervullingsquote van het aantal vervulde vacatures.
• werkgevers-tevredenheid.WgSW
Het vormgeven van het (formeel) werkgeverschap voor ruim 1.800 SW medewerkers, waarvan 161 afkomstig uit Zevenaar. Daarmee krijgen de SW medewerkers hun salaris betaald en zijn HR en arbodienstverlening voor deze medewerkers goed geborgd.CMI
De uitvoering van de inburgeringstrajecten op managementniveau volgen om zo snel te kunnen bijsturen waar resultaten achterblijven.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Bijdrage gemeente
5.595
5.383
5.236
4.959
4.699
4.454
Resultaat partij
Eigen vermogen
699
Vreemd vermogen
4.362
Risico's
Het risicoprofiel voor de MGR (toegelicht in onze nota verbonden partijen) is voor 2023 bepaald op 'gemiddeld'.
Programma
6. Sociaal domein
- Samenwerking De Liemers
Samenwerking De Liemers
Omschrijving
Het uitvoeren van de ICT (RID), sociale dienst (RSD) en de inkoop voor de deelnemende gemeenten: Duiven, Westervoort en Zevenaar.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Duiven
Partijen
Gemeenten Duiven, Westervoort en Zevenaar.
Beleidskaders
Inkoopbeleid 2021 (vernieuwd)
I-visie en I-strategie
Businesscase RSDOpenbaar belang en doel
Samenwerking De Liemers is een samenwerkingsverband van Liemerse gemeenten op gebied van ICT, inkoop en werk en inkomen.
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur van de SDL de Liemers wordt gevormd door de colleges van B&W van de deelnemende gemeenten. Het dagelijks bestuur wordt gevormd door de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.
Aandeel in %
52,00
Ontwikkelingen
Informatieveiligheid staat hoog op de agenda bij de RID; dit vergt de nodige investeringen en capaciteit. De digitale beveiliging wordt in lijn gebracht met de actuele risico’s.
Het jaar 2022 staat in het teken van de basis op orde en de totstandkoming van de herijkte bestuurlijke opdracht RID. In 2023 en volgende jaren ligt de nadruk op doorontwikkeling van de dienstverlening, vormgeven aan de nieuwe bestuurlijke opdracht, het versterken van de relatie met de klant en beter inspelen op de behoefte van de klant.
Bij de RSD is 2023 het laatste jaar van de huidige Bestuurlijke Opdracht. De toename in de begroting 2023 is beperkt tot de indexatie. De terugvordering van de verstrekte bedrijfskredieten zal ook in 2023 extra tijd vergen van de RSD. Hiervoor is de bestemmingsreserve gevormd. De invoering van de nieuwe Wet Inburgering per 1 januari 2022 geeft nog veel onduidelijkheden over de rol en de impact voor de RSD. In de begroting 2023 zijn de extra kosten van 1 miljoen per jaar zoals vastgelegd in de Bestuurlijke opdracht RSD bijgeraamd. In de prognose neemt het aantal uitkeringsgerechtigden af.Prestaties
RID:
De RID is tevreden wanneer de gemeenten ook tevreden zijn over de gezamenlijke uitvoering van de I-Visie en I-Strategie.
Uitgangspunten van de I-visie: Digitaal waar zinvol, Toegankelijk, Integraal, Flexibel, Betrouwbaar en Transparant
KPI's:
- minimaal 90% conformering aan de geldende service level agreement (SLA) voor ICT-verstoringen.
- RID blijft onder het landelijk gemiddelde kostenniveau / ICT Benchmark voor gemeentenRSD:
- minimaal een 8 voor klanttevredenheid
- minimaal 80% duurzame plaatsing, langer dan zes maanden;
- 100% van de klanten worden actief begeleid.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Bijdrage gemeente
5.590
6.308
6.508
5.983
5.983
5.983
Resultaat partij
168
Eigen vermogen
257
Vreemd vermogen
Risico's
De exploitatielasten incl. eventueel niet begrote kosten worden volledig door de drie deelnemende gemeenten gedragen. Er wordt jaarlijks een begroting opgesteld die via twee tussenrapportages wordt gemonitord. Afwijkingen ten opzichte van de begroting worden dan voorgelegd aan het bestuur en aan het bestuur van de deelnemende gemeenten.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Reinigingsdienst de Liemers (RDL)
Reinigingsdienst de Liemers (RDL)
Omschrijving
Reinigingsdienst De Liemers is een samenwerkingsverband van de gemeenten Montferland en Zevenaar voor uitvoerende taken op het gebied van afval en reiniging.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
De gemeenten Montferland en Zevenaar maken deel uit van de GR.
Beleidskaders
De vastgestelde GR is het kader op basis waarvan RDL functioneert.
Openbaar belang en doel
RDL zorgt voor de uitvoering van een groot deel van de afvalinzameling en -verwerking, een basistaak van de gemeente.
Bestuurlijk belang
Het bestuurlijk belang is 50%, Zevenaar levert één van de twee bestuurders.
Aandeel in %
42,70
Ontwikkelingen
RDL is bezig met de bouw van een nieuw aanbiedstation op 7Poort als vervanging voor de locatie aan de Didamseweg.
Prestaties
De hoeveelheid restafval is op de aanbiedstations gedaald van 40 kg naar 24 kg per inwoner. Dit komt door betere scheidingsmogelijkheden (matrassen en luiers) en door een hoger tarief voor restafval, waardoor bezoekers een prikkel hebben het afval beter te scheiden. De verwachting is dat na de ingebruikname van het nieuwe aanbiedstation de hoeveelheid nog verder daalt.
Website
Geen
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Bijdrage gemeente
1.862
2.056
2.122
2.122
2.122
2.122
Resultaat partij
-32
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1.632
Toelichting
De extra kosten worden gedeeltelijk veroorzaakt door nieuwe werkzaamheden (in Zevenaar vooral ten behoeve van beheer ondergrondse containers) en door uitbreiding van het aantal woningen. Daarnaast zijn de lonen sneller gestegen dan de laatste jaren, maar zijn vooral de kosten voor brandstof (€ 114.000 vergeleken met RDL-begroting 2022) geëxplodeerd.
Risico's
Fluctuerende verwerkings- en opbrengstprijzen vormen een risico voor de jaarrekening. Deze kunnen namelijk afwijken van de begroting. Zowel in positieve als negatieve zin.
Programma
7. Volksgezondheid en milieu
- Alliander N.V.
Alliander N.V.
Omschrijving
Alliander N.V. ontwikkelt en beheert energienetten. Via kabels en leidingen ontvangen ruim drie miljoen Nederlandse huishoudens en bedrijven elektriciteit, gas en warmte. Het bedrijf telt 5,8 miljoen klantaansluitingen.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
De grootste aandeelhouders van Alliander N.V. zijn de provincies Gelderland, Friesland en Noord-Holland en de gemeente Amsterdam. Deze aandeelhouders bezitten gezamenlijk ongeveer 76% van de aandelen. De overige aandeelhouders, die elk minder dan 3% van de aandelen bezitten, zijn 72 kleinere gemeenten en de provincie Flevoland.
Beleidskaders
Klimaatakkoord (2019)
Openbaar belang en doel
De primaire taak van Alliander is het onderhouden en beheren van de elektriciteits- en gas(distributie)netten in het verzorgingsgebied. Deze taken zijn wettelijk bepaald omdat de maatschappij sterk afhankelijk is van een betrouwbare aanvoer van (duurzame) energie.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. De gemeente is lid van het platform Nuval. Het platform ondersteunt de gemeenten uit Flevoland en Gelderland bij de invulling van het aandeelhouderschap in Alliander N.V.
Aandeel in %
,45
Ontwikkelingen
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat uiterlijk in 2030 zo’n 1,5 miljoen bestaande woningen in Nederland aardgasvrij zijn. De overheid heeft besloten dat Nederland in 2050 helemaal aardgasvrij is. Als netbeheerder speelt Alliander een cruciale rol in deze omschakeling. Aandeelhouders hebben in december 2021 een obligatielening van € 600 miljoen beschikbaar gesteld. Deze kapitaalversterking is noodzakelijk vanwege alle investeringen in duurzaamheid en de energietransitie. Voor Zevenaar betekent dit een lening van afgerond € 3 mln.
Prestaties
In 2022 is over het boekjaar 2021 in totaal € 101 miljoen dividend uitgekeerd. (€ 93,8 miljoen over 2020). Dit komt overeen met 45% van het resultaat na belastingen, exclusief bijzondere
posten na belastingen die niet hebben geleid tot kasstromen. De uitkering per aandeel over 2021 is ongeveer € 0,75 (€ 0,69 over 2020).Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Bijdrage gemeente
Resultaat partij
242.000
Eigen vermogen
4.470.000
Vreemd vermogen
5.730.000
Risico's
Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting. Wij passen de raming van dividend indien nodig aan op de bijgestelde verwachting. In de begroting is de raming van het dividend structureel € 0,80 per aandeel. In de bepaling van het benodigde weerstandsvermogen is dit risico meegenomen.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Euregio Rijn-Waal
Euregio Rijn-Waal
Omschrijving
De Euregio Rijn-Waal is een samenwerkingsverband van 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten en steden, de Kreise Kleve en Wesel, de Niederrheinische IHK en het Landschaftsverband Rheinland.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Kleve
Partijen
De Euregio Rijn-Waal is een samenwerkingsverband van 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten en steden, de Kreise Kleve en Wesel, de Niederrheinische IHK en het Landschaftsverband Rheinland.
Bestuurlijk belang
Zevenaar wordt vertegenwoordigd in de Euregioraad met een lid namens het college en twee leden namens de gemeenteraad
Aandeel in %
2,20
Ontwikkelingen
Het nieuwe programma voor Interreg VI Deutschland-Nederland is officieel ingediend bij de Europese Commissie. Dit betekent het begin van een nieuwe subsidieperiode, waarin grensoverschrijdende projecten kunnen gaan starten. Voor de Nederlands-Duitse grensregio staat in de periode 2021-2027 een bedrag van ca. 450 miljoen euro ter beschikking.
Prestaties
Sinds juni 2022 is het mogelijk om met de Nederlandse OV-chipkaart in- en uit te checken op de stations van Emmerich, Praest en Elten. De realisatie van de OV-chippalen in Duitsland is ondersteund door de Euregio Rijn-Waal met behulp van het Europese subsidieprogramma INTERREG Deutschland-Nederland.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Bijdrage gemeente
11
12
12
12
12
12
Resultaat partij
218
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Risico's
Het risico is beperkt tot de gemeentelijke bijdrage.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Ataro B.V.
Ataro B.V.
Omschrijving
Zevenaar heeft in 2015 het sport- en accommodatiebeleid geprofessionaliseerd en ondergebracht in het gemeentelijk sportbedrijf Ataro.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Zevenaar is enig aandeelhouder
Openbaar belang en doel
Ataro B.V. heeft als doel het beheren en exploiteren van maatschappelijk vastgoed.
Bestuurlijk belang
De rol van gemeentelijk aandeelhouder in Ataro B.V. wordt uitgeoefend door de wethouder sport (A. Boone).
Aandeel in %
100,00
Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Bijdrage gemeente
1.616
2.168
2.265
2.265
2.265
2.265
Resultaat partij
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Risico's
Programma
5. Sport, cultuur en recreatie
- Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
Omschrijving
De 18 gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen willen de positie van de regio Arnhem-Nijmegen versterken en een kwalitatieve groei van de regio – met behoud van de typische balans tussen levendige verstedelijking en ontspannen leefkwaliteit –bewerkstelligen. Daartoe is in 2020 een nieuw samenwerkingsverband opgericht in de vorm van de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen (GMR) als vervanger van het Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem Nijmegen.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Elst
Partijen
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar.
Openbaar belang en doel
De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen is de opvolger van de regio Arnhem-Nijmegen en is op 1 januari 2021 van start gegaan. De regio staat voor de uitdaging hoe om te gaan met groei van wonen, werken en mobiliteit, zodat wij een balans kunnen vinden tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit.
Bestuurlijk belang
De colleges van de 18 deelnemende gemeenten Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar kiezen een vertegenwoordiger in het algemeen bestuur, Het AB bestaat uit 18 leden, van iedere gemeente een collegelid. Uit het algemeen bestuur wordt een dagelijks bestuur gevormd, bestaande uit 3 leden. De burgemeester van Zevenaar maakt deel uit van het dagelijks bestuur.
Aandeel in %
5,60
Ontwikkelingen
In de MJB 2023-2026 ligt de regionale agenda voor 2023-2025 voor. Daarin wordt voorgesteld mee te doen aan alle vijf opgaven: circulaire regio, verbonden regio, productieve regio, ontspannen regio en groene groeiregio.
Prestaties
Uitvoering geven aan de vijf opgaven: circulaire regio, verbonden regio, productieve regio, ontspannen regio en groene groeiregio.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2021Begroting
2022Begroting
2023Begroting
2024Begroting
2025Begroting
2026Bijdrage gemeente
118
320
379
379
379
379
Resultaat partij
331
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Risico's
De risico’s voor de gemeente zijn beperkt, omdat voor deze regionale samenwerking, naast een algemene bijdrage van € 2,57 per inwoner de financiële verplichtingen voor de regionale agenda steeds voor een beperkte periode worden aangegaan.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning